Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
allan torbensen
KeymasterHar selv af 2 omgange haft samme problem.
Der er 2 løsningsmodeller:
1. Rens den gamle “joker-valve” for saltophobninger.
2. Køb en ny “joker-valve”.Denne ventil er et stykke trefløjet gummi som skal forhindre tilbageløb og som sidder umiddelbart efter toiletpumpen og kan demonteres ved at fjerne de 4 store skruer i flangen i bunden af pumpen.
Allan Torbensen
Poul
KeymasterJeg tilslutter mig “637”s synspunkter. At fjerne E-mail adresser, som i dag er et af vore hurtigste og almindeligste måder at kommunikere på, udelukker ikke ikke at medlemslisten ikke kan misbruges. Medlemmerne figurere jo stadig med deres addresse og tlf.nummer. Medlemmer der ikke ønsker at offentligøre deres addresser kunne jo ved henvendelse fritages for det og den offentlige liste kunne måske bare vise deres medlemsnummer.
637
KeymasterDa jeg i sin tid meldte mig ind i klubben, havde jeg stor glæde af at finde nogle bestemte bekendtes mailadresse her, så jeg kunne skrive til dem, at vi nu også var blevet Bavaria-sejlere.
At et enkelt medlem så åbenlyst dummer sig og bruger listen til at annoncere en brugt båd til salg bør ikke føre til, at vi nu ikke længere kan finde en mail-adresse på en klubkammerat.
Find dog et passende sted – vedtægterne f.eks. – til at skrive, at mail-adresserne ikke må bruges til masseudsendelser og at medlemslisten er fortrolig for medlemmerne. Hvis nogen misbruger det, så udeluk dem fra hjemmesiden. Tiltaget med at fjerne mail-adresserne gavner ikke klubben, det gør den bare mindre værd for medlemmerne. Et åbenlyst eksempel på de få, der ødelægger det for de mange.
Jeg er heldigvis i den situation, at jeg helt selv kan finde ud af at slette en mail, der trods alt kun er udsendt én gang til en større kreds.
Det, jeg læser i dag, er helt ude af proportioner.
old_webmaster
KeymasterJeg kan kun give dig medhold, og opfordre hermed alle til og mht. salg eller anden information, at benytte dette forum.
Bestyrelsen og jeg har derfor besluttet at slette alle e-mail adresser fra medlems oversigten i dette forum.
Hilsen Webmaster
Sten Werthergiib
KeymasterHej Palle,
Jeg har på min B30C afløb i dørken monteret på fabrikken.
Der er separat søventil til dette afløb. Der skal ud over det bruges pumpe samt filter (monteres FØR pumpen) og en vandtæt afbryder, som aktiveres inden vandet løber over (pumpen kører IKKE hele tiden). Pumpe og filter er monteret i skabet under vasken på skottet til salonen. Afbryderen er monteret lige over lågen til skabet. Selve afløbet i dørken, ligner afløbet i vasken, så det er sikkert den samme type afløb.
Men hvordan man eftermonterer selve afløbsristen i dørken er mig en gåde, med mindre man har lange tynde arme med flere led.
P.S. Vi har ALDRIG brugt badet på toilettet; vi bruger havnenes badefaciliteter, og hvis vi ligger for svej, bruger vi bruseren på badeplatformen.
God fornøjelse.
michael
KeymasterHej Verner
Jeg har godt set benævnte blok, der virker smart. Men hvad sker der med skødetampen på rumme kurser med bomnokken godt i borde, så skal man vel have godt fat i tampen, så den ikke stryger overbord?
hilsen Michael
Bavaria 37C, Avantilillebo
KeymasterHej Leif
Jeg skal til at monterer en AP14 autopilot på min Bavaria 30 Har du nogle billeder af din montering som du evt. kunne lægge på nettet. Specielt omkring rorkvadrenten, da jeg er lidt i tvivl om hvor stærk den er. Jeg havde selv en tanke om at lave et beslag og sætte på styre stangen mellem ratkonsollet og rorkvadrenten og så sætte aktoatoren og komputeren på bagsiden af skottet til agter kahytten.Tommy
Freja III LynæsSebastian Schiøler
KeymasterDet kan også sagtens være at du har muslinge vækst inde i sejldrevet, det har ihvertefald drillet mig.
Foruden rillerne på siden af sejldrevet hvor vandet tages ind er der også et “stort” hul under drevet hvorfra det er lettest at nå ind i drevet, man burde også kunne stikke en fleksibel pind oppe fra stophanen og ned gennem drevet.jan nielsen
KeymasterHej Søren tak for svaret
Impelleren sidder lige foran på motoren, der hvor slangen kommer fra søvandsfiltret. Prøv lige at kigge i dit søvandsfilter først, tror ikke det er din impeller, så skal den være mega slidt eller nogle af lamellerne er knækkede.
