webmaster

Forum-svar oprettet

Viser 15 indlæg - 976 til 990 (af 1,401 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: storsejlsskøde #9597
    637
    Keymaster

    Jeg har været generet af samme problemer som dig. Først satte jeg udveksling på storskødet, og senest har jeg monteret et par ekstra deck organizers fra Rutgerson (de kan stables) ude ved masten. jeg har skiftet halene fra løjgangen til 8 mm, ført dem frem til de nye organizers og derfra retur til spilaflasterne i cockpittet.

    Når du stabler blokkene får du brug for nogle M8 x 90 mm sætbolte. Den længde har jeg ikke fundet, men BirgerAHandel.dk har dem i 100 mm, og han sælger rustfrit til rimelige priser. De saves hurtigt til.

    De nye deck organizers fra Rutgerson købes med fordel direkte i fabrikkens butik i Sverige. Den finder du på http://www.rutgerson-shop.com/ og her kan du også spare penge i forhold til køb i Danmark. Jeg har handlet hos dem flere gange, og service er helt i top.

    som svar til: Autopilot #9591
    682
    Keymaster

    Hejsa.
    Jeg har ratstyring, helt sikkert fordi den anden er alt for dyr. I det store hele kører det godt, men men men, på kryds i hårdt vejr melder den motor stål, men der er jo oz hårdt pres, ellers må jeg sige til den opfylder mine krav.
    Søren

    som svar til: Bomudhal !!! #9298
    michael
    Keymaster

    Hej Giib

    Vores bomudhal kører og har altid kørt ret stramt, det går an hvis man bruger spillet.

    Jeg har intryk af problemet er større, når man har lodrette sejlpinde i.

    Mit gæt er det skyldes, at man ved udhal af sejlet, skal have blokken i skildpaddespillet på masten, til at dreje rundt i indhalerlinen, der samtidig har negativ udveksling. Når man så yderligere skal have en sejlpind rullet ud over kanten i masten, er det næsten ikke til.

    Jeg har held med, samtidig med jeg haler i bomudhalet, at følge med på indhalerlinen (den modsatte vej af når man ruller storsejlet ind), så går det som en leg.

    Man skal lige vende sig lidt til teknikken, da de to liner har vidt forskellig udveksling.

    God fornøjelse

    Sejlerhilsen
    Michael

    som svar til: ta mål #9596
    michael
    Keymaster

    Hej 208

    Du skal tage største TA-mål i feltet, trække dit eget fra og gange det med banelængden i NM, denne respit (i sekunder) lægger du til din sejltid, herved får du din præmietiden.

    TA-målet er et udtryk for hvor mange sekunder du gns. må være om at sejle en sømil. Forskellen i dit og en anden båds mål er så udtryk for hvor mange sekunder du skal være hurtigere eller langsommere en en anden båd pr. sømil, og det ganger man som sagt op med banelængden.

    Du skal lige være opmærksom på om der sejles efter TA eller TAUD (bruges normalt på op/ned-baner), det burde stå i sejladsinstruktionerne.

    Sejlerhilsen
    Michael

    som svar til: Bomudhal !!! #9297
    682
    Keymaster

    Hejsa.
    Hvad ang indrulning af storen, så skal agterstaget være ret slækket, så går den som smurt.
    Havde selv det samme problem med at rulle ud som dig. De flinke og rare montøre fra FLOOR flyttede punktet måske en halv meter længere agterpå bommen, så kører det også. Det skyldes man trækker for meget ned istedet for ud, prøv det, kræver kun en umbraconøgle, nemt og billigt.
    Held og lykke.

    som svar til: Autopilot #9590
    HO
    Keymaster

    Hejsa
    Jeg monterede et sæt i vinters, det virker perfekt.
    For at imødegå problemet med plads / afmontere rattet, har jeg monteret en foldbar rat – det er perfekt.
    Hilsen
    Hans

    som svar til: Autopilot #9589
    499
    Keymaster

    Hej Thomas, jeg har en bekendt med en Bavaria 30 Cruiser, og han har fortrudt at han ikke har fået en indbygget, da det er besværligt at tage rattet af, og den er ikke stærk nok, jeg har selv en S1 med servo motor på kædetrækket, men den kan også fåes med en trykstangsaktuator, og disse er stærke nok

