Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
703
KeymasterHej.
Jeg har en Bavaria 36, og jeg ved ikke om det er samme konstruktion.
Jeg har lavet en fil trækile i teak, som kan klemmes mellem ankeret og sikrings bolten.
Kilen holder jeg på plads med en sejlsing, ved at jeg i den bagerste kant på kilen har skåret to hakker.
Jeg håber du kan bruge tipset.Søren Wrang.
208
KeymasterHej
hvilke sejl du skal vælge afhænger af hvor meger du vil ofre.Jeg har selv valgt en genua i maxx carbob voyager ,dyr men et fantastisk sejl.På kryds giver det en rigtig god højde og fart samt at båden tåler mere vind
sejlet er købt ved dk sail i Rudkøbing,hvor servicen er rigtig god,rulle storsejl har jeg ingen erfaring med
Hilsen 208682
KeymasterHej medlem 682
Kan du komme det lidt nærmere vedr. sugepumpen fra Biltema? Jeg bøvler med at få tømt min VVB.
Hejsa.
36-190. En fantastisk ting, held og lykke.Venlig hilsen Søren
656
KeymasterHej medlem 682
Kan du komme det lidt nærmere vedr. sugepumpen fra Biltema? Jeg bøvler med at få tømt min VVB.682
KeymasterJeg har i dag skiftet olie på min Bavaria 37 med VP D2-40. Den gamle olie har jeg suget op med en oliesugepumpe via oliepindrøret og den ekstra røråbning placeret lige under. Jeg kunne suge 5 liter olie op (incl. de par dl der er i oliefilteret), hvilket er ca. 1 1/2 liter mindre end de 6,5 liter, der står i motoren iflg. specifikationerne.
Jeg vil derfor gerne høre fra andre med erfaring i olieskift, da jeg undrer mig over, at jeg ikke kan suge de sidste 1 1/2 liter op? Betyder det noget at jeg ikke skifter al olien?
Alternativet er jo at skiften olien via bundproppen, men det er langt mere bøvlet.
Hejsa.
Ved tømning skal man have så meget olie med som muligt, 1,5l tilbage er jo en stor procentdel. Du skal ikke tømme gennem oliepinden, men afmontere den prop der sidder nede på siden af motoren, du kan se det i din instruktionsbog. Oliefilter er lavet og placeret således at der kun kommer få dråber ud når du afmonterer det, man skal jo lige vente et par minutter så olien har en chance for at løbe tilbage i sumpen.
Søren682
KeymasterHej ville lige høre hvor impeller sidder da det kniber med at trække vand ind til køling. det er en bavaria 37 mvh Jan Nielsen
Hej Jan.
Impelleren sidder lige foran på motoren, der hvor slangen kommer fra søvandsfiltret. Prøv lige at kigge i dit søvandsfilter først, tror ikke det er din impeller, så skal den være mega slidt eller nogle af lamellerne er knækkede.
Søren
Hej
Service bør foretages ved optagning, så den står med frisk olie vinteren over.
Umiddelbart er det lettest at skifte olien når båden ligger i vandet idet at det er lettere at varme motoren op der før du suger den gamle olie op.
Men hvis du har adgang til vand på vinterpladsen ville jeg gøre det der, for så får du den skyllet godt igennem med ferskvand.
Du skruer dækslet til søvandsfiltret af og lukker kugleventilen ved vandintaget fra sejldrevet, starter motoren mens en hjælper føder vand i søvandsfiltret (må ikke løbe tør) og lader motoren køre i ca. 10 min. , så er motoren lun og det meste salt er skyllet ud. Nu kan du så suge den gamle olie op, skifte olie filtret og hælde ny olie på (kvaliteten skal være VDS-2 ifølge Volvo Penta).
Så frostsikrer du den og det foregår på samme måde bortset fra at det er kølervæske du hælder i søvandsfiltret og ikke lader den køre længere end til du kan se at det er kølervæske der kommer ud med udstødningen, husk endelig at “fange” kølervæsken der kommer ud af udstødnings hullet da det er noget giftigt stads. Jeg hænger en spand under udstødningen og taper en stump ventilations slange på udstødningshullet så det ikke sprøjter ved siden af spanden. Afslut med at åbne kugleventilen ved vandintaget på sejldrevet.Impelleren vil jeg vente med at udskifte til lige før den kommer i vandet da det absolut ikke er nogen gavn at den sidder en hel vinter i en statisk deformeret position.
