Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Lars Bøllund
KeymasterHej
Uden at blande mig i toilet debatten (udover at jeg tror sådan et toilet snart finder vej til vores båd) og hvor man i øvrigt foretager sine indkøb, må jeg lige bakke Palle lidt op her.
Kjøller er efter min opfattelse, uden konkurence, det mest seriøse firma i bådbranchen.
Handler du der får du enestående rådgivning, dansk manual og vejledning og hvis du fortæller hvilken båd du har ved de præcist hvilken tilbehør og løsdele de skal levere med for at det hele spiller fra dag et.
Jeg har handlet hos dem mange gange og kan kun give dem min bedste anbefaling
Med sejler hilsen276
KeymasterHejsa.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du har truffet det rette valg. Med hensyn til pris diff. på toilet, så kommer jeg lidt til kort Men jeg er også af den opfattelse at alt hvad jeg skal bruge/købe skal købes indenfor landets grænser…….(med undtagelse af dåserne til sommerturen ) Fordelen ved at indkøbe toilettet herhjemme er klare; Fantastisk rådgivning! Kort og forståelig vej til afhjælpning af problemer! Fastholdelse af danske arbejdspladser!!
Da vi investerede i den nye “potte” kunne vi forhandle en rabat på 15 %, det hjælper jo lidt på de samlede billede.Hvis du kommer forbi Bogense, så skal du være meget velkommen til at komme forbi og trykke på knappen.
Mange Sejlerhilsner
Palle H Larsen
IMPULS
Bavaria 30 cruiser
Bogense.781
KeymasterHej
Jeg er nu blevet meget overbevist om, at det skal være en Sanimarin 31.
Så har jeg været på nettet og fundet en i et tysk firma, hvor det står til 447 euro, = ca. 3340kr. Tilsyneladende med forsendelse.
Det er ca. det halve af hvad det koster herhjemme. (6800kr.) Jeg ved bare ikke med told og afgifter, og er der andre farer ved en sådan handel, ud over at vejledning ikke er på dansk. De hedder det samme, men måske er der alligevel forskel. Og hvis der ingen forskel er, hvorfor skal det så være så dyrt herhjemme. ? Jeg tror ikke det kun er afgiften.Med venlig hilsen
Jørgen Samuelsen
Olivia
Bavaria 30 Cruiser34
KeymasterHej med jer.
Vi har ikke oplevet det el toilet som Palle beskriver, men kan i alle tilfælde bekræfte at toiletter fra Jabsco, også deres på udstillinger benævnte “lydløse” er langtfra lydløse, og vi har gennem de seneste 3 både, arbejdet os op gennem de nyere og nyere modeller, og kan fortælle at mågerne letter i forskrækkelse når toilettet benyttes i en stille havn. Næste gang vi møder Palle i en havn, tvinger vi ham til at demonstrere deres toilet.
Med hensyn til “forstoppelsen” kan jeg tilføje: Der dannes en kalklignene belægning i slangerne der fører fra toilettet og til jeres spildevandstank, denne belægning stoppede vores slanger totalt på sommerferien i 2012, og båden blev leveret til os i maj 2011. Så det er noget der går rigtigt hurtigt. Den flinke havnefoged i Faaborg kalder belægningen “urinsten” der findes også en engelsk betegnelse for dette som jeg ikke kan huske. Dette opstår når urin og SALTVAND kommer i forbindelse med hinanden, og skulle derfor ikke forekomme hvis du skyller med ferskvand !! Det skulle iøvrigt kunne formindskes ved regelmæssigt at hælde eddike i toilettet og pumpe det i slangerne når båden forlades.
Hilsener til jer alle, vi ses til sommer.
Lars Christiansen “Misha” Holbæk276
KeymasterHej Jørgen
Jeg er HELT sikker på at det er det mest støjsvage toilet der findes, der er flere der har kommenteret dette når de har været ombord! Jeg har kendskab til en Bavaria 36 ny model, som fra Floor har fået monteret en Jabsco el-toilet silent!! og hver gang dette bliver benyttet, så lyder det som om at hele dørken samt skot er på vej under ud
På den netop overståede bådmesse var Sanmarin opstillet med en prøvestand, hvor man kunne trykke på knappen, og jeg overhørte en dialog mellem mand og kone, hvor konen sagde at havde hun vist at det var muligt at få et så støjsvagt toilet så havde hun foretrukket det, istedet for det de nu havde monteret, der vækkede hele skibet når det blev benyttet.
