Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Medl.nr. 900Keymaster
Hej. Lynettens bådeservice, der tror jeg i kan levere den ind, tlf. 32576106.
Mvh
Finn Sloth LarsenMedl.nr. 693KeymasterHej Thomas
Har skiftet lejet på min 34/3 fra 2000 for ca 2 år siden måtte grave et pænt hul. Så fik jeg Floor service til at demontere ror, leje og så samle det hele. Alt i alt til en ok pris. Det kunne de klare på 2-3 timer.
Hilsen
JesperMedl.nr. 767KeymasterDet er formentlig et tegn på at den “spiser” kullene i motoren. Jeg havde samme problem på min, og leverandøren udskiftede kullene på garanti.
Medl.nr. 365KeymasterJeg kommer Acetone på en klud, og tørre listen over, den bliver som ny. Næste år vil jeg efterisolere med en polis eller voks.
Medl.nr. 856KeymasterJeg har en stage til en Bavaria 36. Dit indlæg er et år gammelt. Er du stadig intereesseret
Jørgen Mulbjerg
24 96 49 36Medl.nr. 509KeymasterHej
Har lige skiftet rorleje og jeg gravede et lille hul på ca. 35-40 cm. der var ikke nogen problem men at få roret ud.
Båden står på land og har kort køl.
sejlerhilsen
LeifMedl.nr. 767KeymasterJeg har brugt fenderrens, som også er meget effektivt. PVC/vinylrens er formentlig ligeså effektivt.
Medl.nr. 827KeymasterJeg skrubbede forsigtigt med en køkkensvamp, og brugte barnacle remover. Altså specielt til fjernelse af rur. Min propel er af messing, og blev skinnende flot.
Medl.nr. 934KeymasterJeg har med fordel indsmurt propellen grundigt i linolie el. lign., pakket de enkelte dele ind i tætomsluttende plast og ladet den ligge godt lunt vinteren over. Olien, som sætter sig godt fast, bliver harsk og giftig hvilket begrænser begroningen. Det fjerner den ikke, men din propel bliver nemmere at rengøre.
Medl.nr. 703KeymasterHej Egon. Jeg bruger det samme middel som til fribordet. Hempel custom marine polish. Efterfølgende er listen ren og pæn.
mvh
SørenMedl.nr. 648KeymasterHej Lone og Dan
Hvis I kan bruge det, gør jeg følgende:
Højtryksrenser umiddelbart efter båden er taget af vandet. Resultat: Stort set alle rurer er væk. (Vi har normalt kun ganske få)
I blød i eddike som I gør. Og skrubber med en husholdnings svamp – med den ru side: Resultat: Blank skrue.
Polerer i brasso inden båden sættes i vandet.Medl.nr. 934KeymasterBeholderen skal være luftfyldt= afløbet skal vende nedad. Der er sikkert kommet vand i den og det skal ud.
Mvh
JohnMedl.nr. 786KeymasterHej Michael
Min Bavaria 38 fra 2003 har også haft problemet.
Da jeg tog båden på land i efteråret kontaktede jeg JEFA i Greve som ud fra bådens produktionsnr. kunne fortælle mig hvilke rullelejer der passede til lejehus og roraksel i min båd i stedet for de gamle glidelejer, prisen for et sæt rullelejer var 2200 kr., det var lidt besværligt, at få det gamle bundleje ud men alt i alt tog det ca. 4 timer, at udskifte de gamle glidelejer til rullelejer, efterfølgende er båden som forvandlet og roret er bedre end det nogensinde har været.
Linket viser hvordan du får det gamle glideleje ud der sidder i bunden, og som sagt hvis du laver det selv er prisen ca. 2200 kr. når båden alligevel er på land.Mvh
SteffenMedl.nr. 134KeymasterHej Michael,
Vi har selv en 38 cruiser fra 2004 og havde for 4-5 år siden samme problem.
Roret gik til sidst så stramt at det rykkede 3-6 cm hver gang man flyttede på det.
Det viste sig at der dannes alu korrosionspulver mellem det indstøbte alu-rør og kunststof bøsningen, som rorstammen glider i. Dette skaber et til stadighed øgende pres på rorstammen.
Løsningen er at få skiftet glidlejet ud med et nåleleje også i kunststof og du vil opleve en fin kontakt med roret igen – faktisk bedre end fra ny 😉
Søren fra Horsens Yachtværft udførte jobbet, som lå i omegnen af 6000,- incl optagning/ søsætning.
Mvh Keld PoulsenMedl.nr. 255KeymasterHej
Jeg har en Bavaria 37 fra 2006 der gjorde det samme. Du skal have Dansk Marine Center til at udskifte dine rorbøsning til et rorleje og så er problemet løst.
mvh
Erik Vangsgaard -
ForfatterIndlæg