Forum-svar oprettet

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 1,401 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Hvor lukker man for diesel #10864
    Medl.nr. 1093
    Keymaster

    Jeg har en lille og grå hane der sidder umiddelbart før forfilteret

    som svar til: Cockpit telt Bavaria 44/46 – til salg #10866
    Medl.nr. 1093
    Keymaster

    Kære Ulrich,
    Jeg ved ikke om det kan tilpasses en 49″. Og er ikke sikker på at et foto vil kunne hjælpe dig.
    Hvor bor du? Teltet er på Østerbro. Du kunne jo låne det og se om det kan bruges ……
    MVH Niels

    som svar til: Cockpit telt Bavaria 44/46 – til salg #10865
    Medl.nr. 1108
    Keymaster

    Hej Niels

    Tror du det kan passe til en bavaria 49 ( 2003 )
    Send evt billede til ulrich@helledie.dk

    som svar til: Lak #10858
    Medl.nr. 835
    Keymaster

    Det er en UV hærdende lak.

    som svar til: Lak #10857
    Medl.nr. 784
    Keymaster

    Mon ikke det er en vandopløselig lak? af arbejdsmiljømæssige hensyn. Jeg har ihverttilfælde købt sådan een til mine reparationer, men har ikke prøvet endnu.

    Jesper Milling

    som svar til: Autopilot st4000+ købes #10852
    webmaster
    Keymaster

    Supplement: MK1 har sort ratkrans – MK2 har grå krans.
    Hilsen
    Mogens

    som svar til: Autopilot st4000+ købes #10850
    webmaster
    Keymaster

    Hej Otto
    Der er forskel på MK1 og MK2. Jeg har en fabriksny motor til MK1 liggende. Bemærk, at dåsen på ratkransen indeholder både motor og gearhus.
    Mvh.
    Mogens
    SMS 6010.5734

    som svar til: Rat med skindovertræk sælges #10554
    Medl.nr. 333
    Keymaster

    Er rattet stadig til salg?

    som svar til: afrigning Bavaria 34-2 årgang 2000 #10842
    Medl.nr. 903
    Keymaster

    Jeg vil mene det er en smule over nederste Salling horn. Og husk så at fæste krogen /stroppen ned med en god Line/reb på den bøjle der er nederst hvor man sætter ex en spiler stage
    Ole Kjær Vejle

    som svar til: Band i cockpit #10824
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej
    Husk at i blot kan sætte billederne ind her på selve diskussionen. Så får alle gavn af dem.
    Hilsen
    Dan

    som svar til: Vand i ankerbrønden #10836
    Medl.nr. 934
    Keymaster

    En anden metode er at støbe glasfiber i bunden af brønden. Sådan her:
    Når båden kommer på land, stiller man den med stævnen lidt mere opad end når den ligger i vandet. Rens ankerbrønden grundigt og bland akrylmasse med små(ø ca. 1mm) glasfiber kugler og hæld det ned og fordel det i bunden af brønden. Så får du den rette hældning når båden kommer i vandet. Glasfiber materialerne kan iøvrigt købes i Biltema til fordelagtig pris 🙂

    som svar til: Bådvogn benyttet til Bavaria 34 cruiser sælges #10809
    Medl.nr. 849
    Keymaster

    Vognen er solgt

    som svar til: Vand i ankerbrønden #10834
    Medl.nr. 1118
    Keymaster

    Og Henrik, det hedder” ejer af en Ultra lækker b32 Cruiser”

    som svar til: Volvo Md 20 #10837
    webmaster
    Keymaster

    Hej Kim

    Har selv i en tidligere båd haft lidt samme udfordring med en ældre Volvo Penta motor og båd. Hvis du kan udelukke at der er tale en utæthed i forbindelse med en slange – husk at tjekke slangerne i hele deres længde, da man nogen gange kan have slidskader på slang, der rører ved bevægelige dele.
    Ellers er det udelukkelsesmetoden jeg selv har brugt og start fra “toppen”, dvs. tjek at der er tale om vand der kommer ind i forbindelse med motoren og ikke fx en lækkende søventil, utæt stævnrør/sejldrev osv.
    Når det er udelukket – så er der to kilder til vand i forbindelse med motoren hvis du har en varmeveksler med ferskvand cirkulation – ellers er der kun en. En lækage i ferskvands delen vil vise sig ved at der forbruges kølevæske – dette tjekkes nemt ved beholderen med kølevæske. Hvis dette kan udelukkes – er det kun saltvandsdelen af kølesystemet tilbage (hvilket nok under alle omstændigheder er det mest sandsynlige). Her er kilderne mange, mest oplagt – bortset fra slangerne – er nok de steder hvor der er tryk på vandet. Så tjek at pakningen ved vandpumpen (den der er ved “låget” ved vandpumpen) er intakt -hvis ikke skift den. Herefter sidder der tit en “ventil” der forhindrer at vandet løber den forkerte vej (sidder typisk meget højt og ligner ikke en ventil men blot en rørbøjning) denne kan godt lække vand og der kan typisk købes et nyt sæt af pakninger til denne – ellers skift den. Så kommer du til det lidt mere “tunge” men nok også sandsynlige nemlig selve vandpumpen. Denne vil typisk have et “afløb” (hul) der forhindrer at der løber vand ind i motoren hvis akslen og eller pakninger er slidte – dette kan fint give den situation du beskriver. Her findes der to muligheder – den meget dyre = køb en ny vandpumpe eller den lidt mindre dyre = køb et sæt til renovering af vandpumpen. Når denne del er udelukket, er varmeveksleren en mulighed – ellers er du i “enden” af motoren, nemlig mulighed for en utæthed i forbindelse med udstødningen. Alt dette kan naturligvis suppleres med andre kilder fx.en varmtvandsbeholder hvis du cirkulerer dit kølevand mhp. at få varmt vand – så sidder der også en ventil (overtryksventil) der kan lække vand.
    Endelig, lad dig ikke forlede af, at der er lidt olie i vandet som du finder – denne olie kan nemt stamme fra andre kilder og der skal meget meget lidt olie til før vandet får en oliefilm.

    Håber du bliver inspireret, hilsen Jan

    som svar til: Strømdiagram #10813
    webmaster
    Keymaster

    Hej Frank

    Her lidt sent, et input fra en der selv har “rodet” en del med strøm på en Bavaria. Min nøgle til forståelsen af hele elnettet på båden, kom fra de el diagram som er knyttet til de to elpaneler/betjeningspaneler (12v og 220v) der er monteret i min Bavaria. Så uden at kende din båd, så vil min anbefaling være, at forsøge at finde el-diagrammerne til det eller de elpaneler som er monteret i din båd.

    Hilsen Jan

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 1,401 i alt)