- Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 5 måneder siden af Leif Knudsen.
-
ForfatterIndlæg
-
september 16, 2020 kl. 11:12 #2878AnonymInaktiv
Hej, Jeg har et problem med at få storsejlet halet ud af masten med bom udhalet, efter at have fået sejlet rullet et lille stykke ud, er det ligesom bom udhalet låser sig fast, jeg kan så stå op og trække i bom udhalet over bommen, derved kan jeg få sejlet halet ud. det er virkelig bøvlet.
Jeg har prøvet med slæk på agterstag og kicken, bommen vandret og justeret frem og tilbage på stoppet oppe i bommen, hvad kan jeg ellers gøre?
Håber virkelig der nogen har bud på eller erfaring med hvad løsningen er.
Mvh
Kurt bav 36september 26, 2020 kl. 14:53 #11023Henning RasmussenDeltagerHej Kurt
Jeg har haft samme problem
Mit sejl var med ved køb og det var blæst hult så sejlet krøllede på midten
Det er meget vigtigt du strammer forliget meget op inden du ruller ind
Jeg bruger et spil
Jeg har nu nye sejl endda med lodrette sejlpinde uden problemer
Vh Henning 1023september 30, 2020 kl. 11:25 #11024AnonymInaktivTak for dit svar Henning. sejlet jeg har er også med lodrette sejlpinde, og det er ni år gammelt har ikke sejlet kapsejlads og ikke hult, det der undrer mig er at jeg kan sagtens hale sejlet ud hvis jeg trækker i udhaler linen oppe over bommen, men ikke hvis jeg hiver i linen nede ved spillet i cockpit, så forstaget er jo stramt nok.
Jeg har nu taget bommen af og vil have vasket udhalerlinen, i den forb. ser jeg at hjulene i begge ender af bommen bare kører på en aksel af aluminium, ingen lejer af nogen art og akslerne er noget irret, om det kan være en del af problemet vil vise sig næste år.
Hvis andre har et bud på eller kender til problemet vil jeg gerne høre fra dem, da det virkelig er et “skår” i glæden ved at sætte sejl.
Vh Kurtoktober 7, 2020 kl. 11:00 #11025AnonymInaktivHej Kurt
Jeg har nøjagtigt samme problem og har endnu ikke fundet en løsning.Mvh
Iboktober 7, 2020 kl. 11:01 #11026AnonymInaktivHej Kurt
Jeg har nøjagtigt samme problem og har endnu ikke fundet en løsning.Mvh
Iboktober 7, 2020 kl. 12:21 #11027Jan LindholtDeltagerJeg følger spændt med.
Har optræk til det samme problem.
Jan Lindholtoktober 7, 2020 kl. 20:20 #11028Leif KnudsenDeltagerJeg har sommetider samme problemer med vores 32,er. Den har lodrette sejlende, og det kniber med pladsen i masten. Det gælder om at have lidt vind på sejlet (bidevind på styrbord halse) når sejlet bliver rullet ind. Så fylder det mindst i masten. Hvis det alligevel driller ved udrulning, hjælper det at trække ned i bommen et par gange, men det drejer sig især om at sejlet er pakket tæt ved indrulning.
God fornøjelse.oktober 7, 2020 kl. 22:25 #11029Olav & Hanne KnudsenDeltagerDa vi overtog vores Bavaria 37 fra 2007 sidste år var stoppet til bomudhalsslæden (blok man trækker i, når sejlet sættes, jeg ved ikke hvad den ellers kaldes) ganske tæt på masten. Efter at have sejlet nogen tid, så jeg nogle videoer af sejltrim af udtræksstorsejl og så at stoppet var væsentligt længere tilbage på bommen. Det giver et mere lige bagudrettet træk i sejlet end når stoppet er ganske tæt på masten og man trækker meget nedad i sejlet. Stoppet er ganske let at flytte.
Mvh
Olav Knudsenapril 30, 2022 kl. 00:24 #12518Jan LindholtDeltagerAtt: Kurt Kristensen
Fik du nogensinde løst dit problem?
Som jeg skrev tidligere havde jeg optræk til lignende problem for et par år iden.
Problemet er nu blevet manifest.
Selvom om jeg bruger elektrisk spil er det næsten umuligt at trække bomudhalsslæden de sidste 20-30 cm ud.juni 2, 2022 kl. 10:13 #12619Leif KnudsenDeltagerJeg har også samme problem med vores Bavaria 32 (2010). Jeg har flyttet systemet ret langt tilbage. Det har hjulpet noget, men jeg har også konstateret, at sejlet er let at trække ud, hvis men trækker i selve linen oven på bommen. Måske skel jeg gennemgå og smøre hjul og blokke i systemet. Det virker som om, at der er for stor friktion i systemet et.
God sommer
Leif Knudsen, ORION, Veddelev -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.