Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Sebastian Schiøler
KeymasterHej 623
Jeg oplevede det samme da jeg fik installeret en 4 kw bovpropel, min bovpropel var dog koblet på forbrugs gruppen, installatøren sagde at fejlmeldingen intet betød og at det skete fordi en aktivering af propellen så godt som er en kortslutning af batteriet.
Min båd er lidt tung i hækken, så jeg ændrede setupet ved at montere et 115 ah batteri lige ved siden af bovpropellen, dette batteri bliver kun ladet når der er landstrøm idet det kun er koblet til den tredie gruppe på den QUICK 250 landstrøms lader der sidder i min båd.
Så er der ingen fejlmeldinger (og hårde belastninger af generator) og selvom det ikke lades når jeg går for motor er jeg aldrig løbet tør for strøm og jeg har sejlet ca. 2200 sømil med dette setup, men det kræver jo selvfølgelig et ekstra batteri og at der er en ledig gruppe på landladeren.D1-20B, 115 amp generator
Hvam
KeymasterSuper Ide, et billede ville værer helt kanon
682
KeymasterHar lige set et ligende indlæg ang ballast. Det gik ud på at flytte batterier ud i for. Hvis det stadig er et problem foreslog jeg bornholmsk granit i lærreds poser, granit trækker ikke fugt som sand..
682
KeymasterJa holdaop en god ide.
Kan du sende mål på hvor de skal sidde??
Har selv købt dæmpere til den forrige båd i bilthema, de er ganske udmærkedegiib
KeymasterDer er vist ikke andet at gøre end at kontakte Åge Hempel ([url:3kf01v73]http://www.aagehempel.dk[/url:3kf01v73]).
Det ser ikke ud til at der er nogle på nettet682
KeymasterHej Jesper.
Jeg har hørt fra flere med samme problem ang vægt fordeling. Det er en god ide ang batterierne. Man kan oz bruge bornholmsk granit i 30kg sække, granit samler ikke fugt som sand.
Søren B31giib
KeymasterHej Sebastian,
Jeg er glad for du også oplever markant forbedring på selvstyren, når nu jeg anbefaler den. Ellers havde jeg et troværdigheds problem
Jeg skal på 5 ugers sommerferie i båden, hvoraf de to uger er “singlehanded”, så er det rart med en selvstyrer, der klarer alt slags vejr.
Og hold da kæft hvor jeg glæder mig til 5 uger i min båd, det er dømt til at blive en succes UANSET vejret.
Så hvis du ser en B30C med en MEGET glad skipper, så er det mig
Sebastian Schiøler
KeymasterJeg bliver snart 200 euro fattigere, tak for tippet det bliver spændende at opgradere piloten.
Hvor skal den helst plaseres?
Min kurscomputer er placeret på en lodret langskibs plade ved siden af rorstammen, dér er rate gyroen også placeret. Der følger et lille alu-vinkel beslag med, der skal monteres med to selvskærende skruer. Hele operationen tog omkring 15 minutter; så var kablet også lagt pænt, og fastgjort med strips.Jeg glæder mig til høre om dine oplevelser med den.
P.S. Jeg troede at jeg kunne springe direkte til auto-kalibrering, men man skal starte helt forfra med opsætning/kalibrering af selvstyreren
[url:1f2xgj0c]http://www.aagehempel.dk/documents/00019.pdf[/url:1f2xgj0c]Hej Peter
Tusind tak for tippet
Aldrig har min båd sejlet så lige og det er en fornøjelse at have 9 “response levels”
Jeg har dog kun haft op til 6 m/s men det virker meget lovende og installationen var legende let, jeg har monteret den med vinkelbeslaget på tværskibs skottet lige foran rorstammen.Bedste sejlerhilsner
Sebastiangiib
KeymasterJa, det er meget nemt; to skruer til at fastgøre gyroen, og tre ledninger tilsluttes i kurskomputeren. 15 minutter tog det mig, men kun fordi jeg skulle rydde op i en masse kabler ;o)
Der følger en udførlig vejledning med.giib
KeymasterHej Hans,
Jeg fandt lige et billede af et thermostat blandnigsbatteri mere:
[url:25spu2gb]http://home.online.no/~sthexeb/Turnips//tips.htm#For%20lange%20skruer[/url:25spu2gb]
der skal bladres ned (½ nede) til “VV Termostat”.499
KeymasterJeg har netop ordret, en Rate gyro efter din anvisning, da min 37 fare rundt når der er lidt vind og sø, og så må jeg styre manuelt, er den lige til og installere.??
Mvh Ivan Nielsen
S/Y Deep Blue, Bavaria 37″ cruisergiib
KeymasterNu er rate gyroen fra GadgetPool også afprøvet under sejl, og den klarede det igen langt bedre end jeg havde forestillet mig.
120 grader til vinden, 9-11 sek/m vind, 1-1½m søer skråt ind bagfra; d.v.s. bestemt ikke de bedste betingelser. Men Ray i samarbejde med Gyro fik båden til at gå i en lige linie.MEN jeg fandt ud af, at i dette tilfælde er det ikke en god idé at styre efter et spor (waypoint track); båden vil ændre kurs så snart den kommer af “sporet”, hvilket ikke er godt når der sejles med sejl. I stedet styrede jeg efter en kompaskurs, hvilket gik MEGET bedre, og bedre end hvad jeg selv kunne styre
I øvrigt gik min B30C med standard Cruising rullesejl omkring 7 knob, hvilket jeg er MEGET tilfreds med; en Maxi 10000 med racing sejl havde problemer med at indhente mig Men halvvind og agten for tværs er jo også en Bavarias livret, eller i hvert fald min Bavarias livret.
Havde jeg givet fuld pris for en Raymarine rate gyro, ca. kr. 6-8.000, havde det stadigvæk været pengene værd, men til kr. 1.400 er det er rent kup.
Så hvis I ikke allerede har gyro i, så anskaf en NU (ligemeget hvilken), I vil ikke fortryde det.
I øvrigt har jeg lige modtaget et tilbud på nye sejl svarende til Elvstrøms HighTech, til ca. kr. 18.000 !!! Check lige denne hjemmeside: [url:z949x734]http://www.christianrasmussensejl.dk/index.html[/url:z949x734]
giib
KeymasterHej Hans,
Den fås hos Kjøller.
På Kjøllers hjemmeside, er der afbilledet beholdere med sådan et blandingsbatteri monteret:
[url:wbvnu07k]http://www.kjoeller.com/Isotherm/varmtvandsbeholdere.htm[/url:wbvnu07k]HO
KeymasterHej Allan,
Det er et kendt problem.
Det løses ved at sætte et blandingsbatteri på udgangen af varmtvandsbeholderen, så det varme vand blandes med lidt koldt vand fra varmtvandsbeholderens indgang.
Så kan man selv bestemme hvor varmt det varme vand skal være.Hejsa – og hvor får man en sådan ? evt. foto af install.
giib
KeymasterHej Allan,
Det er et kendt problem.
Det løses ved at sætte et blandingsbatteri på udgangen af varmtvandsbeholderen, så det varme vand blandes med lidt koldt vand fra varmtvandsbeholderens indgang.
Så kan man selv bestemme hvor varmt det varme vand skal være. -
ForfatterIndlæg