Søren
Hej
Service bør foretages ved optagning, så den står med frisk olie vinteren over.
Umiddelbart er det lettest at skifte olien når båden ligger i vandet idet at det er lettere at varme motoren op der før du suger den gamle olie op.
Men hvis du har adgang til vand på vinterpladsen ville jeg gøre det der, for så får du den skyllet godt igennem med ferskvand.
Du skruer dækslet til søvandsfiltret af og lukker kugleventilen ved vandintaget fra sejldrevet, starter motoren mens en hjælper føder vand i søvandsfiltret (må ikke løbe tør) og lader motoren køre i ca. 10 min. , så er motoren lun og det meste salt er skyllet ud. Nu kan du så suge den gamle olie op, skifte olie filtret og hælde ny olie på (kvaliteten skal være VDS-2 ifølge Volvo Penta).
Så frostsikrer du den og det foregår på samme måde bortset fra at det er kølervæske du hælder i søvandsfiltret og ikke lader den køre længere end til du kan se at det er kølervæske der kommer ud med udstødningen, husk endelig at “fange” kølervæsken der kommer ud af udstødnings hullet da det er noget giftigt stads. Jeg hænger en spand under udstødningen og taper en stump ventilations slange på udstødningshullet så det ikke sprøjter ved siden af spanden. Afslut med at åbne kugleventilen ved vandintaget på sejldrevet.Impelleren vil jeg vente med at udskifte til lige før den kommer i vandet da det absolut ikke er nogen gavn at den sidder en hel vinter i en statisk deformeret position.
Gear olien bør du også skifte og det er lige til når den står på land: spand hængt under drev, bundskrue ud, tap af, bundskrue i (tjek pakning) og så ny olie på. Olie typen står i manualen, det sjovt nok automat gear olie der skal på.
Ellers er der efter min opfattelse ikke andet du kan gøre end også at skifte brændstoffiltrene (husk endelig at lukke for brændstofhanen før du skruer filtrene af) og det er bedst at gøre før du skyller den igennem og frostsikrer fordi så du ved at du har fået den helt udluftet. Diesel tanken skal iøvrigt være være fyldt for at undgå kondens, vandtanken skal være tom og alle vandhaner skal stå åbne, også den til bruseren på hækken og bruserhovedet skal afmonteres og hvis du vil være helt sikker på at undgå frostsprængning hælder du en blanding af 1 del glycerin og 3 dele vand i den tomme tank og pumper lidt igennem til alle udtag og hvis du lader batterierne blive på båden bør de lades en gang om måneden.
Nu ved jeg ikke hvor mange timer din motor har gået og jeg sidder ikke lige med service manualen her, men for mit vedkommende med en D1-20, så skal 50 timers og 200 timers service foretages af en autoriseret Volvo Penta mekaniker hvis du vil opretholde garantien.
Mvh
Hejsa.
Lige en lille detalje til Sebastians rigtig fine vinter konseverings program. Hvad ang drikkevand, tanken tømmer man blot gennem en vandhane, efterfølgende suger man de sidste par liter op af tanken, tørrer med en ren klud i hjørner og kanter. Har anskaffet en sugepumpe fra biltema, den med 7 liters beholder. En af slangerne passer i i bruserslangen, herfra kan suges alt vand fra samtlige slanger og vandhaner hvis de er åbne. Ligeledes er den genial til sugning af varmvandsbeholder, husk at slukke for vandvarmer.””672
Keymasterhejsa vi har forsikret båden ved mainhamer forsikring i tyskland og det eneste man skal være opmærksom på er sælgeren selve selskabet er der ingen klage på altså bortset fra at de selvfølgelig ikke snakker dansk men dog fint engelsk.
hvis det er kan man søge på bavaria forsikring der er ralf andersen der har det og han snakker dansk og sørger for kosmodancen til tyskland og der er mange penge og spare også selv om der skal betales misundelses afgift.
hilsen oasen nyborg 31C405
KeymasterHej hans. Jeg bor i Tjæreborg ved Esbjerg, det er ikke så langt fra Vejen.
HO
KeymasterHej Hans.
Godt nok mange gode input.
Spx5 piloten er ikke med ror føler lige som din, men ellers ligner den, vil gerne kigge forbi 6600 vejen og se.
Hejsa
jeg vil følge op på foto senere, jeg har meget travlt lige i øjeblikket.