Gear olien bør du også skifte og det er lige til når den står på land: spand hængt under drev, bundskrue ud, tap af, bundskrue i (tjek pakning) og så ny olie på. Olie typen står i manualen, det sjovt nok automat gear olie der skal på.
Ellers er der efter min opfattelse ikke andet du kan gøre end også at skifte brændstoffiltrene (husk endelig at lukke for brændstofhanen før du skruer filtrene af) og det er bedst at gøre før du skyller den igennem og frostsikrer fordi så du ved at du har fået den helt udluftet. Diesel tanken skal iøvrigt være være fyldt for at undgå kondens, vandtanken skal være tom og alle vandhaner skal stå åbne, også den til bruseren på hækken og bruserhovedet skal afmonteres og hvis du vil være helt sikker på at undgå frostsprængning hælder du en blanding af 1 del glycerin og 3 dele vand i den tomme tank og pumper lidt igennem til alle udtag og hvis du lader batterierne blive på båden bør de lades en gang om måneden.
Nu ved jeg ikke hvor mange timer din motor har gået og jeg sidder ikke lige med service manualen her, men for mit vedkommende med en D1-20, så skal 50 timers og 200 timers service foretages af en autoriseret Volvo Penta mekaniker hvis du vil opretholde garantien.
Mvh
Hejsa.
Lige en lille detalje til Sebastians rigtig fine vinter konseverings program. Hvad ang drikkevand, tanken tømmer man blot gennem en vandhane, efterfølgende suger man de sidste par liter op af tanken, tørrer med en ren klud i hjørner og kanter. Har anskaffet en sugepumpe fra biltema, den med 7 liters beholder. En af slangerne passer i i bruserslangen, herfra kan suges alt vand fra samtlige slanger og vandhaner hvis de er åbne. Ligeledes er den genial til sugning af varmvandsbeholder, husk at slukke for vandvarmer.jan nielsen
KeymasterHej ville lige høre hvor impeller sidder da det kniber med at trække vand ind til køling. det er en bavaria 37 mvh Jan NielsenHej
Service bør foretages ved optagning, så den står med frisk olie vinteren over.
Umiddelbart er det lettest at skifte olien når båden ligger i vandet idet at det er lettere at varme motoren op der før du suger den gamle olie op.
Men hvis du har adgang til vand på vinterpladsen ville jeg gøre det der, for så får du den skyllet godt igennem med ferskvand.
Du skruer dækslet til søvandsfiltret af og lukker kugleventilen ved vandintaget fra sejldrevet, starter motoren mens en hjælper føder vand i søvandsfiltret (må ikke løbe tør) og lader motoren køre i ca. 10 min. , så er motoren lun og det meste salt er skyllet ud. Nu kan du så suge den gamle olie op, skifte olie filtret og hælde ny olie på (kvaliteten skal være VDS-2 ifølge Volvo Penta).
Så frostsikrer du den og det foregår på samme måde bortset fra at det er kølervæske du hælder i søvandsfiltret og ikke lader den køre længere end til du kan se at det er kølervæske der kommer ud med udstødningen, husk endelig at “fange” kølervæsken der kommer ud af udstødnings hullet da det er noget giftigt stads. Jeg hænger en spand under udstødningen og taper en stump ventilations slange på udstødningshullet så det ikke sprøjter ved siden af spanden. Afslut med at åbne kugleventilen ved vandintaget på sejldrevet.Impelleren vil jeg vente med at udskifte til lige før den kommer i vandet da det absolut ikke er nogen gavn at den sidder en hel vinter i en statisk deformeret position.
Gear olien bør du også skifte og det er lige til når den står på land: spand hængt under drev, bundskrue ud, tap af, bundskrue i (tjek pakning) og så ny olie på. Olie typen står i manualen, det sjovt nok automat gear olie der skal på.
Ellers er der efter min opfattelse ikke andet du kan gøre end også at skifte brændstoffiltrene (husk endelig at lukke for brændstofhanen før du skruer filtrene af) og det er bedst at gøre før du skyller den igennem og frostsikrer fordi så du ved at du har fået den helt udluftet. Diesel tanken skal iøvrigt være være fyldt for at undgå kondens, vandtanken skal være tom og alle vandhaner skal stå åbne, også den til bruseren på hækken og bruserhovedet skal afmonteres og hvis du vil være helt sikker på at undgå frostsprængning hælder du en blanding af 1 del glycerin og 3 dele vand i den tomme tank og pumper lidt igennem til alle udtag og hvis du lader batterierne blive på båden bør de lades en gang om måneden.
