- Dette emne har 4 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af 468.
-
ForfatterIndlæg
-
oktober 6, 2012 kl. 05:22 #2577468Keymaster
Hej.
Er der nogen der har en vejledning til at tømme ferskvandskølesystemet, gennemskylle det og skifte kølevæske på en D1-20? Jeg har prøvet at sætte slanger på de to studse for at tømme anlægget, men kunne ikke få det til at løbe ud. Hvordan åbner og lukker man for de to studse? Skal man gøre noget særligt ellers?
Min motor er 6 år gammel. Har ikke skiftet kølevæske før. Er der ikke noget om at det mister sin evne til at korrosionsbeskytte med årene? Hvad med køleevne og frostsikring, forandres det også med årene?
Jesper Lassen
Bavaria 30oktober 11, 2012 kl. 04:45 #9914468KeymasterEr der virkelig ingen der har lidt guldkorn om dette?
Jesper Lassen
Bavaria 30oktober 11, 2012 kl. 07:20 #9915346KeymasterHar en B31 fra 2009, så jeg har ikke haft behovet endnu. Jeg kan dog se i instruktionsbog D1,D2 på side 46 står hvordan dette udføres. Måske ikke megen hjælp, men ellers kan du rådfører dig med en af de lokale Marine Service. Jeg bruger Martin i Aalborg.
God fornøjelse.
Gøjsen (SHS-Nørresundby)oktober 13, 2012 kl. 02:15 #9916478KeymasterHej Jesper
Jeg har netop skiftet kølevæske på min B 30 fra 2007. Der sidder to aftapningshaner på motoren, en på hver side. De er fandens svære at komme til, og de skal løsnes meget, før væsken løber ud. Studserne på hanerne kan monteres med en 1/2 slange (gerne meget bøjelig) så man kan få væsken ned i en beholder. Væsken fra aftapningshanen i stb side (siden hvor filtrene sidder) kan være svær at få til at løbe ud, da slangen skal ned under hanens niveau. Påfyldningsdækslet skal være afmonteret under processen. Bagefter afmonterede jeg slangen til varmeveksleren, den sidder øverst på varmeveksleren. Herefter stak jeg en haveslange i hullet og spulede. Det blev til noget af et vandland i og omkring motorrummet, men det lykkedes at få det spulet igennem, så det kun var rent vand, der kom ud. Næste gang vil jeg finde et eller andet mellemled mellem haveslangen og varmeveksleren, så det bliver lettere at styre. Man får bandet og regeret noget undervejs, men når det er overstået, bliver man godt til pas. Næste gang bliver det meget lettere.
Mvh. Jens Gjerum. B 30 “Lillemoster”.
oktober 14, 2012 kl. 09:34 #9917468KeymasterHej Jesper
Jeg har netop skiftet kølevæske på min B 30 fra 2007. Der sidder to aftapningshaner på motoren, en på hver side. De er fandens svære at komme til, og de skal løsnes meget, før væsken løber ud. Studserne på hanerne kan monteres med en 1/2 slange (gerne meget bøjelig) så man kan få væsken ned i en beholder. Væsken fra aftapningshanen i stb side (siden hvor filtrene sidder) kan være svær at få til at løbe ud, da slangen skal ned under hanens niveau. Påfyldningsdækslet skal være afmonteret under processen. Bagefter afmonterede jeg slangen til varmeveksleren, den sidder øverst på varmeveksleren. Herefter stak jeg en haveslange i hullet og spulede. Det blev til noget af et vandland i og omkring motorrummet, men det lykkedes at få det spulet igennem, så det kun var rent vand, der kom ud. Næste gang vil jeg finde et eller andet mellemled mellem haveslangen og varmeveksleren, så det bliver lettere at styre. Man får bandet og regeret noget undervejs, men når det er overstået, bliver man godt til pas. Næste gang bliver det meget lettere.
Mvh. Jens Gjerum. B 30 “Lillemoster”.
Hej Jens.
Tak for tippet. Så er den klaret. Som du skriver, pokkers svært at komme til, og et besynderligt system med at man næsten skal skrue studsene helt ud, lige før de falder af, før væsken løber ud af dem. Når bare med ved det, så kører det.Mvh
Jesper Lassen
Bavaria 30 C – 2007 -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.