    Ivan Nielsen

    Deep Blue Bavaria 37 Cruiser 08

    som svar til: ta mål #9595
    346
    Keymaster

    er der nogen der ved hvordan man udregner præmietid efter kapsejlads.kan ikke finde det på nettet

    hilsen 208

    Hej 208.
    Forslag: Prøv Dansk Sejlunions hjemmeseide – Kapsejlads – Teknik og måling – Handicap systemer – DK Handicap 2009 DH-regler – Justering af dansk handicap.
    Der står noget, men om det lige er det du søger ved jeg ikke. God fornøjelse.

    som svar til: Genua under kapsejlads #9588
    346
    Keymaster

    Jeg har prøvet at flytte skødepunktet længere frem og det hjælper – tak. Jeg overvejer at udskifte skødelås i bund og top med et par sjækler som ikke er så lange – hvilket betyder strammere genua.

    som svar til: Genua under kapsejlads #9587
    jørgen mikkelsen
    Keymaster

    Du bør nok køre skødepunktet længere frem. John Mast har skrevet en god bog om trim, køb den, læs og vind

    som svar til: Rate Gyro på Raymarine selvstyreren. #9505
    499
    Keymaster

    Jeg tog kontakt til Gadget Pool, og de fremsendte en ny til mig uden problemer, og den er nu installeret og køre uden problemer, og den er til god hjælp ved høj sø og god vind.

    Mvh Ivan Nielsen
    S/Y Deep Blue, Bavaria 37″ cruiser

    som svar til: Rate Gyro på Raymarine selvstyreren. #9504
    giib
    Keymaster

    Min virker fortsat uden problemer. Jeg bliver stadig forbavset over, hvor meget den egentligt kan klare. Jeg har endnu ikke været udsat for, at jeg måtte slå den fra fordi den ikke klarede strabadserne.

    Har man ikke gyro på selvstyren; så anskaf en NU, uanset om det er en Raymarine eller den fra GadgetPool.

    som svar til: Rate Gyro på Raymarine selvstyreren. #9503
    654
    Keymaster

    Hej!

    Hvordan er det gået for Jer der installerede rate gyro fra Gadgetpool?
    Har den levet op til forventningerne, eller er der flere der har oplevet problemer som Deep Blue.

    som svar til: Den blå stribe på ruftag. #9573
    412
    Keymaster

    følgende er fundet på “www”

    NR. 1
    Hvis de alm. polish med slibe middel tilsat ikke kan gøre det, vil jeg, ud fra egne erfaringer, vandslibe stille og roligt. Efterfølgende har Bla. Hempel en art silikone som går ind og mætter gelcoaten, hvorefter der poleres som normalt. Jeg fik min blå stribe til at fremstå som nymalet med denne metode.

    NR. 2
    Der er flere problemer i dette end som så! Mit første gæt er at det “matte lag” kan slibes af med Slipol-eller lign. Dernæst skal der poleres med voks. Hvis det ikke kan fjerne matlaget, så prøv med at slibe med korn 2000 vandslibepapir(3M er det eneste der dur). Dernæst slipol og tilsidst voks.

    Altså filosofien er at der skal fjernes et (meget) tyndt lag-og overfladen skal så vokses. (Det der danner det matte lag er iøvrigt UV lys fra solen)

    Nr.3
    Min anbefaling vil være at starte med at inversterer i en polermaskine ca 600,- for at komme i dybden. Du skal derefter bruge produkter fra 3M enten den fine Finesse-it elller den grove Imperiel Compound. Så kan du slippe for at bruge sandpapir. Du skal derefter afslutte med at give et ordentligt lag voks for at beskytte den rensede gelcoat. Bruger du fast voks kommer der meget voks på og ved flydende kommer der mindre på så skal du bare over den 2 gange med ca en uges mellemrum for at første lag voks har “sat” sig. De efterfølgende år kan du måske nøjes med voksen. God fornøjelse. Bådpoleren Mads Bendix

    som svar til: vandsystem #9517
    HO
    Keymaster

    Hej Hans,

    Hvor købte du stumperne til det, Ved Kjøller.?

    Mvh.
    Ivan Nielsen
    Hej
    ja jeg fik en ved servicemontøren som besøgte vores firma (sårn` lidt under hånden )

Viser 15 indlæg - 976 til 990 (af 1,401 i alt)