Jeg har rigelig der skal laves inden jul i huset, så båden må vente.
Næste projekt er motorrumsudluftning.
Udskift tottal sammen irret regulering til køle boksen.
Hæve vandlinien 5 cm.
Hvor i landet bor du ?
MVH
HOHenrik Christiansen
KeymasterHej dukan købe dem ved Marinelageret.
Se marinelageret.dkCorpSail
Keymasterfølgende er fundet på “www”
NR. 1
Hvis de alm. polish med slibe middel tilsat ikke kan gøre det, vil jeg, ud fra egne erfaringer, vandslibe stille og roligt. Efterfølgende har Bla. Hempel en art silikone som går ind og mætter gelcoaten, hvorefter der poleres som normalt. Jeg fik min blå stribe til at fremstå som nymalet med denne metode.NR. 2
Der er flere problemer i dette end som så! Mit første gæt er at det “matte lag” kan slibes af med Slipol-eller lign. Dernæst skal der poleres med voks. Hvis det ikke kan fjerne matlaget, så prøv med at slibe med korn 2000 vandslibepapir(3M er det eneste der dur). Dernæst slipol og tilsidst voks.Altså filosofien er at der skal fjernes et (meget) tyndt lag-og overfladen skal så vokses. (Det der danner det matte lag er iøvrigt UV lys fra solen)
Nr.3
Min anbefaling vil være at starte med at inversterer i en polermaskine ca 600,- for at komme i dybden. Du skal derefter bruge produkter fra 3M enten den fine Finesse-it elller den grove Imperiel Compound. Så kan du slippe for at bruge sandpapir. Du skal derefter afslutte med at give et ordentligt lag voks for at beskytte den rensede gelcoat. Bruger du fast voks kommer der meget voks på og ved flydende kommer der mindre på så skal du bare over den 2 gange med ca en uges mellemrum for at første lag voks har “sat” sig. De efterfølgende år kan du måske nøjes med voksen. God fornøjelse. Bådpoleren Mads BendixFirmaet RenSkib har fremragende produkter til at få striberne til at stå som nye. Alle prodkterne kan bruges uden handsker!
I meget grove tilfælde vandslibes først med korn 2000.
Overfladen skal være rengjort og fedtfri, brug RenSkib GelCoat Cleaner R-110.
Polér med Renskib Liquid Rubbing Compound R-120.
Fyld en sprayflaske med vand og gør overfladen fugtig. R-120 påføres med svamp på den fugtige overflade. Hold evt. overfladen fugtig med din sprayflaske. Overfladen SKAL poleres maskinelt med en polér-rondel eller et lammeskind for at få varme. Polér indtil overfladen har fået et blankt udseende. Nu er overfladen klar til efterpolering med R-130 AEfter polering med R-120 giver R-130 A overfladen en fantastisk dyb glans og finish. Umiddelbart efter brugen af R-130 A gøres effektivt rent med RenSkib Shampoo R-140 og der efterpoleres/forsegles med R-130 B. R-130 A svarer i grovhed til korn 8000.
Overfladen skal være ren, benyt RenSkib Shampoo R-140.
Trin 1: Påfør RenSkib Sealer 130 B med let fugtig svamp og lad det tørre.
Trin 2: Poler herefter overfladen med en blød microfiberklud til højglans.
Trin 3: Overfladen vedligeholdes ved brug af R-140.
Trin 4: God fornøjelse og nyd sejlturen.Det lyder måske omstændigt, men det VIRKER. Du ka få RenSkib til at komme og vise dig,hvordan deres produkter virker og du kan selvfølgelig også hyre dem til at udføre arbejdet. Se mere på
[url:2ketvwq5]http://www.renskib.dk[/url:2ketvwq5].Med sejlerhilsen
Bjarne Holst Jensen
S/Y White Swan[url:2ketvwq5]http://www.corpsail.dk[/url:2ketvwq5]
[url:2ketvwq5]http://www.sommerliv.dk[/url:2ketvwq5]CorpSail
KeymasterJeg har også haft problemet på min Bavaria 50.
Jeg tror det skyldes tilbageløb af gasser fra holdingtanken og har løst problemet ved at skylle holdingtanken igennem med havvand og dereftertilsætte en 1 dl. klorin til tanken efter hver tømning. Det stopper tilsyneladende gasproduktionen og der kommer ikke længere gas tilbage i kummen.Sejlerhilsen
Bjarne Holst Jensen[url:34qy24xd]http://www.corpsail.dk[/url:34qy24xd]
[url:34qy24xd]http://www.sommerliv.dk[/url:34qy24xd] -
ForfatterIndlæg