webmaster

Forum-svar oprettet

Viser 15 indlæg - 586 til 600 (af 1,401 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Mast bøjer meget bagover #9948
    208
    Keymaster

    Hej igen
    De to vanter der går fra dækket til toppen er overvantet,spænd dem det du tør,og giv dem så lidt mere.
    De to vanter der går fra dækket til nederste salling er undervant,dem retter du masten op med.
    Vantet mellem sallingerne er mellemvantet,dem bruger du til at rette toppen af masten med.HUSK HÆKSTAGET SKAL VÆRE SLÆKKET HELT NÅR DU TRIMMER
    Det er 2 fingerbredder.sæt faldet fast ved bommen og stram,vuder ca midt på masten om der er 2 fingerbredder ikke mere, men først når masten er trimmet.
    Hilsen 208

    som svar til: Mast bøjer meget bagover #9947
    Anonymous
    Keymaster

    Tak for svaret. Lige for at få slået fast hvad der er hvad.

    Jeg har 2 lange vanter der går fra dækket til top af masten, hvad kaldes de?
    Jeg har 2 vanter der går fra dækket og til første sallingshorn, hvad kaldes de?
    Endelig er der 2 vanter fra første sallingshorn til masten ved 2. sallingshorn, hvad kaldes de?

    De 2 fingre du snakker om er det i længden eller i bredden? og hvor er det målt henne, er det ved bommen? Svarer det til ca. 20 cm mellem mast og fald ved bomniveau?

    som svar til: Mast bøjer meget bagover #9946
    208
    Keymaster

    Hej 812
    når din masr hælder bagover er det fordi dine undervanter er for løse.Når man spænder en mast op,starter man med at spænde overvanterne alt det det skal,derefter spænder man undervanterne til masten står lige.hvis den overste del af masten bukker for meget,skal dine mellemvanter spændes, alt dette gøres med at slægt agterstag,når du strammer hægstaget skal det kun være den øverste del af masten der bukker,hvorved forstaget bliver stramt.dine undervanter skal være så stramme at masten ikke bukker frem på midten når du strammer hægstaget,masten skal bue så meget at man kan have 2 fingre mellen masten og faldet,alt dette har jeg selv fået at vide hos elstrøm, skylder at fortælle at jeg selv har en ba 37cr med rullemast,og efter dette råd har masten stået fint, man kan nemt spænde under og mellemvant så meget at masten bukker forover

    Hilsen 208

    som svar til: Foldepropel til B 37 fra 2006 #9940
    703
    Keymaster

    Hej John.
    Den hedder 16,5x11x3.
    Ellers ring til gori og oplys motortypen så ved de hvad du skal bruge.
    Mvh Søren

    som svar til: Foldepropel til B 37 fra 2006 #9939
    836
    Keymaster

    Hej Søren . tak for dit svar. Kan du sige noget om størrelsen på propellen, (dimeter og størrelse)
    Med venlig hilsen
    John

    som svar til: Foldepropel til B 37 fra 2006 #9938
    703
    Keymaster

    Hej.
    Vi har en bavaria 36 også med volvo penta 29 hk.
    Vi købte en 3 bladet gori propel, som virker rigtigt godt. Den reagerer fint også ved bak.
    Mvh
    Søren

    som svar til: lys i cockpit #9569
    836
    Keymaster

    I vores gamle Ballad lavede vi lys i cockpittet ved at indbygge det i kanalen til det agterste rør i sprayhooden. Det ville være skønt at kunne indsætte billeder i det her forum. Billederne kan istedet ses her:

    [url:2sks4gas]http://picasaweb.google.com/JesperMilling/Cockpitlys#[/url:2sks4gas]

    Lampen, som er købt i en alm. udstyrsforretning, har jeg slebet mat i coverfladen for at sprede lyset mere jævnt. Alulisten er en 30mm fra tømmerhandlen 3 mm tyk, som jeg har boret huller i og skåret gevind i. Hullerne i presseningstoffet laves uden at fjerne stof. Stofkanterne er vigtige når man presser især afbryderen på plads. Hullet til afbryderen, i alulisten, tilpasses så den holder den opslidsede stofkant stramt på plads. Jeg undlod den sidste skrue i alulisten, men den manglede senere, da det hele blev lidt løsere. Dejligt puslearbejde

    I den ene side har jeg valgt at sætte en lampe der lyser rødt, til natsejlads, i den anden side er den hvid. Rødt lys er ikke godt til læsning af søkort.