Nu ved jeg ikke hvor mange timer din motor har gået og jeg sidder ikke lige med service manualen her, men for mit vedkommende med en D1-20, så skal 50 timers og 200 timers service foretages af en autoriseret Volvo Penta mekaniker hvis du vil opretholde garantien.
Mvh
Hejsa.
Lige en lille detalje til Sebastians rigtig fine vinter konseverings program. Hvad ang drikkevand, tanken tømmer man blot gennem en vandhane, efterfølgende suger man de sidste par liter op af tanken, tørrer med en ren klud i hjørner og kanter. Har anskaffet en sugepumpe fra biltema, den med 7 liters beholder. En af slangerne passer i i bruserslangen, herfra kan suges alt vand fra samtlige slanger og vandhaner hvis de er åbne. Ligeledes er den genial til sugning af varmvandsbeholder, husk at slukke for vandvarmer.682
KeymasterHej
Service bør foretages ved optagning, så den står med frisk olie vinteren over.
Umiddelbart er det lettest at skifte olien når båden ligger i vandet idet at det er lettere at varme motoren op der før du suger den gamle olie op.
Men hvis du har adgang til vand på vinterpladsen ville jeg gøre det der, for så får du den skyllet godt igennem med ferskvand.
Du skruer dækslet til søvandsfiltret af og lukker kugleventilen ved vandintaget fra sejldrevet, starter motoren mens en hjælper føder vand i søvandsfiltret (må ikke løbe tør) og lader motoren køre i ca. 10 min. , så er motoren lun og det meste salt er skyllet ud. Nu kan du så suge den gamle olie op, skifte olie filtret og hælde ny olie på (kvaliteten skal være VDS-2 ifølge Volvo Penta).
Så frostsikrer du den og det foregår på samme måde bortset fra at det er kølervæske du hælder i søvandsfiltret og ikke lader den køre længere end til du kan se at det er kølervæske der kommer ud med udstødningen, husk endelig at “fange” kølervæsken der kommer ud af udstødnings hullet da det er noget giftigt stads. Jeg hænger en spand under udstødningen og taper en stump ventilations slange på udstødningshullet så det ikke sprøjter ved siden af spanden. Afslut med at åbne kugleventilen ved vandintaget på sejldrevet.Impelleren vil jeg vente med at udskifte til lige før den kommer i vandet da det absolut ikke er nogen gavn at den sidder en hel vinter i en statisk deformeret position.
Gear olien bør du også skifte og det er lige til når den står på land: spand hængt under drev, bundskrue ud, tap af, bundskrue i (tjek pakning) og så ny olie på. Olie typen står i manualen, det sjovt nok automat gear olie der skal på.
Ellers er der efter min opfattelse ikke andet du kan gøre end også at skifte brændstoffiltrene (husk endelig at lukke for brændstofhanen før du skruer filtrene af) og det er bedst at gøre før du skyller den igennem og frostsikrer fordi så du ved at du har fået den helt udluftet. Diesel tanken skal iøvrigt være være fyldt for at undgå kondens, vandtanken skal være tom og alle vandhaner skal stå åbne, også den til bruseren på hækken og bruserhovedet skal afmonteres og hvis du vil være helt sikker på at undgå frostsprængning hælder du en blanding af 1 del glycerin og 3 dele vand i den tomme tank og pumper lidt igennem til alle udtag og hvis du lader batterierne blive på båden bør de lades en gang om måneden.
Nu ved jeg ikke hvor mange timer din motor har gået og jeg sidder ikke lige med service manualen her, men for mit vedkommende med en D1-20, så skal 50 timers og 200 timers service foretages af en autoriseret Volvo Penta mekaniker hvis du vil opretholde garantien.
Mvh
Hejsa.
Lige en lille detalje til Sebastians rigtig fine vinter konseverings program. Hvad ang drikkevand, tanken tømmer man blot gennem en vandhane, efterfølgende suger man de sidste par liter op af tanken, tørrer med en ren klud i hjørner og kanter. Har anskaffet en sugepumpe fra biltema, den med 7 liters beholder. En af slangerne passer i i bruserslangen, herfra kan suges alt vand fra samtlige slanger og vandhaner hvis de er åbne. Ligeledes er den genial til sugning af varmvandsbeholder, husk at slukke for vandvarmer.637
KeymasterJeg kender ikke indretningen i en B36, men i vores B34 cruiser oplevede vi en sur lugt på toilettet i sommer. Det blev løst ved en grundig skuring af teaktræsristens underside.
