Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Flemming
KeymasterMålene på min Bavaria 37 Cruiser er:
LP 5,60 Afstand vinkelret fra forstag til skødebarm
T 13,62 Forstagslængde fra centrum øje til centrum øje, inkl. vantskrue.
I 13,46 Afstand fra forstags skæring med mast til dæk
J 4,02 Afstand fra forstags skæring med dæk til forkant mast
P 12,80 Storsejls forlig
E 4,56 Storsejls underligPrøv at bruge dette link: http://www.quantumsails.dk/brugte-sejl
Hvor du søger efter et sejl, der passer til din bådtype.
Iver
KeymasterHej.
Jeg skal til at montere min nye auto pilot, er der nogle der ligger inde med nogle der ligger inde med billeder af montagen eller nogle tips.
Båden er en Bavaria 30 Cruiser.Hvordan gik det? Er du tilfreds?
Hvad synes du om styreevnerne?
499
KeymasterJeg syntes ikke jeg kan finde J målet på disse hjemme sider, Luna Flemming, har du dette mål til din B37.?
Mvh Ivan
Deep Blue Frederikshavn
Karsten
KeymasterHej Arne
Du skal skifte Jokerventilen som sidder ved afgangen på toilettet. Den koster ca 100,-. Hilsen Karsten, Scarlett, ÅrhusPoul
KeymasterDet nederste rorleje på min Bavaria36/2004 er også begyndt at stramme. Lejet er af type: JP3 Type 1 , altså et rorleje udført af søvandsbestandig aluminium og PETP (en plasttype som har stor styrke og stivhed, fordelagtig krybebestandighed (lille koldflydning), stor målfasthed (ringe fugtoptagelse og lav termisk udvidelseskoefficient), hård og polerbar overflade, gunstige friktions- og slidegenskaber, høj slagstyrke, men lav kærvslagstyrke (kærvfølsomt), høj kemikalieresistens).
[i:1jz0deaa]Firmaet JP3 anbefaler følgende tidsplan som et minimum:
Årligt:
Når båden er på land for vedligeholdelse, bør rorlejet kontrolleres udvendigt og rorets bevægelse afprøves .
Hvert andet år:
Når roret er fjernet, er det godt tidspunkt også at udtage rorlejet for at lave et eftersyn på det.
Hvert femte år – SERVICE:
Rorlejet demonteres og returneres til fabrikken for en fuld service.
Typisk vil dette indebære en adskillelse, en rensnimg og samling igen.[/i:1jz0deaa]Er der nogen der har kendskab eller prøvet denne procedure?Vh. Poul
405
KeymasterHej jeg har lige installareret en selvstyre. En SPX5 fra Raymarine med rat styr, det er en ny model uden ror sensor, men med indbygget gyro kompas. Er købt i england ca halv pris. . Jeg håber jeg bliver glad for den.
giib
KeymasterEn selvstyrer uden gyro, kan som regel kun bruges nå det ikke blæser for meget, og bølgerne ikke er for store. Og under de forhold, er det jo egentligt meget rart og hyggeligt selv at styre.
En selvstyrer MED gyro, kan bruges under ALLE forhold, og dermed også når det virkeligt besværligt og hårdt selv at styre; altså når er nødvendigt.
En gyro kan ikke anbefales nok, og du vil ærgre dig, hvis du ikke anskaffer gyroen samtidig med selvstyreren.
ST 6002 er blot betjenings delen til selve selvstyren. Min selvstyrer en en S1G, som er betegnelsen for selve “kurs-computeren”. Til den er tilkoblet et linært drev, monteret direkte på rorakselen. I dag findes nyere kurs-computere, med andre betegnelser/typenavne.
555
KeymasterHej Sebastian.
Jeg er ved at anskaffe mig en Raymarine ST 6002 Autopilot. Er det den samme som du har, og vil du anbefale, at jeg samtidigt installerer en Rate Gyro?
Hilsen
Søren Christensen
S/Y Havhesten Bav. 31
Frederiksværk666
KeymasterJeg har konstateret at det nylon bøs der sidder lige oppe over rorbladet drejer med når der drejes med rorbladet, er det rigtigt? har tjekket det på en 33ér der ligge bag os på land, og der drejer dette bøs ikke med.
Dog er der en Mærkbar forskel på hvor let de 2 ror går. På vores går det trægt, hvad kan man gøre for at løse dette problem??
Er lidt bekymretmange sejler hilsner
Palle Hasselstrøm Larsen
Impuls af Bogense.Bavaria 30 Cruiser.
