Hej Bettina.
Jeg har i længere tid observeret dit spørgsmål, og det er måske lidt sent at besvare, men alligevel.
Kulstøv i kistebænken behøver ikke at betyde noget som helst, men nu skal jeg prøve at forklare.
En bovpropel-motor er en jævnstrømsmotor. Den slider – i modsætning til en vekselstrømsmotor – kullene over en lamel-delt kontakt på motorakslen kaldet “kommuntatoren”. Den lamel-delte kontaktflade slider altså kullene i højere grad end i en vekselstrømsmotor, der slider kullene over såkaldte glideringe.
Strømforsyningen i en båd er 12 volt jævnstrøm. For at kunne frembringe fornøden energi på 2 – 4 hestekræfter (ca. 1,5 – 3,0 KW) er vi nødt til at anvende en høj strøm – det forklarer de enormt tykke kabler, som føder motoren. Kullene i motoren ligner nærmest legoklodser, da de skal kunne tåle en stor energioverførsel.
Uanset mærke eller fabrikat, så vil en bovpropelmotor altid “støve” med kulstøv. Mængden af støv indikerer i nogen grad motorens tilstand, men mit råd skal være, at man ikke umiddelbart skal gå i panik.
Hvis man er lidt snild, så er det den nemmeste sag selv at udskifte kullene.
1. Afbryd hovedafbryderen.
2. Fjern kablerne fra motoren.
3. Afmonter multistikket til betjening af motoren.
4. Afmonter de 4 bolte, som fastgør motoren til tunnellen.
5. Du står med motoren i hånden.
6. Afmonter beskyttelsesskjoldet og kig på kullene.
7. Hvis de er meget slidte (mindre end 2 cm), så skift dem.
8. Du har sparet tusindvis af kroner.
Jeg har selv en Bavaria 39 CR, og min bovpropel er en norsk Sleipner. Uanset mærke eller fabrikat, så er opbygning og princip nøjagtigt det samme.
Håber hermed, at min besvarelse kan hjælpe dig og andre medlemmer, som måtte læse dette.
med venlig hilsen
Vermund Søgaard-Sørensen
Nappedam