Forum-svar oprettet

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Redningsflåde eller ej ? #10922
    Mads Skagen
    Deltager

    Better have not need..

    Jeg tror ikke på nogen vil give dig anbefalingen at undlade at medbringe en redningsflåde. Vi har selv skrabet sammen til at få indkøbt en som har stået øverst på ønskelisten, og har haft gummibåden med som erstatning hidtil. Selvfølgelig er det en væsentlig udskrivning, men jeg tænker at hvis jeg en dag står i den situation hvor vi virkelig har behov for den, og så ikke har prioriteret den. Vi sejler selv med to små børn.

    Mvh

    som svar til: Tyskerskødning #11611
    Mads Skagen
    Deltager

    Hej Jørgen

    Tak for din kommentar. Den bedste forklaring jeg kan finde til at illustrere det jeg har tænkt mig at gøre, er på nettet og skabt af min favorit Bavaria sejler Patrick Laine – jeg kan varmt anbefale at se hans videoer om emner som rigning, at ligge underdrejet i storm på atlanten, havnemanøvre singlehand, passager omkring Skotland i stærke strømme og solosejlads til Azoerne og Island.

    Hos Harken kalder de det “Admirals Cup 2:1 with Dedicated Winch”, jvf. https://www.harken.com/content.aspx?id=3901

    Men til pointen om tyskerskødning er i videoen vist hvordan storskødet bringes til begge spil i cockpittet via blokke på dækket og kan evt. splejses til et uendeligt skøde (omend dette ikke er en forudsætning). Fordelen over at have storskødet sluttet på ruftaget i løjgangen (som er tilfældet på min) synes at være at skøder til begge sejl er inden for rækkevidde fra hjelmen idet alle 4 spil i cockpittet er inden for umiddelbar rækkevidde (Sådan er det ihvertfald på 34eren fra 08). Nogle nævner fordelen ved ikke at have en masse skødetov liggende i cockpittet, men en oplagt fordel er at storsejlet kan trimmes fra luv side uanset halse.

    Her er Patrick Laines forklaring

    Og her en anden interessant tråd om emnet:
    http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-430917.html

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)