Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Tim NielsenDeltager
Hej Mette og Bo
Da jeg købte foldepropel snakkede jeg med en sælger fra Gori og han sagde at man får ikke mere (energi) ud af en tre-bladet end en to-bladet før man er over 30 hk, så jeg købt en to-bladet og er fint tilfreds (Specielt med prisen)
Jeg har en B36 fra 2011 med en Volvo d1-30 motor med 27 hk.
Tim
QC/FrederiksværkTim NielsenDeltagerJeg boksede med svingende temperatur i vores køleboks sidste år. Så jeg har monteret en elektronisk termostat i stedet for den med karpillarrør, så nu kan jeg se temperaturen hele tiden – når vi er på sommerferie fryser den stadig til en eller to gange så blæseren ikke kan cirkulere luften i boksen, men nu opdager jeg det med det samme og så afmontere jeg den hvide kappe der sidder om køleribberne, den sidder kun med to skruer, sætter en lav boks under køleribberne og hælder så lunken vand ned over ribberne til alt is er væk. Det tar 5 minutter og så kører køleboksen igen, i stedet for at vente til det smelter af sig selv.
Hilsen Tim Nielsen, CQ, B36C 2011Tim NielsenDeltagerHej Jan
Ja, det var derfor mit valg blev de færdigbygget batterier for de har hver sin bms. Jeg er med på en placering af hovedafbryderen så man let kan komme til den, også hvis bovpropellen skulle løbe løbsk.
Hilsen TimTim NielsenDeltagerHej Frank
Jeg ville vælge en dc/dc converter som kan lade lifepo4 batterier f.ex denne https://www.victron.dk/shop/5-dc-dc-konvertere/1035-orion-tr-smart-1212-30a-non-isolated-dc-dc-charger/ den findes også galvanisk isoleret, men der findes mange andre fabrikater. Jeg ved godt at det ikke er et skillerelæ som sådan, men den kan begrænse indladningen på dine lifepo4 for typisk kan de lades med c1 det vil sige med 200a og det holder din generator ikke til.
Håber at det har led dig på rette spor.
Hilsen TimTim NielsenDeltagerHej Jan
Så er svaret kommet, det ser ud til at jeg skal flytte mine batterier.Tim NielsenDeltagerHej Jan
De har et eller andet sted skrevet at man kan trække 200a pr. batteri, men jeg spørg lige på deres aldeles fremragende forum.
TimTim NielsenDeltagerHej Jan
Hold da helt op, du løj ikke da du skrev at du havde brugt ”en del energi” på elsystemet. Det giver god mening med de lyserøde ledninger for som du skriver er der en mærkat på der ene som tydeligt viser at den er originalt monteret og at den anden er til eftermonteret udstyr – det finder jeg ud af i weekenden. Jeg har en manualen til 301 og 302 panelet ink. diagrammer men fik set at den er en edition 12/2006 og derfor ikke viser den lyserøde styreledning. Så hvis du har en nyere version, må du meget gerne sende den til mig. Mine batterier er dem her http://shop.altomautocamperen.dk/produkter/145-lithium/ de kan sættes sammen parallel men ikke i serie, der er en bms i hvert batteri på 200a så jeg vil kunne trække 800a hvis det skulle blive nødvendigt og så vejer de 13 kg stykke, derudover så lukker de for opladning hvis det bliver minus grader for det kan lifepo4 ikke lide! Jeg har den Victron DC/DC 30a http://shop.altomautocamperen.dk/produkter/153-boostere/619-victron-orion-tr-smart-booster-12v-30a-isoleret/ så det er hvad jeg lader med, man kan sætte flere parallelt for at hæve ladningen for motor, men i første omgang starter vi men en, vi har også pt 240w solceller til hjælp når vi ligger for anker. Du har lige smadret mine planer om placeringen af de nye batterier og jeg var sådan set klar til at montere i weekenden, men nu må vi se hvad der sker. Vi tar` bovtruster snakken når jeg er ved at være klar til montering.
De gutter der har denne lille butik jeg henviser til køre i autocamper og har et forum om ja selvfølgelig autocamper, men de har en viden om lifepo4 som de flittigt deler ud af der også. https://www.autocamperen.com/ – man skal melde sig ind i klubben det koster ikke noget og er let. Det skal lige siges at jeg ikke har nogen interesser i deres firma udover at jeg har købt batterier og lader hos dem.
