Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Henrik Holten MøllerDeltager
Jeg havde tit rustgruber trods slib, grunding og maling så jeg monterede for et par år siden en tallerkenzink på hver side af kølen bagerst på den tynde del med hul og gennemgående bolt. Nogle skarpe stykker stål mellem zink og køl presset gennem maling mm sørger for kontakten. Der har været minimalt med rust siden og zinkne er brugt ca 40-50% om året.
Henrik Holten MøllerDeltagerDet lyder som det sædvanlige problem med tæring af aluminiumshuset omkring det sfæriske nylon leje der så presses sammen af korrosionsprodukterne og får lejet til at gå stramt. Jeg skiftede mit for et par år siden af den grund. I år monterede jeg en anode til beskyttelse af huset. Prøv at søge på rorleje her på siden, så ser du hvad andre har oplevet og gjort. Der findes også gode youtube videoer om det.
mvh HenrikHenrik Holten MøllerDeltagerHej,
Har lige fået min manifold fra USA. Er der nogen der har (dårlig) erfaring med galvanisk tæring efter at have boltet den rustfri bøjning på udstødsmanifolden af sort stål? Ideelt set burde den vel fraisoleres ikke kun med selve pakningen men også med fiberskiver under møtrikkerne og fiberbøsninger om boltene. Det sidste vil nok kræve en mindre udboring af bolthullerne i manifolden.
HenrikHenrik Holten MøllerDeltagerHej igen,
Ved lidt grundigere eftersyn kan jeg se at den ene studs altså er 19mm (V834) så det skal være den anden. Fejl 40 😉
/HenrikHenrik Holten MøllerDeltagerHej Lars. HDI Marine har tilsyneladende to modeller der begge erstatter Volvo Ps part no 861906: V834 og V878. Umiddelbart ser det ud på hjemmesidens foto som om diameteren på studsen til SV slangen er lidt forskellig, men i specifikationerne er de identiske. Hvilken af dem valgte du? Jeg har en Bavaria 39C med D2-40B motor.
mvh HenrikHenrik Holten MøllerDeltagerHjemmesiden hedder https://www.batrutor.se/ og de gav et tilbud på selve ruden på ca 25.000 DKr inkl. moms + lev., så det er noget pebret.
Man bør selv kunne montere den, men så skal sprayhood og cockpittelt tilpasses. Dvs Kapell & Annan i Malmø (som har lavet mine) vil levere en ny sprayhood og tilpasset cockpittelt for ca. 12.000 Dkr afhængig af tilvalg. Sprayhooden (overkanten) vil blive lidt højere end den er nu og den skydes ind i en rille oven på vindspejlet. Jeg kan iøvrigt få et hårdt stykke isat på midten af ruden hvis jeg vil have mnteret vinduesvisker(!).Vindspejlet er en interessant løsning der kan forlænge sæsonen meget, men noget kostbar. Jeg har endnu ikke fundet nogle med sejladserfaring med sådan et, så hvis I finder nogen hører jeg gerne om det. Der skulle være en del på vestlandet i Norge…..
Mvh HenrikHenrik Holten MøllerDeltager( )
Henrik Holten MøllerDeltagerAha, tak, jeg må prøve at spore hvem det kan være, kunne være interessant at få lidt erfaringsudveksling.
Henrik Holten MøllerDeltagerHej Mikkel,
Nej, jeg har ikke startet projektet endnu. Det bliver nok én af opgaverne her til efteråret/vinter uden for de frostramte perioder, skal nok informere om det. Sidst var det redningsflåde og solceller :-).
Hils igen!
Mvh HenrikHenrik Holten MøllerDeltagerLyder godt Steffen, det tror jeg at jeg prøver.
Henrik Holten MøllerDeltagerHej John. Interessant. Er det én du har prøvet til den størrelse båd og uden trykbeholder?
-
ForfatterIndlæg