Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
301
KeymasterHej Dan
Allerførst er det en ” Side Power ” model?
Hvis det er gøres følgende:
1. Løsne unbrakobolte der er skruet gennem tærezinck og ind i nav.
2. Trække tærezinck af. Det kan godt drille lidt da det har pasform som indvendige del af propelnav.
3. Så løsnes møtrikken som holder selve bovpropelnavet. Hold kontra med et træstykke som du holder mellem propelblad og propelbody. Og vups så kan du trække hele propelnavet af.søren dyrskjøt
KeymasterHej.
Jeg har også haft en skødekrog, der umotiveret gik op, da fjedren sprang. Jeg har simpelthen udskiftet med en alm sjækel, der bare holder.
Søren dyrskjøt
søren dyrskjøt
KeymasterHej.
Jeg oplevede det, som de fleste lystsejlere frygter allermest; at få motorstop lige før havnealløb. Jeg kunne dog holde motoren i gang i lave omdrejninger til jeg var mellem pælene, men så døde den også helt. Vejret var heldigvis helt ok. Det viste sig, at min sorte plasttank var befængt med dieselpest, så jeg måtte tømme tanken for 40 liter dog dieselolie, suget op gennem tankmåleråbningen. finfilteret var helt tilstoppet med en slimet masse. Herefter blev tanken fyldt op med frisk diesel og en snaps aditver hældt i.
Nu har jeg så besluttet, at jeg i vinter vil lave et “mannehul” på Ø 15 cm, og har bedt en smed og at lave et dæksel i rustfrit stål til montagen. Herefter vil jeg hver vinter tømme tanken helt og gøre den ren.
hilsen Søren Dyrskjøt, formand@danskbavariaklub.dk703
KeymasterHej. På vores bavaria 36 prøvede jeg sidste år at skrue dækslet af til tankmåleren. Jeg fik ikke dækslet helt af men nok til at stikke en sugeslange ned fra min 4 liters oliepumpe. Med slangen prøvede jeg at komme rundt i krogene for at se om jeg kunne suge vand eller slam op. Der kom heldigvis kun diesel op. Hvis man virkeligt skal ned i tanken bør man montere en inspektions luge.
Mvh
Søren.madssalling
KeymasterInspektionslugen kan åbnes med et stykke træ og en hammer. Slå med hammeren via trækoldsen på lugen med små slag, så kan du få den op.
Jeg har hørt at eddike i toilettet jævnligt skulle kunne løse problemerne.
468
KeymasterHej.
Vedr.: Bavaria 30 C – 2007 – Tankmåler
Min brændstoftankmåler viser 100% selvom jeg ved at tanken ikk er fuld. Det er sikkert giveren i tanken der “hænger”, gætter jeg på. Nogen der har erfaring med dette? Noget særligt jeg skal være opmærksom på inden jeg begynder at skille det hele ad? Har ikke rodet med det før.Selve instrumentet (Bavaria instrument) er blevet grimt af rust. Jeg kunne godt tænke mig at skifte det til Volvos EVC instrument der er med plastring udv. der ikke ruster og passer til det store instrument. Nogen der har gjort dette? Kan man skifte instrumentet uden at skifte giver mv. i tanken?
Mvh
Jesper Lassen
Bavaria 30 C – 2007.Slet ingen der har rodet med tankmåler der ikke viser korrekt? Min virkede fint på alle niveauer i 6 år, men så viser den pludselig 100% hele tiden.
Mvh
Jesper Lassen208
KeymasterHej 468
Min tankmåler viser heller ikke rigtigt,hverken i min nuværende,eller den jeg havde før,men de viser ens.når jeg har tanket 70l viser den fuld,jeg bruger timemåleren til at udregne mit forbrug hvilket er ca 2,2l/t med en d1 30 i min bvaria 37cr,fik skiftet indstrument som du skriver i min forrige båd, det var ok
Hilsen 208468
KeymasterHej Jesper
Jeg har netop skiftet kølevæske på min B 30 fra 2007. Der sidder to aftapningshaner på motoren, en på hver side. De er fandens svære at komme til, og de skal løsnes meget, før væsken løber ud. Studserne på hanerne kan monteres med en 1/2 slange (gerne meget bøjelig) så man kan få væsken ned i en beholder. Væsken fra aftapningshanen i stb side (siden hvor filtrene sidder) kan være svær at få til at løbe ud, da slangen skal ned under hanens niveau. Påfyldningsdækslet skal være afmonteret under processen. Bagefter afmonterede jeg slangen til varmeveksleren, den sidder øverst på varmeveksleren. Herefter stak jeg en haveslange i hullet og spulede. Det blev til noget af et vandland i og omkring motorrummet, men det lykkedes at få det spulet igennem, så det kun var rent vand, der kom ud. Næste gang vil jeg finde et eller andet mellemled mellem haveslangen og varmeveksleren, så det bliver lettere at styre. Man får bandet og regeret noget undervejs, men når det er overstået, bliver man godt til pas. Næste gang bliver det meget lettere.
