Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
950
KeymasterJeg har ingen erfaring med sandblæsning af køl, men jeg satte to zinkanoder på min køl da vi købte båden og det virker helt kanon. Vores båd er fra 07 og der er ikke spor af rust, imodsætning til mange fra samme årgang.
Kunne det været en løsning med maling og zinkanoder istedet?
søren dyrskjøt
KeymasterHej, hvor er det dejligt at se, at så mange er opmærksom på vores gode forum. Jeg har hidtil benyttet et rensemiddel fra RenSkib som er helt perfekt, men lidt dyrt. Almindelig oxsalsyre er billigt og skal blot fortyndes med vand, sidde 15 min og vaskes af, kan gentages. Lad være med at komme ned i bundmalingen, som giver afsmitning. En anden ting oxsalsyren er god til er rensning af teakcockpit inden oliebehandling. Blanding: en sjat oxsal i en liter vand og en sjat opvaskemiddel, (skal sidde 15 min inden afvaskning) det er billigt og effektiv. Jeg har hidtil benyttet Internationals Restore hvor en ½ liter koster ca. 120 kr. og Teakvax lidt mere.
Anonymous
KeymasterOxcal syre. Den billigste forekomst af Oxcalsyre er i almindelig blå toiletrensemiddel.
742
KeymasterBrug ganske almindelig fast (tyk) brun sæbe
Smør et godt lang på vandlinien, lad det sidde 30 min,børst
det af med en stor afsæbningsbørste, skyl efter med rent vand
flot resultat, og billigt
Sejlerhilsen
Kim-Ole
Bornholm
742madssalling
KeymasterHvad skal du have for at bukke mine, hvis de bliver afmonteret, leveret og afhentet ?
Mvh. Mads
tlf: 21 25 47 57682
KeymasterI mine øre lyder det voldsomt med at skære dem over og svejse dem sammen igen. Jeg har valgt at få dem bukket i en maskine. Har selv adgang til en sådan. Men mellem 3 og 4 cm passer fantastisk. Wiren der går gennem septorene kan stadig strammes ind uden at opkorte dem.
468
KeymasterJeg bor i Aabenraa, og brugte den lokale smed som er vant til at arbejde i rustfrit stål i forbindelse med storkøkkener mv.
LM Stål ApS
Tøndervej 56
6200 AabenraaJeg husker ikke prisen, en 1.200,- – 1.500,- skønner jeg.
madssalling
KeymasterHvilken smed har du brugt og hvad måtte du betale for det?
Mvh. Mads
468
KeymasterJeg har fået mine sceptre ændret. Jeg demonterede dem og fik en rustfri-smed til at foretage ændringen. Han skar dem over 2 cm over scepterfoden og svejste dem sammen i en smig der flytter toppen ca. 6 cm ind. Svejsningen er fuldstændig glatsleben og poleret , så det er helt usynligt.
Resultatet er bare perfekt. Nu står de 100% lodret og holder sig derfor 3-4 cm inde for yderste rælingskant. Det vil sige at selv med en lille smule slagside vil de kunne holde sig fri af fortøjningspæle. Det har i den grad være indsatsen værd.
madssalling
KeymasterDet lyder spændende. Hvordan/Hvor har I fået lavet denne tilrettelse?
Mvh. Mads
madssalling@hotmail.com
Bavaria 31
Svanen
https://picasaweb.google.com/1173865861 … directlink478
KeymasterBillederne af cockpitdørk er nu lagt ind må min blog jensgjerum.blogspot.com
301
KeymasterHej alle.
Jeg har her i efteråret skiftet min membran på motor D2-55 / sejldrev 130S-B årgang 2006. Selve skiftet var ikke det store problem, når man har det rigtige værktøj. Motor blev løsnet og rykket fremad. For at få den langt nok frem måtte jeg fjerne trappen incl det nederste. det var et være mas at få det nederste stykke fri. klemte samt samt sat i med sikaflex. Selve skift af membran tog ikke lang tid. Samtidig skiftede jeg de 2 zimmerringe nede ved propelakslens udgang. De var begyndt at svede lidt olie da båden kom på land og ingen vandtryk. Montering af drev/gear igen uden problem. At få motor ind igen og fange mange not svinghjul/gearaksel var straks et større problem som krævede lidt fremstilling af beslag for at jeg kunne få et lige løft af motor så aksel kunne fange mange not. Det lykkedes og det hele samlet igen. Nederste del af trappen har jeg monteret så godt som mulig pga den klemmer meget. Håber det løser sig når båd kommer i vandet til foråret og skrov afstresser.
Membran tilstand: Den så fin ud både inderside og yderside. Ikke spor af smårevner eller andet. Så umiddelbart spil af tid og penge, men nu er den iorden overfor forsikring hvis der skulle opstå et eller anden tvivl.682
KeymasterDu kan få stift LED pærer mange steder, G4 fatning, fåes i Harald nyborg, fra 0,5 til 2,5watt, 1,5 watt passer i pærestørrelse, dvs ikke over 30mm i total længde.
856
KeymasterJeg er i gang med samme øvelse. Glæder mig til resultatet.
Mange af de ny hækpæle af borerør har en plastkappe, hvorpå er monteret nogle knapper, som skal forhindre fortøjninger i at glide ned ad pælen.
Men disse knapper hægter lige præcis på de udadvendte sceptre.
Det samme kan ske med pladshaverens tovværk, som måtte hænge på pælen.
Det må siges at være en konstruktionsbrist fra Bavarias side. Mon ikke.682
KeymasterOptimer din Bavaria Cruiser og få mere glæde af båden.
De mindre Bavaria Cruisere er utrolig rummelige både. De er veldimensionerede og robuste, men indretning og udnyttelse af pladsen bærer præg af, at det er et industriprodukt, hvor der er indgået mange kompromiser. Det har nogle steder betydet klodsede og uhensigtsmæssige løsninger. Her er nogle løsninger som jeg har valgt på min Bavaria 30. Cockpitbordet og glasfiberkummen er fjernet, da dette arrangement nærmest umuliggjorde normal betjening af båden under sejl. Det er nu erstattet af et bord, der kan klappes op bag ratkonsollen. Ryghynderne i salonen har fået mere hældning så siddekomforten er øget, der er monteret hylde over pantryet, et trin med opbevaringskasse i forkahytten og hylder til toiletgrej på toilettet. Over dæk er monteret beslag og udrustning for bovspryd. Der er monteret en løjgang for bedre trimning af storsejlet. Disse tiltag og meget andet kan ses på min blog http://jensgjerum.blogspot.dk. I øjeblikket er jeg ved at ændre på apteringen i forkahytten. Køjehynderne bliver ca. 5 cm tykkere. Hylderne i siderne bliver hævet ca. 20 cm. Det skulle giver lidt mere plads, et blødere leje og en større rumfornemmelse.
Ejere af Bavaria 31-34 Cruisere, kan formentlig også finde inspiration på min blog.
Husk foto af dørken bag roret -
ForfatterIndlæg