637
KeymasterDu kan se min skødning på dette link:
682
KeymasterBærbar er KUN til “leg”. Den har ikke særlig stor rækkevidde; antennen er kort, og sendeeffekten lille (max 5W, typisk 1W).
Så man kan ikke sammenligne en bærbar med en fastmonteret med op til 25W sendeeffekt og antenne i masten.
Når jeg ligger ved Drogden, modtager jeg AIS informationer helt oppe fra Helsingør og helt nede fra Møns klint, på min fastmonterede VHF. AIS modtages jo som bekendt på VHF.
Jeg har begge dele; den bærbare brugte jeg før i tiden i cockpittet til at snakke med de både jeg var på tur med. Meget ofte var rækkevidden mindre en “synsvidden”; jeg kunne se ham i kikkerten, men ikke snakke med ham i den bærbare VHF
Så min ellers udemærkede Simrad RD68 DSC, blev udskiftet med en stationær med ekstra håndsæt i cockpittet (Raymarine 218E og RayMic), så jeg ikke skal ned om læ, hver gang jeg skal bruge i VHFen. Dette er en af de investeringer, jeg sætter stor pris på, da jeg bruger VHF rimelig tit.
Så nu er den bærbare degraderet til gummibåds brug, og det er den til gengæld rigtig god til, den er nemlig også vandtæt
Tak for det. Var oz min tanke, men dejligt at høre det fra en der har erfaringen.
giib
KeymasterBærbar er KUN til “leg”. Den har ikke særlig stor rækkevidde; antennen er kort, og sendeeffekten lille (max 5W, typisk 1W).
Så man kan ikke sammenligne en bærbar med en fastmonteret med op til 25W sendeeffekt og antenne i masten.
Når jeg ligger ved Drogden, modtager jeg AIS informationer helt oppe fra Helsingør og helt nede fra Møns klint, på min fastmonterede VHF. AIS modtages jo som bekendt på VHF.
Jeg har begge dele; den bærbare brugte jeg før i tiden i cockpittet til at snakke med de både jeg var på tur med. Meget ofte var rækkevidden mindre en “synsvidden”; jeg kunne se ham i kikkerten, men ikke snakke med ham i den bærbare VHF
Så min ellers udemærkede Simrad RD68 DSC, blev udskiftet med en stationær med ekstra håndsæt i cockpittet (Raymarine 218E og RayMic), så jeg ikke skal ned om læ, hver gang jeg skal bruge i VHFen. Dette er en af de investeringer, jeg sætter stor pris på, da jeg bruger VHF rimelig tit.
Så nu er den bærbare degraderet til gummibåds brug, og det er den til gengæld rigtig god til, den er nemlig også vandtæt
682
KeymasterHejsa. hold det nu simpelt…… en polygrib tang og en kraftig skruetrækker er hvad der skal til, man sætter bunden af tangen ind i hullerne i dækslet stikker skruetrækkeren ind imellem “benene” på tangen, drejer og vupti der er åbnet. Metoden kan ligeledes anvendes når vandtanken skal renses….
mange sejler hilsner
Palle Hasselstrøm Larsen
IMPULS af Bogense.
Hej Palle.
Ved ik hvor du har det fra, men det var perfekt med polygrib tangen og en skruetrækker af den store type…TAK703
KeymasterVi har købt de nye topmadrasser 7 cm til vores forkahyt i vores Bavaria 36. De er enormt gode at sove på, næsten bedre end hjemme i ens egen seng.
Servicen fra firmaet er god og hurtig. De kommer ud og tager mål og ganske kort tid efter er madrasserne klar.
Søren Bavaria 36 Sønderborg.682
KeymasterJeg har selv tænkt tanken, det er jo fristende.
Jeg er dog blevet overbevist om at sejlet ikke har godt af det, det vil uden al tvivl suge fugt, blive jordslået og tage skade. Når jeg tager mine sejl af, ligger de altid 1 uge mere eller mindre udfoldet hjemme i stuen og tørrer godt ud, inden de bliver lagt sammen.
Søren, Bavaria 36 Sønderborg.Pokkers, jeg er bange for i har ret. Jeg har enda mulighed for at vaske dem på et stort malet beton gulv, og hænge til tørre en weekend. Sådan bliver det.
-
ForfatterIndlæg