- Dette emne har 6 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af 619.
-
ForfatterIndlæg
-
december 20, 2008 kl. 10:19 #2233619Keymaster
Kære alle,
Jeg har købt en brugt Bavaria 32/2 fra 2002 i år og har haft problemer med opladning af startbatteriet.
Det er uklart ud fra det elektriske diagram, der er vedlagt båden, om laderen lader både forbrugsbatteriet og startbatteriet. Jeg havde en teknikker ombord på et tidspunkt, han mente, at laderen kun opladede forbrugsbatteriet, mens startbatteriet blev opladet af motorens generator.
Hvis der en nogen, der ved noget mere præcist om dette vil jeg meget gerne hører fra jer.
Martin Hvidt, Off Line, Kerteminde
december 21, 2008 kl. 12:52 #9394giibKeymasterJeg er ret sikker på startbatteriet bliver ladet, det skulle være meget mærkeligt andet.
Der er (som jeg ser det) to muligheder:
1. Du har en SBC Quick lader med to (eller tre) udtag; et til start- og et til forbrugsbatteri.
2. Du har en lader med et udtag, som så er forbundet til batteri seperatoren (skilledioden) i motorrummet, så startbatteriet bliver ladet først, og derefter forbrugsbatteriet. Altså ligesom når batterierne bliver ladet af motoren/generatoren.Min båd har den første løsning.
Hvorfor tror du ikke startbatteriet bliver ladet ? Og gælder det både ved motorgang og ved landstrøm ?
december 22, 2008 kl. 01:02 #9395bavaria31Keymasterhej
på min bavaria 31 fra 2001. er laderen tilsluttet forbrugs batteriet, og der lades ikke på start batteri. det er en mobitronic lader, jeg går ud fra at det er lavet ved floor da skibet var nyhilsen tommy
december 22, 2008 kl. 09:07 #9396giibKeymasterI princippet burde det heller ikke være nødvendigt at lade på start batteriet.
Men jeg ville nok lave en lille ændring, så laderen BÅDE lader start- OG forbrugsbatteri. Det burde være en simpel operation, at “flytte” plus ledningen fra forbrugsbatteriet til batteriseperatoren/skilledioden. For sådan MÅ der forefindes.
december 27, 2008 kl. 06:27 #11526619KeymasterHej Peter og Tommy, tak for jeres gode og nyttige svar,
Jeg har haft tid her i julen til at kigge forbi min båd, for at se hvordan tingene er lavet. Såvidt jeg kan se sidder der en lader af mærket YK (kunne være YL) i båden. Den har kun ét sæt udgange, og kablerne er tilsluttet forbrugsbatteriet.Peter spørge om det er et problem at der kun lades på forbrugsbatteriet? Det jeg har oplevet i år er at stå med et helt fladt startbatteri. Mod slutningen af sæsonen, har vi dels sejlede forholdsvis lidt, dels har vi stort set set kun brugt motoren til at komme ud og ind af havnen med. På trods af at vi havde haft landstrøm sat til, endte vi med at stå med et helt tomt startbatteri, faktisk den dag båden skulle tages op.
Når det gik sådan er det nok i første omgang fordi mit startbatteri er fra 2002, hvor båden blev søsat, og tjeneligt til udskiftning. Et startbatteris levetid er, såvidt jeg kan læse mig frem til, omkring 7 år. Så det er selvfølgelig derfor problemet viser sig.
Men derudover, så skyldes det jo også at jeg fejlagtigt troede at laderen i båden holdt begge batterier opladede. Det virker også helt mærkeligt at den ikke gør det, for hvad med vinterperioden, hvor man gerne vil holde dem fuldt opladede osv.
Endvidere så vides det medfølgende diagram over bådens sikringstavlen, at den skulle være forsynet med en tysk produceret lader, med to udgange.
Peter skriver at det heller ikke burde være nødvendigt at have en lader på startbatteriet. Det sammen giver Tommy udtryk for. Kan en af jer sige mig, hvor lang tid motoren bør kører før at batteriet er ladet igen efter en start? Jeg har en 60 A generator.
Jeg vil forsøge at snakke med DYMC hvordan tingene kan laves om så jeg kan lade begge batterier med landstrøm.
Igen tak for svarene. Martin Off line, Kerteminde
december 28, 2008 kl. 12:19 #9397giibKeymasterMartin, du har selvfølgelig ret i, at startbatteriet skal vedligeholdelades, ellers holder batteriet ikke ret længe. Specielt ikke hvis batteriet ikke bliver ladet HELT op efter hver start.
Men hvad med at forbinde din lader med batteri isolatoren (skilledioden), så bliver BEGGE batterier ladet korrekt !!! Det burde være en relativ simpel operation, at flytte laderens pluskabel fra forbrugsbatteriet til isolatoren. Jeg sikker på der findes et diagram på nettet, der viser hvordan kablerne skal forbindes.
Men det er i hvert fald et “problem” ethvert bådværksted burde kunne løse.
Held og lykke med projektet.
februar 2, 2011 kl. 02:07 #9398767KeymasterDet er ikke sikkert, at det er en god løsning at koble land-laderen til skilledioden. Grunden er, at der er et markant spændingsfald over dioden, hvilket gør, at når motoren kører, lades mit startbatteri korrekt med 14,4V, idet generatoren har en sensor på startbatteriet, der regulerer spændingen. Forbrugsbatteriet lades derimod kun med ca. 14,0V pga. spændingsfaldet over dioden.
Hvis du slutter din lader til skilledioden, vil det give et tilsvarende resultat – medmindre din lader har en spændingssensor på selve forbrugsbatteriet. I så fald vil det dog muligvis betyde, at dit startbatteri bliver ladet med for høj spænding, fordi laderen kompenserer for spændingsfaldet.
En bedre løsning er at sløjfe skilledioden totalt og montere et intelligent “combiner”-relæ mellem batterierne. Det vil koble batterierne sammen (uden væsentligt spændingstab), når der lades på dem, og holde dem adskilt, når der ikke lades. Så bliver begge batterier ladet korrekt både med motor og landstrøm. Og man undgår samtidig at spilde en masse strøm på at varme skilledioden op.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.