Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
323
KeymasterFik skruen afmonteret idag, så tak for tippet.
Mvh
Jan Olsson
Medlem nr 323656
KeymasterHej Giib
Rart at vide, stop og bak er tilsyneladende rent held, det må jeg så tage højde for næste gang vi sejler.
jeg har en tre fløjet foldepropel på min C30……..
208
Keymasterkeglen er skruet på med almindelig højre gevind,skal altså venstre af,sæt en stålpind i hullet på tværs,hold fast i skruebladet skru den af,den sidder fast med loctite så den sidder fast,hvis man varmer den op løsner man limen lidt,altså tag rigtigt godt fat,god fornøjelse
208767
KeymasterOK – tak skal du have. Hvis du på et tidspunkt for lejlighed til at tage et billede at, hvordan den sidder, vil jeg meget gerne se det.
Mvh
PeterHej igen
Den solcelle jeg har er den flexible fra SOLARA.de Typen er :
SOLARA Modules M-Serie, (Marine-serie). Hvor den er købt ved jeg ikke da den var monteret på båden da jeg købte den. Ved at den er flexsibel gør også at den er meget tynd og kan trædes på.mvh
467Anonymous
KeymasterHej igen
Den solcelle jeg har er den flexible fra SOLARA.de Typen er :
SOLARA Modules M-Serie, (Marine-serie). Hvor den er købt ved jeg ikke da den var monteret på båden da jeg købte den. Ved at den er flexsibel gør også at den er meget tynd og kan trædes på.mvh
467søren dyrskjøt
KeymasterHej, jeg har en b 38 fra 2004, hvor forkahytsdøren åbner ud i salon, hvilket jeg er træt af, så jeg tror jeg vil prøve at vende skidte, så den åbner ind i forkahytten i stedet. Ulempen er dog, at når man skal i skabene, skal man først lukke døren. Hele karmen er ganske simpel at pille af, du skal først fjerne plastinddækningen, hvilket også er ganske nemt, men prøv bare, du kan jo altid gøre det om – tilbage.
hilsen Søren
søren dyrskjøt
KeymasterHej, vi har en Bavaria 38 fra 2004. Jeg har selv lavet en teakrist til „badeværelset“. Jeg gjorde følgende: hos Trip-Trap købte jeg en såkaldt „Gretings“, en teakrist i forskellige størrelser. På byggemarkedet købte jeg teakplanker til rammen, som jeg fik en snedker-kammerat til at lave med en fals, hvori teakristen ligger løs, så man kan tage den op og gøre rent under den. Vi fjerner den altid ved badning. Det fungerer perfekt.
Hilsen Jane og Søren703
KeymasterHej Gøjsen.
Tak for oplysningen, jeg er allerede igang.mvh
Søren Wrang.784
KeymasterTak til Jens og nummer 346 for nogle konkrete erfaringer med de ikke så dybe køle. Det er især interessant at det ikke er kølens dybde der er årsag til grundstødninger, (den reelle årsag forbigås i solidaritet) og at roret er mere udsat hvis kølen ikke er den dybe slags.
Det bliver svært at overbevise konen om at en dyb køl er bedre for vi elsker at ligge for anker og at besøge de små havne i det sydfynske hvor vi bor. Andetsteds har jeg læst at fordelen ved den dybe køl især er tydelig i hårdt vejr, dels fordi den ikke tillader så meget krængning, men også fordi afdriften formentligt er ekstra stor ved krængning. Og i hårdt vejr vil man jo gerne reducere sejl og komme fremad mest muligt effektivt og behageligt. Er der nogen der har erfaring med med dyb/ikke dyb køl i hårdt vejr? Hvad kalder man en køl som er det modsatte af dyb? kort?
Er der nogen her på forum som faktisk har en Bavaria 36 (2002-2005) med dyb køl (1,95m) så hører jeg gerne fra dem om deres erfaringer. På forhånd tak.
MVH Jesper Milling
346
KeymasterHej
Tak for svaret Lars. Jeg tager en tur på havnen og kigger efter skilte.