Mvh. Jens Gjerum. B 30 “Lillemoster”.
Hej Jens.
Tak for tippet. Så er den klaret. Som du skriver, pokkers svært at komme til, og et besynderligt system med at man næsten skal skrue studsene helt ud, lige før de falder af, før væsken løber ud af dem. Når bare med ved det, så kører det.Mvh
Jesper Lassen
Bavaria 30 C – 2007478
KeymasterHej Jesper
Jeg har netop skiftet kølevæske på min B 30 fra 2007. Der sidder to aftapningshaner på motoren, en på hver side. De er fandens svære at komme til, og de skal løsnes meget, før væsken løber ud. Studserne på hanerne kan monteres med en 1/2 slange (gerne meget bøjelig) så man kan få væsken ned i en beholder. Væsken fra aftapningshanen i stb side (siden hvor filtrene sidder) kan være svær at få til at løbe ud, da slangen skal ned under hanens niveau. Påfyldningsdækslet skal være afmonteret under processen. Bagefter afmonterede jeg slangen til varmeveksleren, den sidder øverst på varmeveksleren. Herefter stak jeg en haveslange i hullet og spulede. Det blev til noget af et vandland i og omkring motorrummet, men det lykkedes at få det spulet igennem, så det kun var rent vand, der kom ud. Næste gang vil jeg finde et eller andet mellemled mellem haveslangen og varmeveksleren, så det bliver lettere at styre. Man får bandet og regeret noget undervejs, men når det er overstået, bliver man godt til pas. Næste gang bliver det meget lettere.
Mvh. Jens Gjerum. B 30 “Lillemoster”.
346
KeymasterHar en B31 fra 2009, så jeg har ikke haft behovet endnu. Jeg kan dog se i instruktionsbog D1,D2 på side 46 står hvordan dette udføres. Måske ikke megen hjælp, men ellers kan du rådfører dig med en af de lokale Marine Service. Jeg bruger Martin i Aalborg.
God fornøjelse.
Gøjsen (SHS-Nørresundby)468
KeymasterEr der virkelig ingen der har lidt guldkorn om dette?
Jesper Lassen
Bavaria 30768
KeymasterJeg købte i 2009 en Bavaria 40 fra 2002 med en Volvo D2-55 motor. Den gamle ejer i Holland havde selv skiftet gummibælgen på drevet samme år (7 år gammel) og den gamle gummibælg lå stadig i båden. Jeg har nøje inspiceret den gamle bælg og bortset fra lidt skidt på undersiden fejler den intet og virker som ny, så jeg vil absolut mene at hvis man checker bælgen jævnligt, kan den sagtens holde flere år end de foreskrevne 7 år.
Mvh
Jens Jørgen, “Silence”Lars Bøllund
KeymasterHej
Det er jo noget hver enkelt skal gøre op med sig selv.
Vores 33 Cruiser er fra 2006 så tiden nærmer sig også for os. Men umiddelbart har jeg ikke tænkt mig at skifte den, bare fordi den får en bestemt alder.
Jeg prøver løbende at vurdere bælgens tilstand, ved at se og føle på den og hvis disse inspektioner ikke giver anledning til det, skifter jeg den ikke.Som så meget andet vi bådejere bliver forsøgt “narret” til at skifte efter et kalendersystem, er de 7 år nok også bare leverandørens forsøg på at fraskrive sig ansvar, næsten uanset hvad der måtte ske.
Han tjener vel også lidt penge på at sælge reserve dele, eller forestå udskiftningen.Jeg er ikke et sekund i tivl om at den pågældende bælg, under normale forhold, har en langt længere levetid end de nævnte 7 år og jeg har aldrig hørt om både der er begyndt at tage vand ind, på grund af at bælgen er blevet “for gammel”
Men hvis der er nogen der har erfaret det hører jeg gerne om det
Med venlig hilsen
Anonymous
KeymasterEr der slet ikke nogen der vil skrive om de skifter den omtalte membran efter 7 år eller ej?
http://bavaria37cruiser.webs.com/
vh
HenrikAnonymous
KeymasterHej. Fuldstændig samme problem har jeg haft. Låget skal spændes hårdt;)
-
ForfatterIndlæg