Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Medl.nr. 994
KeymasterHej Palle
Tak for svar.
Du skriver at det får” bare” et tur i løbet af sommeren. Så det kan godt lade sig gøre at smører mens båden ligger i vandet? Smører du så ned ved gummi manchetten på ror stammen eller?Medl.nr. 939
KeymasterHej Jørgen
Det glæder mig hvis det virker for dig også, jeg arbejde engang med en gammel smed der havde arbejdet med rustfri og nylon i inden for levnedsmiddelindustrien hele sit liv og han sagde ”ikke olie på nylon”. Der er nogle af disse plast typer der ikke kan tåle at komme i vand da de så udvider sig, men der er også nogle der ikke gør, og hvorfor skulle Bavarie vælge at bruge den type der ikke kan tåle vand. Jeg har bevist ikke skiftet min denne vinter, da jeg tror den bare bliver tør og skal have lidt smørelse, og skulle der komme lidt knas i løbet af sommeren så får den bare en tur mere.
Palle
Bavarie 36 2003Medl.nr. 939
KeymasterHej Rene
Det jeg brugte er Mclube sailkote, som er et tør smøremiddel formodentligt med teflon eller lignende. Jeg bruger det også til mine blokke og aflaster. Din sejlpusher har formodentligt noget lignende, bare hold dig væk for noget med mineralskolie i, du kan også bruge en silikoneolie.Palle
Bavarie 36 2003Medl.nr. 994
KeymasterHar ikke haft utætte skylights, men andre stedere som udluftninger og kompas.
Løsning ud med den utætte ting (skylight) rengøre med acetone og fuge med sikaflex 291 og i med komponenten igen husk også ned i skrue huller. det brude kunne gøre det. De originale skum pakninger holder ikke i længden. De gør i opløsning pga. saltvand og uv stråler fra solen.
håber det kan bruges 🙂René
Bavaria 40 2008Medl.nr. 994
KeymasterGas håndtaget er af fabrikatet Lewmar. den hvide pakning er lavet af neopren skum.
der findes nogle renoverings sæt, som er noget peberet. men du kan lave en ny af et stykke ligge underlag og lime det fast med 10 sek. lim. sådan monteres det originalt.René
Bavaria 40 2008Medl.nr. 994
KeymasterHej palle
Kan du huske hvad du brugte og hvor du købte det? mit er efter jeg er kommet i vandet noget hård på rattet. så hvis dit trix kunne hjælpe ville det godt nik være dejligt. så er der flere penge til ferie, og hygge.
René
Bavaria 40 2008Medl.nr. 939
KeymasterJeg fik det samme problem sidste år på vej på sommerferie, roret var sej og hakkede selvstyren kunne næsten ikke trække roret, gode råd var dyre og jeg var forberedt på at vi skulle have den op af baljen, men da vi kom i havn sprøjtede jeg en halv dåse kunstig smøremiddel i bøsningen, alt mens konen drejede roret frem og til bage. Resten af året kørte den som nyt. I år har den fået samme tur og går som smurt, brug ikke et olie smøremiddel, olie gør plastik og nyloner hår og sprød.
Palle
Bavarie 36 2003Medl.nr. 979
KeymasterHej Alle
Så blev båden solgt 🙂Medl.nr. 995
Keymasterman skal have roret ud det kan gå meget stramt man kan bruge endonkrafto og så tager man lejet ud og tager 1milleter af lejet og setter lejet i igen og det holler måske 15år hilsen normann
Medl.nr. 509
KeymasterHej
Jeg har monteret afløb i vores toilet på vores Bavaria 32 fra 05. Og det er ikke svært! Køb en tankudluftning, vinkel til montering forfra. Set hos MMC til 145,-
Slangen kan monteres rundt under dørken og ind i skabet hvor jeg har monteret en pumpe og udløbet til vaskens afløb.
Sejlerhilsen
NAUSIKAA
MosedeMedl.nr. 585
KeymasterHej Jesper
Jeg har selv løst problemet på følgende måde: skær toppen af en brugt limflaske med en meget skarp kniv og tilpas denne efter at du har målt højden/dybden mellem pidestalens flade og gashåndtaget.
Limflasken er selvfølgelig hvid og diameteren ca. 4 cm.
Det holder
Leif andersenMedl.nr. 807
KeymasterHej Søren
Jeg har haft min bror forbi og kigge lidt på det, han vil nu forsøge at smede et stykke værktøj sammen som kan trække den af – en slags aftrækker fabrikeret til formålet. Min propel er iøvrigt også 5-bladet.
Hilsen
DanMedl.nr. 30
KeymasterHej Dan.
Da jeg for et par år siden ville skifte mine 4 blads propeller med 5 blads, kunne jeg umuligt trække den ene propel af ( der der 2 på min) så jeg måtte til sidst save og save den i stykker. De nye har jeg ingen pronblemer med, idet jeg har smurt akslen godt med vandskyende fedt. I øvrigt er 5 bladede propeller sagen.
Hilsen SørenMedl.nr. 998
KeymasterHej Leo, Frede og Peter.
Jeg har med stor interesse læst jeres indlæg vedr. ekstra inderfok.
Jeg købte i august en Bavaria 42 fra 2007 i Holland, som jeg sejlede hjem umiddelbart efter købet.
Som gammel kapsejler har jeg svært ved at sejle med en halv genoa i dårligt vejr, men ønsker en inderfok med rimeligt fladt sejl.
Jeg har fået et tilbud fra Seldén Mast, og mangler prisen på et sejl. Jeg går ud fra, at jeg selv kan montere det.
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber I vil svare på. Hvad har I gjort af fastgørelse i dækket. Jeg går ud fra i har monteret et beslag i det forreste skot ved ankerbrønden, men er der forstærket yderligere der?
Hvor stor en fok har I monteret. Hvad har udgifterne været, og hvor har I købt udstyret.
Lad mig høre fra jer.
Hilsen
Palle Skov, email: palle@palleskovejendomme.dk
S/Y Aquaholic
Medl. 998.Medl.nr. 807
KeymasterHej Bo
Jeg har problemet hvert år. 2012 og 2013 kom den med hjem, men sidste efterår var den umulig at få lirket af, så den fik lov at bliver der vinteren over. Jeg har også forsøgt mig med en lægte og en hammer med svingende held. Det lader til at være tålmodighed der er nøglen.
Hilsen
Dan -
ForfatterIndlæg