Spørgsmål til panelet angående tyskerskødning, som jeg overvejer at prøve. Er beslaget i dækket som jeg har hægtet blokken på stærk nok til dette formål? Eller spurgt på en anden måde, er der nogen der ved hvad det øje er til lige netop bag hvor vanterne lander på dækket?
Hej. Det var ikke lige sådan jeg havde forestillet mig en tyskerskødning.
Havde regnet med at man trak bommen mod styrbord med styrbord skøde, og modsat med den anden side
Hvad er fidusen med denne ? Du skal stadig bruge løjgang.
På min BV30, 05, er uden løjgang, og synes ikke det er optimalt da jeg ikke kan trække bom mod luv og det troede jeg at en tyskerskødning kunne hjælpe på.
Tak for din kommentar. Den bedste forklaring jeg kan finde til at illustrere det jeg har tænkt mig at gøre, er på nettet og skabt af min favorit Bavaria sejler Patrick Laine – jeg kan varmt anbefale at se hans videoer om emner som rigning, at ligge underdrejet i storm på atlanten, havnemanøvre singlehand, passager omkring Skotland i stærke strømme og solosejlads til Azoerne og Island.
Men til pointen om tyskerskødning er i videoen vist hvordan storskødet bringes til begge spil i cockpittet via blokke på dækket og kan evt. splejses til et uendeligt skøde (omend dette ikke er en forudsætning). Fordelen over at have storskødet sluttet på ruftaget i løjgangen (som er tilfældet på min) synes at være at skøder til begge sejl er inden for rækkevidde fra hjelmen idet alle 4 spil i cockpittet er inden for umiddelbar rækkevidde (Sådan er det ihvertfald på 34eren fra 08). Nogle nævner fordelen ved ikke at have en masse skødetov liggende i cockpittet, men en oplagt fordel er at storsejlet kan trimmes fra luv side uanset halse.