Ny propel; Variprofile.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2421
    giib
    Keymaster

    Jeg har netop købt ny propel, og valget faldt på en Variprofile. Ikke en foldepropel, men sådan en der vender bladene når den ikke bruges. “Feathering” hedder det på Engelsk, jeg ved ikke hvad man kalder det på Dansk.

    Er der nogen der har erfaring med Variprofile ?
    [url:1bok0ykq]http://propelspecialisten.dk/download/variprofile_broschure_eng_rz.pdf[/url:1bok0ykq]

    Jeg snakkede med flere på bådudstillingen, og erfarede at propellen ikke skulle være en foldepropel, da propellen til min båd vil blive for lille og let, og derfor ikke vil have den nødvendige centrifugalkraft til at kunne holde sig udfoldet, når der skal stoppes eller bakkes.

    Grunden til at det så blev Variprofile, var en test jeg fandt på nettet.
    [url:1bok0ykq]http://propelspecialisten.dk/download/segeln_magazine_test_2008.pdf[/url:1bok0ykq]
    Der er nogle fejl i testen, men den giver da et overblik over, hvad man skal vælge, alt efter hvad man bruger båd til. I mit tilfælde er det overvejende tursejlads.

    Nå ja, så købte jeg forresten også nye sejl, til erstatning af de gamle standard sejl
    UK Halsey hedder leverandøren ([url:1bok0ykq]http://www.ukhalsey.dk/[/url:1bok0ykq]), og jeg går fra i alt 44m² til 51m². Traditionelle Dacron sejl i en kraftig dug, med 4 lodrette sejlpinde i rulle storsejlet.

    Så nu går jeg efter at få “The Auld Mug” til Danmark

    #9686
    Poul
    Keymaster

    Jeg vil gøre opmærksom på at der findes en revideret udgave af propellertesten som Giib henviser til på linket http://www.segeln-magazin.de/GegendenStrom.pdf

    Vh. Poul

    #9687
    giib
    Keymaster

    Jeg vil gøre opmærksom på at der findes en revideret udgave af propellertesten som Giib henviser til på linket http://www.segeln-magazin.de/GegendenStrom.pdf

    Vh. Poul
    Poul henviser til den originale test. Den jeg henviser til, er en elektronisk oversættelse, med de fejl og mangler det måtte medføre.

    Så KAN man Tysk, er det en fordel at læse den Poul henviser til.

    Men jeg kan desværre ikke Tysk

    #9688
    Poul
    Keymaster

    Jeg prøver lige igen, der er tale om en omarbejdet / revideret udgave pga af forkerte dataer. Det vil man se, hvis man samenligner skemaerne fra den engelske oversættelse med den nyere tyske (der kræves ingen tyskkundskaber). Der er altså ikke tale om en automatisk oversættelse med fejl og mangler, der eventuelt kan opstå.
    Her er samtlige links der bekræfter det http://www.segeln-magazin.de/aktuell/de … ectID=2214, http://www.segeln-magazin.de/Korrektur_segeln.pdf, http://www.segeln-magazin.de/Korrektur_segeln.pdf

    Vh. Poul

    #9689
    giib
    Keymaster

    Jeg prøver lige igen, der er tale om en omarbejdet / revideret udgave pga af forkerte dataer. Det vil man se, hvis man samenligner skemaerne fra den engelske oversættelse med den nyere tyske (der kræves ingen tyskkundskaber). Der er altså ikke tale om en automatisk oversættelse med fejl og mangler, der eventuelt kan opstå.
    Her er samtlige links der bekræfter det http://www.segeln-magazin.de/aktuell/de … ectID=2214, http://www.segeln-magazin.de/Korrektur_segeln.pdf, http://www.segeln-magazin.de/Korrektur_segeln.pdf

    Vh. Poul
    Poul, tak for korrektionen
    Nu kikkede jeg ikke testen fra Poul igennen på grund af mine tyskkundskaber, eller mangel på samme
    Men jeg kan da se, at Variprofile stadig er det rigtige valg, når det er den type propel man ønsker

    #9690
    682
    Keymaster

    Jeg har selv haft en sådan propel på min tidligere båd. Har kun posetive ting at sige, både frem og bak virker fantastisk.

    #9691
    giib
    Keymaster

    Hvilken båd var din tidligere båd ?

    #9692
    656
    Keymaster

    Hej Giib

    Rart at vide, stop og bak er tilsyneladende rent held, det må jeg så tage højde for næste gang vi sejler.

    jeg har en tre fløjet foldepropel på min C30……..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.