- Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 9 måneder siden af Medl.nr. 1145.
-
ForfatterIndlæg
-
marts 1, 2019 kl. 16:28 #2751Medl.nr. 266Keymaster
I bagbords side i forkahytten er der kommet fugt i de langsgående skabe. Jeg har demonteret skabene og beklædningen, og kan se, at der kommer vand ind ved samlingen mellem dæk og skrog. Jeg mener, det kommer ind ved skruerne, men er ikke sikker.
Er det nok at demontere skruerne, og montere dem igen,når hullerne er fyldt op med en god fugemasse?Johannes
marts 2, 2019 kl. 07:00 #10717Niels Arne JohansenDeltagerSe også ledning fra lanterne i sø gelænder det er før set at vand kommer den vej
marts 6, 2019 kl. 11:20 #10718Medl.nr. 1076KeymasterCheck lige om øjet der holder furlex/rullegenua i dækket er utæt.
Sidder som regel i bb side og kan belastes af stort træk opad ved fx rebning,/Henrikmarts 13, 2019 kl. 09:30 #10719Vitus Bagge NielsenDeltagerVi havde på vores Bavaria 34, 2000 en en stor utæthed ved samlingen mellem dæk og skrog sidste år. Det viste sig BÅDE at være en del af skruehullerne til alu-listen samt dæksgennemføringen ved én af septerfødderne til søgelænderet (og her kom der VIRKELIG meget vand ind)
Vi måtte afmontere indvendig beklædning så vi kunne komme komme til septerfoden indefra. Sætte noget køkkenrulle fast og konstatere, at der kom vand ind når vi vandede dækket – det gjorde der!
Hernæst afmonterede vi septerfoden helt, rensede dæksgennemføringen og lod det tørre op og så fyldte vi hullet med Tec7 inden vi monterede foden igen.
Endelig havde vi alle skruerne på alulisten oppe én af gangen, så vi kunne fylde Tec7 i skruehullerne inden vi bare skruede skruerne i igen.
Det løste problemet for os.Held og lykke med det.
Vh #, NKSmarts 13, 2019 kl. 11:37 #10720Medl.nr. 266KeymasterHej Vitus Bagge Nielsen.
Tak for dit råd. Jeg går i gang så snart vejret bliver bedrede.MVH
Johannesmarts 13, 2019 kl. 14:12 #10721Medl.nr. 1145KeymasterVi havde samme problem, men flere steder under dæk. Det skyldtes utætte boltegennemføringer ved scepterfødder. Vi afmonterede dem, borede hullerne op og støbte dem til igen med epoxy tyknet med West System glasfiberfiller til sej konsistens. Nogle steder var samling mellem skrog og dæk lidt forskudt, så stålskiverne under møtrikkerne kun lå halvt an på den krydsfinerkant, der ligger som forstærkning i selve skrogdelen. Her limede vi så tilpassede teaktræstykker på, så der var fuldt anlæg for skiverne.
Det er vigtigt, at bore hullerne op og lave en ny fyldning med glasfiberfiller, og derefter bore nye huller. At fylde op med Tec7 afhjælper kun problemet midlertidigt, da boltehullet stadig vil være for stort og derfor igen bliver utæt, når scepterfoden rokkes frem og tilbage under brug.
Husk ikke at tilspænde boltene helt, før tætningsmassen (her Tec7) er tørret helt (1-2 døgn) Herefter tilspændes helt.
Der er en række gode youtube videoer af Tino omkring alt fra utætheder til afmontering af mast.mvh
Peter Ingham, skibsingeniør -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.