Som bonus info kan jeg oplyse at vi sover i agter kahytten, og vi kan ikke høre når toilettet er i brug.Om det er enten eller omkring vandtilførelsen, ved jeg ikke, men giv Kjøller et ring det kan de med garanti oplyse om.
Omkring forstoppelse, så mener jeg hermed at i forhold til std. toilettet så er el-toilettet langt og foretrække.
Mange sejlerhilsner
Palle H Larsen
IMPULS
Bogense.781
KeymasterHej Palle
tak for svarDet lyder rigtig fint med det toilet, og jeg tror det bliver sanimarin 31, da det passer i mål.Og så står der alt om deres toiletter, som jeg ikke kan finde hos de andre . Men mon ikke de andre mærker har forbedret deres toiletter siden i fik jeres? De skriver jo allesammen at de er støjsvage.
Du skriver at i har det monteret til ferskvand. Er det enten eller, eller begge dele, og hvordan har det indflydelse på forstoppelse med ferskvand?Hilsen
Jørgen Samuelsen
Olivia
Sønderborg276
KeymasterHejsa
Vi har for 3 år siden installeret et el toilet fra Kjøller, dette var ikke den billigste løsning, men klart den bedste, det er utroligt støjsvagt og så har vi monteret det så det kører på ferskvand, hvilket har bevirket at der ikke er de typiske lugtgener. Yderligere slipper man for at systemet stopper.
Tilslutningen er er meget simpel de eksisterende slanger skal afkortes og der skal laves nye monterings huller, de gamle bliver skjult af soklen på den nye kumme. Betjeningspanellet monteres og hele systemet tilsluttes i tavlen.Kig på http://www.kjoeller.com/sanimarin/default.htm
mange sejler hilsner
Palle H Larsen
IMPULS
BogenseBentJ
Keymasterhejsa
min mand har skiftet membranen selv og det er ved tiden at den skal skiftes igen.
han siger det ikke er noget problem at skifte den selv, og at det af forsikringsmæssige årsager er vigtigt at skifte selv om den ser ganske ny udm.v.h Anni
giib
KeymasterMåske hvis de klimatiske forhold var anderledes end i Danmark, er det måske fornuftigt, at få den skiftet membranen hvert 7. år.
Det kan være at Volvo ikke vil differentiere service intervallerne i de forskellige lande de leverer til.
Bare en tanke.
giib
KeymasterAcetone “æder” plastik. Brug fender-rens i stedet, også på fenderlisten på hækken.
Anonymous
KeymasterGiv det en gang med acetone, det bliver helt hvidt og det er billigt og går af med det samme. Jeg bruger også acetone til den hvide fenderkant bag på båden som har det med at blive meget beskidt nærmest sort. Acetone rykker!
570
KeymasterDa vi havde vores gamle båd, fik vi vores membran skiftet, fordi vores forskiring ikke ville dække fuldt, hvis uheldet var ude. I øvrigt var det også en af de ting der blev lagt vægt på, da vi solgte båden.
Tine / 570836
KeymasterHej Søren – tak for din hurtige respons
Med venlig hilsen
JohnHenrik Christiansen
KeymasterHej Henrik
I bogen fra John Mast “Sejl og rigtrim” står der alt om trim af mast, en rigtig god bog med mange gode tegninger.
En bog alle med sejlbåd bør kigge i.MVH
HenrikAnonymous
KeymasterTak for svaret. Jeg skal se på det når det bliver lidt varmere. Jeg har som sagt løsnet over og undervanter lidt, og mellemvanterne er nu helt slappe og hænger lidt. Jeg har faktisk tænk lidt over hvordan man kommer til dem, de sidder jo lidt højt, mon det er nogen man spænder til når masten ligger ned? Ellers må jeg have fat i en lift eller lign. Men når jeg spænder overvanterne og undervanterne bliver mellemvanterne også strammet op. Glæder mig til at se om jeg kan få rettet den lidt.
-
ForfatterIndlæg