Til Gøjsen:
På hjemmesiden du nævner kan jeg kun se denne model:
http://www.lp-yacht.dk/_bibliotek/_grafik/lpy-mobile-baadstativer_baadstativer-sejl/lpy-mobile-baadstativer_baadstativer-sejlde0.jpg
Det ligner ikke den model med spindler som jeg tror jeg leder efter. Har du selv købt stativ der og fungerer det med en beddingsvogn?
Venlig hilsen
Dan JørgensenHej Dan
I SHS har vi hjul under vores vogne og bliver trukket op af vores fælles spil, hvorefter båden bliver skubbet ind på skinner. LP Yacht har forskellige typer og min mening var som inspiration hvis du selv skal til at bygge bådvogn. God Yacht
Gøjsen346
KeymasterHej
Jeg købte en B31 Cruiser i 2009 med lav køl (1.43) vi valgte den korte køl for at undgå grundstødning da vi sejler i Limfjorden. Grundstødning har vi ikke kunnet undgå og man skal så huske på, at roret har samme længde/dybde som ved normal køl (1.87) det betyder at der er risiko for at beskadige roret når man forsøger at komme af grunden med motor og ror.
Jeg elsker at sejle kapsejlads, men det p….. mig af at jeg ikke kan gå samme højde som de andre, øv.
Havde nok valgt den dybe køl hvis jeg viste det jeg ved idag. Bortset fra det, elsker vi vores båd.478
Keymasterhej Jesper
Vi har sejlet B 30 med lav køl (1.4) siden 2007 og synes at kunne konkludere, som vi også havde forventet, at vi med dette valg har givet køb på krydsegenskaberne. Afdrifter er simpelthen større med den lave køl. En lille smule slæg på skøderne, så tror jeg ikke det gør nogen forskel, måske tvært imod. Den lave køl var et gennemtænkt valg. Den sydlige del at Lillebælt er vores hjemlige farvand. Med en dybdegang på 1.85 ville mange gode ankerpladser og små havne være uden for vores rækkevidde.
At sejle kapsejlads med en B 30 og formentlig også en 36er med lav køl ville nok være noget af en prøvelse, hvis man tidligere har sejlet kapsejlads i både med gode krydsegenskaber, men på det lavere mål en lav køl ville give, kunne man formentlig godt sejle nogle præmie hjem.
B 30 eren har en tendens til at skære op, det gælder begge typer. Om det samme gør sig gældene for 36 erne, har jeg ingen erfaring med. B 30 eren har ingen løjgang, det har de større Bavariaer. Brugen af denne har stor betydning for, om man kan holde båden „på benene“. Hertil kommer så også storsejlets areal og kvalitet.
mvh. Jens GjerumJesper Lassen
KeymasterHej.
Vi har også er B30 C, og havde samme problem. Vi (min kone) har syet blåt betræk til et par kileformede skumgummiklodser der har form, så de udligner rundingen for enden af cockpitbænkene. Nu har vi lige ryglæn. Kilerne kan samtidig bruges i salonen, hvor vi syntes at ryglænet har en for stejl hældning.
Lars Bøllund
KeymasterHej igen
Selv tak.
Den model du viser i det sidste indlæg er et stabelstativ hvor hele båden transporteres på stativet via en løftevogn (som de har det i f. eks. Roskilde). Søsætning/optagning klares så fra en kran og de tomme stativer kan stables så de ikke fylder så meget
Den er ikke velegnet i Frederikssund for beddingsvognen kan ikke komme ind under båden.Med venlig hilsen
dan.jorgensen
KeymasterHej
Tak for svaret Lars. Jeg tager en tur på havnen og kigger efter skilte.
Til Gøjsen:
På hjemmesiden du nævner kan jeg kun se denne model:
http://www.lp-yacht.dk/_bibliotek/_grafik/lpy-mobile-baadstativer_baadstativer-sejl/lpy-mobile-baadstativer_baadstativer-sejlde0.jpg
Det ligner ikke den model med spindler som jeg tror jeg leder efter. Har du selv købt stativ der og fungerer det med en beddingsvogn?
Venlig hilsen
Dan Jørgensen -
ForfatterIndlæg