Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
webmasterKeymaster
Det kan også være et lille hul i din varmvandsbeholder i en svejsning som jeg har været ude for, og den kan man ikke se da så bare siver ud inden for det lag isolering. Det er spion arbejde se på bunden hvor den skinner af vand/fugt og følg det trin for trin
BV37 2001
PrebenMedl.nr. 767KeymasterHej Leni
Jeg kan se, I ikke er medlemmer af gruppen Bavaria Sejlbåde på facebook. Der kan I formentlig også få svar.
https://www.facebook.com/groups/1562310310698502/
Bedste hilsener
Peter
s/y Just Happy 🙂Medl.nr. 1090KeymasterHej Brian,
Så bavaria havde simpelthen boret hul i skroget i forsøg på at lave et lille drænhul i hækkanten? I så fald forstår jeg bedre de mange bavariavittigheder, som jo ikke er specielt morsomme, når man er bavariaejerMedl.nr. 934KeymasterSå har jeg ikke andre råd end en ny trykvandspumpe. Køb en der arbejder trinløst efter forbruget(“pressure controlled”).
F.eks.
https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/pressurised-fresh-water-pumps/31295-0092-par-max-19-pressure-controlled-pump.htm
Mvh JohnMedl.nr. 597KeymasterJeg har haft fænomenet pga indtørret slange og/eller løst spændebånd ved indgangsstudsen til selve ferskvandstanken. Skær lidt af slangen og spænd den godt på igen.
Medl.nr. 703KeymasterHej.
Jeg har haft samme problem. Det viste sig at være en utæt vandpumpe som stille og roligt lækkede nogle dråber. Min vandpumpe på en Bavaria 36 sidder under bagborg agterkøje og derfra løber vandet, egentligt som det skal, ned til lænsepumpen.
En ny pumpe løste problemet.mvh Søren Wrang.
Medl.nr. 1090KeymasterJeg havde samme problem. Vandet kom fra en kort blå slange ved vandvarmeren. Der kom et par liter i døgnet i en lille tynd stråle. Tjek om du har vand i rummet ved vandvarmeren, hvorfra det løber til motorrum og videre under dørken.
webmasterKeymasterHej med jer alle, jeg tager min vandvarmer ud i morgen, da jeg vil montere en anden der er støre, min er 100% i orden dog er den en model 2001 og der er påmonteret termostat (700,-kr) i 2013 den er til salg fra i morgen.
GIV et budHilsen Preben Byrialsen
PS: kan sende et billed når jeg har den ude, mener ikke den er irret ved tilslutningerne
Medl.nr. 30KeymasterHej Bo, jeg vil lige høre dig, hvad du fandt ud af, fordi jeg har nu samme problem med, at sikringen springer, fandt du ud af, hvilket ohm-sal er varmelegeme har, og hvor stor det er, når varmelegemet er kortsluttet?
hilsen søren Dyrskjøt.Medl.nr. 784KeymasterTillykke med skivet!
Når du går ind i i tanken indfører du jo også nyt snavs. Og du kommer jo alligevel aldrig ind i rørene. Jeg ville bruge Biostreams system til grundrensning af tanke, og slippe for bekymringer om hvor giftig Rodalon er. Biostream finder du her: https://desinfektion-trinkwasser.de/
mvh Jesper Milling
Medl.nr. 784KeymasterJeg ville købe et stykke 12 mm krydsfiner i marine kvalitet. skære det til og runde alle kanter ligesom de gør hos Kompan (legepladsudstyr). derefter give det en masse olie, og sætte det på plads.
Medl.nr. 784KeymasterMan kan tilføje at mange ikke vil mærke noget til disse utilstrækkelige propper før de kommer ud i voldsomt uvejr og stor krængning, og så er det rigtigt træls at få det her problem oveni det dårlige vejr.
Man kan også tilføje at en fordel ved den slange som ses på billedet måske kan være at man kan se at tanken er fuld, når der er diesel i slangen. Men det er måske en ligegyldig lille fordel.
Medl.nr. 784KeymasterJeg havde det samme problem, og har løst det meget simpelt og effektivt. Tanken har en række tilslutningsmuligheder og det er ikke i alle både de alle bliver brugt. Desværre bliver disse ekstra “huller” af og til afblændet helt utilstrækkeligt med sådan nogle bøjninger, som egentligt er til et helt andet formål, nemlig samling af slanger, som man også kan se på jeres billede. Når tanken er fyldt helt op, er tilslutningshullerne under tryk, idet Dieselolien står højere end hullerne. Fylder man diesel på, helt op til kanten, står dieselolien måske en halv meter over tilslutningshullerne. Det samme når båden krænger. Jeg synes at alle Bavaria ejere ved lejlighed bør chekke om der er lidt fedtet og blankt rundt om disse huller.
Løsningen er at sætte nogle ordentlige propper i hullerne i stedet for disse slangekoblings-bøjninger, som er for tynde, og har alt for lidt anlægsflade, pga de riller der lavet for at en slange kan sidde fast. Jeg fandt selv en bolt som var lidt større end hullet i gummiringen som sidder i hullet i plastiktanken. Det var en bolt hvor kun en del af bolten havde gevind og jeg skar gevindet af, for ikke at ridse gummiringen indvendigt. Jeg tror det var en galvaniseret bolt for jeg både filede den rund på spidsen, og sleb den glat med fint sandpapir. Bolten måtte jeg presse i med fingrene, den skal sidde stramt for at sidde fast og være tæt, men den skal naturligvis ikke være så stor at den ødelægger gummiringen.
Før jeg fik sat en ordentlig prop i (jeg havde kun een ubrugt tilslutning) var det noget værre svineri, med diesel som var spredt ud i hele skibet fordi jeg samtidig havde et utæt ferskvandsrør, og en utæt antihævert ventil, og jeg havde en del vand under dørken, hvor der også var tilført diesel. Addd. Så jeg har haft dørken op i hele salonen og gøre rent.
Tilslutnings-systemet er ellers ret smart for det er nemt at tilslutte en ny dieselforbruger, f.eks. et oliefyr. man skal blot undlade at tilslutte noget når tanken er helt fuld, for så vil olien løbe over fra det øjeblik man fjerne proppen til man sætter den nye forbrugers sugerør i. Og det er faktisk et sugerør man sætter i. Motorens sugerør går længst i, dieselfyrets sugerør bør ikke gå helt så langt i, for så kan oliefyret ikke tømme tanken helt, og man vil altid kunne sejle nogle timer for motor selvom oliefyret er “løbet tør” for olie.
Motoren har forøvrigt to tilslutninger, et sugerør og et returløb fra oliepumpen. På min tank er der 4 tilslutningshuller i alt.
Håber dette var værd at bruge sin tid på at læse.
Jesper Milling
Medl.nr. 1017KeymasterDet er afblændig af to hulder, som ikke bliver brugt. Det med slangen, har ingen funktion. Jeg har de samme hulder i tanken. Det ene er blændet af, det andet er til fyret.
webmasterKeymasterHej Jan
Vi skal have vores båd ud til Dragør bådværft, de kan varmt anbefales. Prisen er ca 20.000 kr
Hilsen Susanne og Peter -
ForfatterIndlæg