- Dette emne har 14 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 16 år siden af 509.
-
ForfatterIndlæg
-
august 26, 2008 kl. 02:58 #2210BaronessenKeymasteroktober 23, 2008 kl. 07:55 #9322405Keymaster
Hej vi har haft problener med vores Bavaria 30 Cruiser 2006, vi har fået hævet vandlinjen med 13cm. Efter lang tids pres på Floor Marine hvor båden er købt.
oktober 24, 2008 kl. 02:52 #9323Jesper LassenKeymaster13 cm! ? Det var ellers ikke så lidt. Hvad vil det sige at hæve vandlinien. Har du fået flyttet den blå linie og ført primer bundmaling 13 cm op? Hvordan har de lavet en ny blå linie? Malet?
oktober 24, 2008 kl. 03:14 #9324giibKeymasterDu godeste, det er godt nok meget !!! Har du den “lave” køl på båden ?
Jeg har kun problemer med slagside; enten skal begge tanke være tomme, eller begge fulde og ting og lidt sager i kistebænken. Men det er absolut i småtingsafdelingen, man kan ikke mærke det, kun se det på vandlinjen. Der er ca. 1.5cm mellem vandet og den blå gelcoat stribe HELE vejen rundt. Når båden er fuldstændigt afrigget og tømt, hæver stævnen sig ca. 5-6 cm.
Min B30C med dyb køl er bygget september måned 2006.
Jeg syntes det er underligt, der er så stor forskel på ellers identiske både. Jeg har mange gange fået spørgsmålet; “den ligger flot i vandet, hvad har du gjort?”. I starten så jeg rigtig dum ud og anede ikke hvad de snakke om.
oktober 24, 2008 kl. 03:56 #9325Jesper LassenKeymasterHej
Jeg kan lige tilføje at min B30C nu også ligger flot, med ca. 2 cm mellem den blå linie og vandoverfladen hele vejen rundt.
Desværre kræver det at jeg fortsætter med at sejle rundt med ca. 200 kg sandsække i forreste stuverum under stævnkøjen. Jeg har en drøm om at konvertere dette til en ankerspil med kæde, som vil gøre det ud for det samme, på et tidspunkt. Jeg gætter på at 150 kg da vil række, da det så kommer helt frem i ankerbrønden.
I følge værftet er denne båd konstrueret til at indeholde dette udstyr, for at være i ligevægt. Desværre sælges den uden, og man gør ikke opmærksom herpå.
oktober 24, 2008 kl. 06:00 #9326giibKeymasterDesværre kræver det at jeg fortsætter med at sejle rundt med ca. 200 kg sandsække i forreste stuverum under stævnkøjen.
I følge værftet er denne båd konstrueret til at indeholde dette udstyr, for at være i ligevægt. Desværre sælges den uden, og man gør ikke opmærksom herpå.Jamen så er det da mærkeligt at min ligger helt lige !!! Jeg får da et problem hvis jeg ønsker at installere ekstra vandtank eller ankerspil med tilhørende kæde !!!
oktober 24, 2008 kl. 07:46 #9327405KeymasterHej .
Floor prøvede også at ligge 200kg i min båd, men så lå den jo med næsen nedad, og det ville jeg ikke acceptere, så kom den på land i skærbæk. Jeg fik primet og bundmalet til over kant af den blå stribe, men jeg har ikke fået en ny stribe på. Jeg har fået af vide at der skal være mindst 5cm bundmaling over vandlinjen når båden er fuld rigget.oktober 24, 2008 kl. 07:49 #9328405KeymasterHej.
Min bavaria er med lang køl. Vi fik den november 2006.
oktober 25, 2008 kl. 08:55 #9329giibKeymasterHvem siger det ? Min er bundmalet af Floor, og bundmalingen går lige til vandkanten når båden er fuld rigget til tur. Så jeg har ca. 1,5.2 cm hvid linje mellem den blå stribe og den blå bundmaling. Det syntes jeg er flot. Den forbliver desværre ikke hvid, så jeg må engang i mellem lige køre en vaskekost hen over, så er den hvid igen. Det tager bare 5 minutter, og skal gøres cirka en gang om måneden.
november 17, 2008 kl. 12:25 #9330HvamKeymasterDet største problem vi har er den nye forhandleren af båden og elvstrøm!
eller er der kun lidt små ting som hynderne i salongen ikke er ret pænt syet, der er bestildt nye hjem men der er ikke kommet de rigtig endnu.
Bare de når det inden de går konkurs!december 18, 2008 kl. 10:00 #9331AnonymousKeymasterRet skal også være ret, Jeg har for 2 md. siden købt min anden nye Bavaria, hvor DYMC har skulle indestå for garanti på begge, alt hvad jeg har påpeget er blevet lavet af DYMC, måske ikke lige dagen efter, men det er blevet lavet også om jeg har så har lagt i havn i det nordlige eller helt sydlige, de ting jeg har ønsket udført omgående er blevet rettet efter et par dage, samtidig vil jeg lige nævne at jeg håber ikke at den danske forhandler går konkurs da det på en eller anden måde vil komme til at påvirke alle Bavaria ejere, men det er helt sikkert svære tider for alle bådforhandlere.
Mvh Ivan
december 19, 2008 kl. 16:36 #9332576Keymasterslut
december 21, 2008 kl. 06:07 #9333Jesper LassenKeymasterHej.
Den med roret kæmper jeg også med. I hele sidste sæson kom der “klonk”-lyde fra roret ved sejlads. Jo hårdere vejr, jo kraftigere lyde. Hen igennem sæsonen strammede jeg gradvis den store flade “møtrik”, og det hjalp lidt efter lidt. Jeg kom dog aldrig helt af med lydene, for til sidst kunne jeg ikke stramme mere, uden at ror og rat blev for trægt/stramt.Har nogen et bud på en løsning? Smøring? Skifte bøsning? Har nogen en tegning eller beskrivelse af opbygningen af ror fastgørelsen?
Hvad mener DYMC?
december 21, 2008 kl. 12:42 #9334giibKeymasterJeg havde et løst ror, men opdagede det først da båden kom på land. Ingen mislyde eller noget (på det tidspunkt).
Men jeg er begyndt at få de der klonk lyde, men KUN når jeg sejler for selvstyrer. Men jeg tror det er selvstyre systemet der lige skal spændes efter. Det har aldrig været gået igennem eller efterspændt, så det er på tide. Min selvstyrer er den, der er monteret under dæk direkte på rorstammen. Så det skal sikkert nok lige spændes efter.
Er der nogen der ved, om rorsystemet skal smøres eller noget ?
december 22, 2008 kl. 08:58 #9335509KeymasterVedr. løs ror – jeg havde det modsatte problem! Jeg købte min Bavaria32 fra 05 sommeren 07. Hen over efteråret gik rattet mere og mere stramt!
Da båden kom på land, kunne jeg næste ikke dreje roret. Jeg demonterede derefter selvstyrer, rorkvadrant og møtrikken således at rorstammen ikke havde nogen påvirkning. Jeg kunne ikke dreje rorbladet med håndkraft og var gør man så. Man klager sin nød der hvor båden var købt. Båden var importeret fra Tyskland og købt i Ishøj.
Jeg fik at vide det var et kendt problem. I bunden sidder en nylonbøsnng og som “udvider” sig i saltvand! Et hul blev gravet ud således at roret kunne sænkes ud. Det sad fast! Efter et par måneder og flere rykker lykkedes det at få tilpasset bøsningen. Roret drejer nu som en drøm. Og der er ingen problem med møtrikken. -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.