Hilsen TimTim NielsenDeltagerHej Jan
Og du har nok ret at det er en form for styring for selv om jeg har fjernet forbrugsbatteriet kan jeg måle ca. 3,5 volt.
Jeg har 4 stk. 100ah lifepo4 batterier og en generator på 135a, ja der er også et kabel problem – planlægger en bovtruster i nær fremtid(måske næste vinter), i den forbindelse er jeg kommet i tvivl om jeg måske skulle flytte hele batteripakken ud i stævnen da det er der jeg vil få de store energi sluger (truster og ankerspil) – har du overvejet det?
Jeg gætter på at din agter truster er en Sidepower ex men er den forreste også en ex og hvor store er de?
Hilsen TimTim NielsenDeltagerUps. Der mangler lige resten af indlægget- kommer her
Og med bly batterier gør den indre modstand at batteriet kan modtage ca. 10% af kapaciteten det vil sige et 100ah batteri kan modtage ca 10a indledning hvor lifepo4 100ah kan modtage 100a og det vil brænde min generator af – så derfor også dc/dc conventer.
Hvorfor har du 4 batteribanker, har du truster både for og bag?
Og måske vi skulle drikke en kop covid-19 kaffe en dag. Vi ligger I Frederiksværk
Hilsen Tim Nielsen (cqbaad@gmail.com)Tim NielsenDeltagerHej Jan
Super, jeg glæder mig til at høre hvad du finder ud af. Årsagen til at jeg vil adskille de to batteribanker er at jeg kan galvanisk adskille dem, måden man lader lithium fra generatoren er at sætte en dc/dc converter/lader (f.eks en Victron smart dc/dc 30a) ind for lithium har en anden lade karakteristik end bly har.
I dag har jeg en 240v lader der lader både start og forbrug, men den har ikke lithium ladning, så jeg fjerner den ene til forbrugsbanken også har jeg købt en lithium lader til den.
Jeg ved godt at det er lidt langhåret, men jeg glæder mig virkelig til aldrig mere at mangle strøm igenTim NielsenDeltagerHej Leif
Et lille trick , få lavet en træpind drejet i 76mm som du kan sætte op og vrikke i lejet med, når du har afmonteret roret.
Er der ellers noget jeg kan hjælpe med så kom med det:-)
God arbejdslyst
Hilsen Tim Nielsen
CQ af FrederiksværkTim NielsenDeltagerHwj
Jeg fandt dette på Raymarine hjemmeside måske du skulle tjekke stik og ledninger en gang til 🙂
Mvh TimAnswers
st4000+plus showing “stlk failure”
I have a ST4000+ Wheel Pilot (mk 1 drive) with fluxgate compass. I get “stlk failure” (SeaTalk Failure) message displayed. Why is this?This “stlk failure” message is indicating one of two likely possibilities:
There is a fault with the SeaTalk bus – i.e. The Yellow SeaTalk data cable is shorted, preventing data from being Tx/Rx. Check all cables and connections for damage, corrosion etc.
There is an internal issue within the ST4000+ Autopilot head. If this is the case, due to the age of this unit, repairs are no longer possible via the Raymarine Service Centres, so an upgrade (Part exchange?) to a new Autopilot System is recommended.Tim NielsenDeltagerMåske du skulle skrive hvor i landet du er – for det kunne være at der var en i nærheden der kunne hjælpe ” live”
Mvh. TimTim NielsenDeltagerDu mangler lidt info – er det med landstrøm eller uden? For 115ah uden landstrøm så vi jeg mene at batteriet er ved at være fladt efter 1 1/2 døgn, med køl kørende. MASSER AF SOLCELLER er løsningen – vindmølle er også en mulighed, men hvem faen ligger for svej når det blæser!!!!
TImTim NielsenDeltagerDu mangler lidt info – er det med landstrøm eller uden? For 115ah uden landstrøm så vi jeg mene at batteriet er ved at være fladt efter 1 1/2 døgn, med køl kørende. MASSER AF SOLCELLER er løsningen – vindmølle er også en mulighed, men hvem faen ligger for svej når det blæser!!!!
TIm -
ForfatterIndlæg