Hej Palle! Jeg har haft samme problem på min 32 fra 2005, ringede til Floor, og fik 2 løsninger på problemet, enten en ny kuglelejebøsning i nylon, eller slibe noget af den gamle med en smergellæderrondel.
Floor kunde skaffe den nye bøsning til ca. 2500 kr. + moms, men vi valgte den billige løsning, afmonterede roret ( det var ikke nemt, det sad meget fast, 3 mand hev og sled, og da vi var udmattede satte vi en lille donkraft på tilsidst. Da roret var afmonteret sleb vi af bøsningen helevejen rundt, og wupti i med roret igen, og nu kører det som en drøm.
Mit største problem var faktisk at vi måtte flytte båden hen så den stod med agterenden ud over kajkanten, da roret skal ca. en halv meter under kølen for at komme fri af bøsningen. Men i Bogense har i jo den fine bådtransporter så det skulle jo ikke være det store problem.
Jeg har først set dit problem, så det er måske klaret for længe siden.
men jeg ville da lige fortælle hvordan vi løste problemet, der er sikkert andre der har eller får samme problem. Venlig hilsen Louis Buchholtz, Ann Carina af Sakskøbing749
KeymasterHej Lars
Tak for svaret det vil jeg prøva af i weekenden. Jeg er også i kontakt med importøren af Simrad, men venter på deres endelige svar.Hej Peter
Har selv AP12 på min 33 Cruiser fra 2006. Har også af og til oplevet at den “ikke vil give slip”, men aldrig i så lang tid, og har altid fået den løs ved lige at “nørkle” med rattet.
Det kører jo via et morse kabel så selv når du styrer manuelt kører kablet i selvstyrer motoren. Det sidder altsammen i rummet agten for agterkahytten/kistebænken. Prøv at check at der ikke er noget der er gået løst, også selve aktiverings cylinderen, som sikkert sidder med 4 bolte/møtrikker i skottet til kistebænken.Rattet er monteret på en konisk aksel med feder/not og holdes fast med en møtrik. Hvis du skruer bremsestiften ud (det hvide plast håndtag) vil du se en møtrik der kan spændes med et spilhåndtag. Det må være den der er løs.
Det er jo også det du kan adskille for at tage rattet af og dermed få mere plads i cokpittet under land. Pas på federen, den sidder løst og kan falde ud. En god ide er at lime den fast med lidt kontaktlim.
Håber du får løst dine problemer, ellers har Simrad nok en service afdeling du kan rådføre sig med.Med sejler hilsen
Lars Bøllund
KeymasterHej Peter
Har selv AP12 på min 33 Cruiser fra 2006. Har også af og til oplevet at den “ikke vil give slip”, men aldrig i så lang tid, og har altid fået den løs ved lige at “nørkle” med rattet.
Det kører jo via et morse kabel så selv når du styrer manuelt kører kablet i selvstyrer motoren. Det sidder altsammen i rummet agten for agterkahytten/kistebænken. Prøv at check at der ikke er noget der er gået løst, også selve aktiverings cylinderen, som sikkert sidder med 4 bolte/møtrikker i skottet til kistebænken.Rattet er monteret på en konisk aksel med feder/not og holdes fast med en møtrik. Hvis du skruer bremsestiften ud (det hvide plast håndtag) vil du se en møtrik der kan spændes med et spilhåndtag. Det må være den der er løs.
Det er jo også det du kan adskille for at tage rattet af og dermed få mere plads i cokpittet under land. Pas på federen, den sidder løst og kan falde ud. En god ide er at lime den fast med lidt kontaktlim.
Håber du får løst dine problemer, ellers har Simrad nok en service afdeling du kan rådføre sig med.Med sejler hilsen
405
KeymasterHej Bavaria 30 cruiser mk II ejere.
Er der nogle der ikke har fået deres båd i vandet endnu? var det måske en ide at få båden målt inden den kommer i, der mangler kun en båd for at det kan blive en standart båd, det er ikke så dyrt
Så kan jeg nemlig komme ud og sejle kapsejlasgiib
KeymasterCheck lige denne side:
[url:2bw5tk3y]http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_list.asp[/url:2bw5tk3y]
Og søg på Bavaria.676
KeymasterTak for de gode forslag.
Fik det løs med olie hen over natten, samt lidt rå arbejde148
KeymasterHej Peter,
Du har ret i at det er svært – eller næsten umuligt – at krydse i Bøgestrømmen – derfor bestemmer vi først omsejlingsretningen kort før vi starter, så vi undgår det problem.
Vi ses måske til Bavariatræf i Bogense? Vi har i alt fald tænkt os at komme.
Hilsen Freddy -
ForfatterIndlæg