Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
703
KeymasterPå min Bavaria 36 har jeg også standard sejl, rulle stor- og genua, og oplever lidt at de samme problemer, som beskrevet i indlægget.
Jeg har også tænkt på nye sejl, efter jeg i et sejlerblad læste en artikel om nye sejl og betydningen for sejlads komforten.
Kan I anbefale en god forhandler til de såkaldte high tech sejl og er der yderligere en specifikation på sejlene.
Søren Bavaria 36 Sønderborg.703
KeymasterJeg har selv tænkt tanken, det er jo fristende.
Jeg er dog blevet overbevist om at sejlet ikke har godt af det, det vil uden al tvivl suge fugt, blive jordslået og tage skade. Når jeg tager mine sejl af, ligger de altid 1 uge mere eller mindre udfoldet hjemme i stuen og tørrer godt ud, inden de bliver lagt sammen.
Søren, Bavaria 36 Sønderborg.giib
KeymasterLAD SÅ VÆRE MED AT SNAKKE OM VINTEREN, MÅSKE KAN VI TIE DEN IHJEL, SÅ VI KAN SEJLE HELE ÅRET.
Jeg ville ikke gøre det; den er jo rullet HELT sammen, uden chance for at få luft. Temperaturen i skuret vil ændre sig, og dermed danne kondens på masten, så sejlet kan måske blive jordslået.
Men jeg har ingen erfaring med det. Begge mine sejl bliver lagt pænt sammen, og opbevaret i sejlposen indendørs derhjemme.HO
KeymasterHejsa. hold det nu simpelt…… en polygrib tang og en kraftig skruetrækker er hvad der skal til, man sætter bunden af tangen ind i hullerne i dækslet stikker skruetrækkeren ind imellem “benene” på tangen, drejer og vupti der er åbnet. Metoden kan ligeledes anvendes når vandtanken skal renses….
mange sejler hilsner
Palle Hasselstrøm Larsen
IMPULS af Bogense.hejsa
sådan – nøjagtig plejer jeg også at gøregiib
KeymasterPalle – ja, det er en del smartere. Men er det ikke FOR nemt ?
499
KeymasterHej Hans,
Der er også muligheden med servomotoren på kædetrækket, der er 4 bolte inde i bunden af ratkonsol( pidestal ) som passer til denne motor, det tager vel 1/2 time at montere denne, og så skal der IKKE laves huller i gelcoat, den er beskyttet mod vejr og vind.Ivan Nielsen
Deep Blue Bavaria 37 Cruiser 08
276
KeymasterHejsa. hold det nu simpelt…… en polygrib tang og en kraftig skruetrækker er hvad der skal til, man sætter bunden af tangen ind i hullerne i dækslet stikker skruetrækkeren ind imellem “benene” på tangen, drejer og vupti der er åbnet. Metoden kan ligeledes anvendes når vandtanken skal renses….
mange sejler hilsner
Palle Hasselstrøm Larsen
IMPULS af Bogense.giib
KeymasterDem der tager på langtur i en Bavaria, laver en speciel trædims/værktøj til at løsne låget til tankene. Den skulle være noget nær umulig at løsne uden “værktøj”. Værktøjet er en træstang med to klodser, der passer til låget. En meget forstørret udgave af den metal nøgle, vi bruger tankdækslerne.
682
KeymasterHej!
Jeg har har prøvet at løsne virine fra kvadranten , og fundet ud af at det ikke er rorstammen, men derimod låsen på rattet der har sat sig fast.
Jeg har prøvet at sprøjte vd40 ind i hullet, men det har endnu ikke hjulpet. Er der andre der har samme problem?? M.v.h. LouisHejsa.
Kom vist med en komentar igår, men har trykket på en forkert knap.
Mit ror gik stramt nogle steder og løst andre. Kæde strammeren i pidestalen skal løsnes en smule, og kun en smule, kun lige akurat så roret går nemt, uden at være løs.
SørenHO
KeymasterHej Hans,
Havde det så ikke kostet det samme, om du havde beholdt rattet, og købt en trykstangsaktuator ?
hejsa
nej – jeg ville have en foldbar rat alligevel
OG den er guld værd i det lille cockpit.
Jeg gad simpelhen ikke bøvlet med at montere / glasse beslaget til trykstangengiib
KeymasterHej Hans,
Havde det så ikke kostet det samme, om du havde beholdt rattet, og købt en trykstangsaktuator ?
Personligt syntes jeg ikke ratpiloten pynter, og jeg nyder den lydløse drift. Ikke fordi jeg har erfaring med ratpiloten, men den er jo ikke gemt væk, på samme måde som en trykstangsaktuator. Men måske tager jeg fejl.
Og til 405; HUSK RATEGYRO. Selvstyrer med og uden rategyro, kan ikke sammenlignes. Se info andetsteds i dette forum.
682
KeymasterJeg har været generet af samme problemer som dig. Først satte jeg udveksling på storskødet, og senest har jeg monteret et par ekstra deck organizers fra Rutgerson (de kan stables) ude ved masten. jeg har skiftet halene fra løjgangen til 8 mm, ført dem frem til de nye organizers og derfra retur til spilaflasterne i cockpittet.
Når du stabler blokkene får du brug for nogle M8 x 90 mm sætbolte. Den længde har jeg ikke fundet, men BirgerAHandel.dk har dem i 100 mm, og han sælger rustfrit til rimelige priser. De saves hurtigt til.
De nye deck organizers fra Rutgerson købes med fordel direkte i fabrikkens butik i Sverige. Den finder du på http://www.rutgerson-shop.com/ og her kan du også spare penge i forhold til køb i Danmark. Jeg har handlet hos dem flere gange, og service er helt i top.
Det lyder som en god ide med mening, men det er da noget bøvl, netop som man syntes tyskerskødning er genial.
682
KeymasterHvordan / hvor har du sat den dobbelte blok ??
mvh
Peter
Hej Peter.
Har taget den enkelte blok og sat på storsejls skøde skinne, og den dobbelte er så flyttet op på bommen som bagerste blok.Hejsa.
Har en ny B31. Jeg har sat en extra dobbelt blok i til tyskerskødningen for bedre udveksling når der skal hales hjem, det virker bare. Jeg begriber ikke den dybere mening med skødevognen foran spryhooden, man skal jo på dæk for at udløse frølåret, enten til læ eller lu under kryds. Hullet i spryhooden passer til spilkoppen, men hvad hjælper det når frølåret går i lås nåe man haler tot.
Gad vide om andre har det samme problem, eller det er mig der ikke kan tyde fidusen.peter gjedde
KeymasterHvordan / hvor har du sat den dobbelte blok ??
mvh
Peter
Hejsa.
Har en ny B31. Jeg har sat en extra dobbelt blok i til tyskerskødningen for bedre udveksling når der skal hales hjem, det virker bare. Jeg begriber ikke den dybere mening med skødevognen foran spryhooden, man skal jo på dæk for at udløse frølåret, enten til læ eller lu under kryds. Hullet i spryhooden passer til spilkoppen, men hvad hjælper det når frølåret går i lås nåe man haler tot.
Gad vide om andre har det samme problem, eller det er mig der ikke kan tyde fidusen.208
KeymasterHej
det cqr der er med en bavaria er et kopi,det er ikke bredt nok i plovene så det rejser sig ikke nok op til at det kan grave sig i.har selv haft samme problem med at det slet ikke kunne holde.jeg købte et bruce anker på 15kg. siden har vi aldrig flyttet os,selv om vi har nogen udenpå,det er rart at vågne samme sted vi sov indhilsen 208
-
ForfatterIndlæg