- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af Medl.nr. 934.
-
ForfatterIndlæg
-
februar 19, 2017 kl. 20:12 #2277Medl.nr. 1075Keymaster
Hej
Er der nogle der ved om der fåes låger/døre til nedgangen til kahytten?
Vil gerne have skiftet de aftagelige plexiglaslåger ud med nogle der er hængslet fast, så de ikke skal pakkes op og ned hvergang man ønsker at lukke af.
Og hvis ja hvor?På forhånd tak for hjælpen
Michael Norup
februar 20, 2017 kl. 21:01 #10406Bo Lund JensenDeltagerSådan en løsning kunne Fister også godt bruge
februar 22, 2017 kl. 02:41 #10407Medl.nr. 597KeymasterJeg har spurgt Leif der laver cockpit borde. Han svarede:
Hej Claus.
Med hensyn til evt. dør til kahyt har jeg selv overvejet dette, er kommer frem til det vil være upraktisk idet dørene i åben tilstand vil rage ud i cockpit og være i vejen.
En løsning jeg har valgt som bare fungerer, er at lægge pladerne oven på skydekappen
med små plasttyper pålignet således pladerne ikke skrider når båden krænger.
Du skal blot skære lidt af glasfiberen inde hvor skydekappen kører i garage, så kan kappen føres ind med pladerne liggende på og er hermed af vejen.
En god/nem løsning som fungerer.
De venligste hilsener
Leif,Men målene er meget tæt på at kunne fungere vil jeg mene.
februar 22, 2017 kl. 08:31 #11592Medl.nr. 699KeymasterHej Michael
I årgangene startende for 5-6år siden, begyndte Bavaria at lave plexiglas-døre indfattet i træ, disse kan ses mange steder på nettet, herunder flere steder på Bavarias egen hjemmeside. Vi har sådanne og de er ikke i vejen, men ved specifikke motoromdrejninger kan de godt vibrere og give en irriterende lyd fra sig. Så der er pluser og minuser ved alt.Jeg har set løsningen som foreslået af Leif, hvilken er god og det er klart den letteste løsning.
Mvh
Kimfebruar 22, 2017 kl. 08:55 #10408Medl.nr. 784KeymasterNår man også sejler om vinteren, ville det være rart med døre man kan lukke for at holde på varmen. Der er flere muligheder for at løse problemet med mindst mulig indgriben i pladsen i cockpittet. Dels kan dørene flyttes længere ind i kahytsnedgangen, dels kan de hængsles på lister der reducerer dørenes bredde (og nedgangens bredde), dels kan der monteres en liste eller ligefrem en klap på skydekappen så højden på dørene reduceres Dels kan de måske også laves så de åbner indad? Dørene skal naturligvis være fyldningsdøre med plexiglas som fyldning. Det må også være et krav at dørene kan lukkes så effektivt at de ikke kan brydes lettere op end skydekapperne kan nu.
Skydekapperne er formentligt valgt fordi det er en dødsimpel og billig løsning, som passer fint til sejlads i sommervejr.
Jeg skulle gerne opfinde nogle gode døre til vores egen Bav 38 2005, hvis jeg havde tid. Og ville naturligvis gerne dele opfindelsen.
Måske nogle andre kan?
mvh Jesper Milling
februar 22, 2017 kl. 09:01 #11593Medl.nr. 934KeymasterJeg kan varmt anbefale “Leifs løsning”, som jeg har haft stor fornøjelse af i flere år. Det er super hurtigt og nemt at pakke pladerne af vejen på den måde. Tror ikke der er nogen bedre løsning.
Mvh
Johnfebruar 22, 2017 kl. 12:28 #10409Jørgen FristrupMedlemHej!
Jeg har lavet en hel låge i 12mm teakfiner og kantet med teaklister. Den passer perfekt til at lægge op på skydekappen og følger så med ind når der sejles. Den hviler på filtpropper, som man kender fra stole. Når vi er i havn er der egentlig lys nok om læ, så det bare hyggeligt at få trælugen i. Har fungeret fint for mig de sidste 3-4 år. NB. Låsen kan nemt flyttes, så nøglen passer. Jeg sejler i en bav. 33.
Mvh.
Jørgenmarts 8, 2017 kl. 15:17 #10410Allan TorbensenMedlemHvorfor har jeg ikke tænkt på det noget før 🙁
Tak for tippet Leif.Vh Allan T.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.