Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
208
KeymasterHej igen
De to vanter der går fra dækket til toppen er overvantet,spænd dem det du tør,og giv dem så lidt mere.
De to vanter der går fra dækket til nederste salling er undervant,dem retter du masten op med.
Vantet mellem sallingerne er mellemvantet,dem bruger du til at rette toppen af masten med.HUSK HÆKSTAGET SKAL VÆRE SLÆKKET HELT NÅR DU TRIMMER
Det er 2 fingerbredder.sæt faldet fast ved bommen og stram,vuder ca midt på masten om der er 2 fingerbredder ikke mere, men først når masten er trimmet.
Hilsen 208Anonymous
KeymasterTak for svaret. Lige for at få slået fast hvad der er hvad.
Jeg har 2 lange vanter der går fra dækket til top af masten, hvad kaldes de?
Jeg har 2 vanter der går fra dækket og til første sallingshorn, hvad kaldes de?
Endelig er der 2 vanter fra første sallingshorn til masten ved 2. sallingshorn, hvad kaldes de?De 2 fingre du snakker om er det i længden eller i bredden? og hvor er det målt henne, er det ved bommen? Svarer det til ca. 20 cm mellem mast og fald ved bomniveau?
208
KeymasterHej 812
når din masr hælder bagover er det fordi dine undervanter er for løse.Når man spænder en mast op,starter man med at spænde overvanterne alt det det skal,derefter spænder man undervanterne til masten står lige.hvis den overste del af masten bukker for meget,skal dine mellemvanter spændes, alt dette gøres med at slægt agterstag,når du strammer hægstaget skal det kun være den øverste del af masten der bukker,hvorved forstaget bliver stramt.dine undervanter skal være så stramme at masten ikke bukker frem på midten når du strammer hægstaget,masten skal bue så meget at man kan have 2 fingre mellen masten og faldet,alt dette har jeg selv fået at vide hos elstrøm, skylder at fortælle at jeg selv har en ba 37cr med rullemast,og efter dette råd har masten stået fint, man kan nemt spænde under og mellemvant så meget at masten bukker foroverHilsen 208
703
KeymasterHej John.
Den hedder 16,5x11x3.
Ellers ring til gori og oplys motortypen så ved de hvad du skal bruge.
Mvh Søren836
KeymasterHej Søren . tak for dit svar. Kan du sige noget om størrelsen på propellen, (dimeter og størrelse)
Med venlig hilsen
John703
KeymasterHej.
Vi har en bavaria 36 også med volvo penta 29 hk.
Vi købte en 3 bladet gori propel, som virker rigtigt godt. Den reagerer fint også ved bak.
Mvh
Søren836
KeymasterI vores gamle Ballad lavede vi lys i cockpittet ved at indbygge det i kanalen til det agterste rør i sprayhooden. Det ville være skønt at kunne indsætte billeder i det her forum. Billederne kan istedet ses her:
[url:2sks4gas]http://picasaweb.google.com/JesperMilling/Cockpitlys#[/url:2sks4gas]
Lampen, som er købt i en alm. udstyrsforretning, har jeg slebet mat i coverfladen for at sprede lyset mere jævnt. Alulisten er en 30mm fra tømmerhandlen 3 mm tyk, som jeg har boret huller i og skåret gevind i. Hullerne i presseningstoffet laves uden at fjerne stof. Stofkanterne er vigtige når man presser især afbryderen på plads. Hullet til afbryderen, i alulisten, tilpasses så den holder den opslidsede stofkant stramt på plads. Jeg undlod den sidste skrue i alulisten, men den manglede senere, da det hele blev lidt løsere. Dejligt puslearbejde
I den ene side har jeg valgt at sætte en lampe der lyser rødt, til natsejlads, i den anden side er den hvid. Rødt lys er ikke godt til læsning af søkort.
Den slags lys er uundværligt når man først har prøvet det.
MVH Jesper Milling
Det er en virkelig god ide. Den vil jeg bruge på min båd.
MVH
John Holmgreen Madsen
[quote:2sks4gas]I vores gamle Ballad lavede vi lys i cockpittet ved at indbygge det i kanalen til det agterste rør i sprayhooden. Det ville være skønt at kunne indsætte billeder i det her forum. Billederne kan istedet ses her:[url:2sks4gas]http://picasaweb.google.com/JesperMilling/Cockpitlys#[/url:2sks4gas]
Lampen, som er købt i en alm. udstyrsforretning, har jeg slebet mat i coverfladen for at sprede lyset mere jævnt. Alulisten er en 30mm fra tømmerhandlen 3 mm tyk, som jeg har boret huller i og skåret gevind i. Hullerne i presseningstoffet laves uden at fjerne stof. Stofkanterne er vigtige når man presser især afbryderen på plads. Hullet til afbryderen, i alulisten, tilpasses så den holder den opslidsede stofkant stramt på plads. Jeg undlod den sidste skrue i alulisten, men den manglede senere, da det hele blev lidt løsere. Dejligt puslearbejde
I den ene side har jeg valgt at sætte en lampe der lyser rødt, til natsejlads, i den anden side er den hvid. Rødt lys er ikke godt til læsning af søkort.
Den slags lys er uundværligt når man først har prøvet det.
MVH Jesper Milling
Lars Bøllund
KeymasterHej Søren
Vi (læs Jette) har hvert forår lige poleret wirene med en gang Custom Marine Polish. Så står de krid hvide og smuds afvisende hele sæsonnen.Hilsen
843
KeymasterHej Søren
Min kone har købt en step bænk som vi står på
når vi styrer da det for os begge lige kniber med ser op
over sprayhouden – steepbænken passer lige til os.Klaus
774
KeymasterMen går en tur i skibs hande,en og køber noget fender rens komer på en klud og gnider søgelenderet og vupti det er rent en liter koster ca 100kr men der er tilmange gange og når men renser af er det dejligt at men kan se hvor langt man når
dan.jorgensen
KeymasterHej Palle
Jeg forsøgte i dag med en papegøjetang og en stor svensknøgle , desværre uden held, den blev ved med at “hoppe op”. Jeg tror jeg må have lavet et stykke værktøj til det. Lugen er strammet *meget* tilsyneladende.
Men tak for tippet alligevel. Måske andre kan bruge det.
Hilsen
Dan703
KeymasterTak for oplysningen.
Mvh Sørendan.jorgensen
KeymasterHej
Mon ikke du leder efter en af vores sponsorer – http://www.cockpitbord.dk
Hilsen
Dan276
KeymasterHej Dan.
Jeg plejer at anvende en polygribtang hvor grebene sættes ned i låget som “ben” imellem dem sættes en kraftig skruetrækker som der så trækkes/skubbes på for at få låget løst. Husk også at rense ferskvandsfilteret der sidder ved pumpen, det sidder inde i det “klare” runde plastik hus som afmonteres med håndkraft,
I vores vandtank er der plads nok til at tørre tanken af over det hele, når først låget er afmonteret.
God fornøjelse med det.
Mange sejler hilsner
Palle H Larsen
IMPULS af Bogense.
Bavaria 30 Cruiser.dan.jorgensen
KeymasterHej Leo
Ja, det er en “Side Power” model og jeg havde ikke samme problem sidste år da båden kom op.
Både unbrachobolten, tærezinken og møtrikken er afmonteret før alle mine forsøg. Det havde været kønt hvis det havde været problemet.
Jeg vil forsøge med tippet om af holde kontra på propelbody, det kan være det er det der skal til.
Hilsen
Dan -
ForfatterIndlæg