    Den slags lys er uundværligt når man først har prøvet det.

    MVH Jesper Milling

    Det er en virkelig god ide. Den vil jeg bruge på min båd.

    MVH
    John Holmgreen Madsen
    [quote:2sks4gas]I vores gamle Ballad lavede vi lys i cockpittet ved at indbygge det i kanalen til det agterste rør i sprayhooden. Det ville være skønt at kunne indsætte billeder i det her forum. Billederne kan istedet ses her:

    [url:2sks4gas]http://picasaweb.google.com/JesperMilling/Cockpitlys#[/url:2sks4gas]

    Lampen, som er købt i en alm. udstyrsforretning, har jeg slebet mat i coverfladen for at sprede lyset mere jævnt. Alulisten er en 30mm fra tømmerhandlen 3 mm tyk, som jeg har boret huller i og skåret gevind i. Hullerne i presseningstoffet laves uden at fjerne stof. Stofkanterne er vigtige når man presser især afbryderen på plads. Hullet til afbryderen, i alulisten, tilpasses så den holder den opslidsede stofkant stramt på plads. Jeg undlod den sidste skrue i alulisten, men den manglede senere, da det hele blev lidt løsere. Dejligt puslearbejde

    I den ene side har jeg valgt at sætte en lampe der lyser rødt, til natsejlads, i den anden side er den hvid. Rødt lys er ikke godt til læsning af søkort.

    Den slags lys er uundværligt når man først har prøvet det.

    MVH Jesper Milling

    som svar til: Søgelænder klistrer #9935
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hej Søren
    Vi (læs Jette) har hvert forår lige poleret wirene med en gang Custom Marine Polish. Så står de krid hvide og smuds afvisende hele sæsonnen.

    Hilsen

    som svar til: Skammel ved styrepult. #9933
    843
    Keymaster

    Hej Søren

    Min kone har købt en step bænk som vi står på
    når vi styrer da det for os begge lige kniber med ser op
    over sprayhouden – steepbænken passer lige til os.

    Klaus

    som svar til: Søgelænder klistrer #9934
    774
    Keymaster

    Men går en tur i skibs hande,en og køber noget fender rens komer på en klud og gnider søgelenderet og vupti det er rent en liter koster ca 100kr men der er tilmange gange og når men renser af er det dejligt at men kan se hvor langt man når

    som svar til: Åbning af vandtank og rensning #9923
    dan.jorgensen
    Keymaster

    Hej Palle

    Jeg forsøgte i dag med en papegøjetang og en stor svensknøgle , desværre uden held, den blev ved med at “hoppe op”. Jeg tror jeg må have lavet et stykke værktøj til det. Lugen er strammet *meget* tilsyneladende.

    Men tak for tippet alligevel. Måske andre kan bruge det.

    Hilsen
    Dan

    som svar til: Skammel ved styrepult. #9932
    703
    Keymaster

    Tak for oplysningen.
    Mvh Søren

    som svar til: Skammel ved styrepult. #9931
    dan.jorgensen
    Keymaster

    Hej
    Mon ikke du leder efter en af vores sponsorer – http://www.cockpitbord.dk
    Hilsen
    Dan

    som svar til: Åbning af vandtank og rensning #11565
    276
    Keymaster

    Hej Dan.

    Jeg plejer at anvende en polygribtang hvor grebene sættes ned i låget som “ben” imellem dem sættes en kraftig skruetrækker som der så trækkes/skubbes på for at få låget løst. Husk også at rense ferskvandsfilteret der sidder ved pumpen, det sidder inde i det “klare” runde plastik hus som afmonteres med håndkraft,

    I vores vandtank er der plads nok til at tørre tanken af over det hele, når først låget er afmonteret.

    God fornøjelse med det.

    Mange sejler hilsner

    Palle H Larsen
    IMPULS af Bogense.
    Bavaria 30 Cruiser.

    som svar til: Min bovpropel vil ikke af og med hjem #9925
    dan.jorgensen
    Keymaster

    Hej Leo
    Ja, det er en “Side Power” model og jeg havde ikke samme problem sidste år da båden kom op.
    Både unbrachobolten, tærezinken og møtrikken er afmonteret før alle mine forsøg. Det havde været kønt hvis det havde været problemet.
    Jeg vil forsøge med tippet om af holde kontra på propelbody, det kan være det er det der skal til.
    Hilsen
    Dan

Viser 15 indlæg - 586 til 600 (af 1,401 i alt)