Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
henrikpo
KeymasterHar her i foråret monteret en 17″ Kiwiprop købt hos SmilySailing på min B40C. Der er en verden til forskel på den og den faste 3 bladede 17″ propel jeg havde tidligere, 1-1.5knob er ikke unormalt. Skibet opfører sig i en hver henseende bedre for sejl. For motor er der stadig god trækkraft og hastighed. Eneste ulempe er en lidt længere reaktionstid når jeg bakker under en havne manøvre, men det er i småtingsafdelingen og det tager jeg gerne med
mvh
Henrik
S/Y Madicken B40C Lynæsgiib
KeymasterJeg bliver snart 200 euro fattigere, tak for tippet det bliver spændende at opgradere piloten.
Hvor skal den helst plaseres?
Min kurscomputer er placeret på en lodret langskibs plade ved siden af rorstammen, dér er rate gyroen også placeret. Der følger et lille alu-vinkel beslag med, der skal monteres med to selvskærende skruer. Hele operationen tog omkring 15 minutter; så var kablet også lagt pænt, og fastgjort med strips.Jeg glæder mig til høre om dine oplevelser med den.
P.S. Jeg troede at jeg kunne springe direkte til auto-kalibrering, men man skal starte helt forfra med opsætning/kalibrering af selvstyreren
[url:3f9uqjsl]http://www.aagehempel.dk/documents/00019.pdf[/url:3f9uqjsl]Sebastian Schiøler
KeymasterHej Peter
Jeg bliver snart 200 euro fattigere, tak for tippet det bliver spændende at opgradere piloten.
Hvor skal den helst plaseres?giib
KeymasterRaymarine S1 kurscomputer. Rate gyroen er tilsluttet på samme måde, som Raymarines egen externe rate gyro.
Uden gyro, har man 3 “response levels”, og jeg brugte altid level 3 (højeste level), for at selvstyreren opførte jeg bare nogenlunde rimeligt. Med gyro har man hele 9 response levels, og level 5 er mere end rigeligt !!!
499
KeymasterHar du koblet den til din Raymarine, og hvilken type har du, jeg har en del problemer med min når jeg ligger på siden og der er lidt sø.
Sebastian Schiøler
KeymasterHej Peter
Kablet til ekstra instrumenter er magen til nr. 49 på nedenstående link
http://www.marinepartseurope.com/en/zoo … /23568.jpg
Din motor er en D1-20A og min en D1-20B og mit panel er anderledes.
478
KeymasterDet høje fribord på bavariaerne er sårbart, derfor er det en god ide med en fenderliste eller et fendertov.
En fast fenderliste bør udføres i teaktræ og evt. afsluttes med en metalskinne. Fenderlisten fastgøres udvendig fra med selvskærende skruer – max afstand mellem skruerne 30 cm. Skruerne dækkes med teaktræspropper. På undersiden af listen fræses et spor – en dryp næse – så vand der løber ned af fribordet kan dryppe af hér.
Vær omhyggelig med forboringen i fribordet til de selvskærende skruer. Der skal lige nøjagtig bores fri til skruens stamme.
Læg listen i Sikaflex 291 eller lignende. Den overskydende masse kan efterfølgende skæres af med et skarpt stemmejern.
Lad en fagmand lave listen. Uden specialværktøj er det næste en umulig opgave for en hobbymand. Du skal nok regne med en pris på omkring 300 kr. pr meter.med venlig hilsen Jens Gjerum B 30 “Lillemoster”.
giib
KeymasterMit instrument panel er et firkantet stykke sort plastik, med omdr./time tæller, alarm, on/off kontakt, samt forvarme/alarm kontakt monteret. Når man tager det ud, sidder der et (eller to) multistik. Er det det samme som på din båd ?
Mit instrument panel, ser sådan ud:
[url:3pmb0718]http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746500-30-21483.aspx[/url:3pmb0718]Sebastian Schiøler
KeymasterHej Sebastian,
Min motor er med det “gamle” instrument panel fra 2006 (ikke EVC). Kan der uden videre også tilsluttes en Volvo temperaturmåler fra mit multistik ?
Hej Peter
Det ved jeg desværre ikke, men kommer du forbi Frederiksværk kan vi da lige pille mit af og prøve det på din, ellers må du forhøre dig hos Volvo Penta.
Det kostede ca. 500,- og stikket er 3 polet med runde endergiib
KeymasterHej Sebastian,
Min motor er med det “gamle” instrument panel fra 2006 (ikke EVC). Kan der uden videre også tilsluttes en Volvo temperaturmåler fra mit multistik ?
Sebastian Schiøler
KeymasterAf erfaring kan jeg sige at det alt efter vindforhold giver mellem 0,5 og 1 knob på en B33 og så bliver roret også roligere grundet færre hvirvler fra propellen.
Sebastian Schiøler
KeymasterHej
Jeg havde kortvarige problemer sidste sommer hvor vi mellem Samsø og Odden ramte en kæmpe tang klump og der blev åbentbart suget tang ind i sejldrevet, alarmen gik ikke men temperaturmåleren gik op i det røde felt og det var tydeligt at høre at udstødningen lød anderledes, nå, jeg havde en dykkerflaske ombord og blæste det frit ved at blæse ned gennem slangen fra søvandsfiltret gennem sejldrevet og så var det løst. MEM en, helt sikkert, medvirkende faktor så vi da båden kom på land i efteråret, der var en hel muslinge farm inde i sejldrevet med op til 1 cm lange muslinger. (når I renser sejldrev, så husk at der et hul under sejldrevet som det er lettest at fjerne fjerne skidt via.)Jeg har iøvrigt monteret en Volvo temperaturmåler, det giver en tidligere indikation på problemer end den indbyggede alarm og er meget ligetil at installere idet den blot kobles på Volvo multi stikket fra hoved instrumentet, dvs. at der hverken skal monteres føler på motoren eller føres ledninger dertil.
Jeg har en bekendt i en helt ny B31, der sidste sommer havde nogle problemer med temperaturen, i hans tilfælde skiftede Volvo den thermostat der afgør hvor meget søvand der løber igennem ferskvand/søvand varmeveksleren.
Han har også temperaturmåler og hans temperatur ligger nu på lidt over 80 grader hvorimod min ligger på lidt over 90 grader.Er der andre derude der har temperatur måler på, og hvad er jeres arbejdstemperatur?
Anonymous
KeymasterHej Palle.
Jeg blev også lidt nervøs da jeg så dit indlæg og i vores båd kunne samtlige skruer også efterspændes, så jeg tror det er et generelt problem som alle med Bavaria både bør tjekke.
Godt set.
VH Peer
Bavaria 37 Cruiser, 2007.jørgen mikkelsen
KeymasterHej og tak for tips til at løse problemet.
Fejlen ligger i temperaturføleren til ferskvandet i motoren.
Har haft prof. mekaniker på – og bimetallet i føleren er semi-defekt, efter ny føler er monteret – holdt “hyleriet” op.Jørgen
“MAI TAI”Largo
KeymasterHej,
Har en Bavaria 33 med Volvo Penta MD1 20/ferskvandskølet fra 2006.
Fra første tur i år har alarmen lydt: for varmt kølevand (ferskvandet) – kommer efter ca. 5 min. sejlads.
Har trykket automatsikring ind på siden af motor, men det løser ikke problemet.
Er der nogen, der har haft lignende problemer?
Jørgen
“MAI TAI”Ved søsætning i år. for 14 dage siden kom der meget lidt kølvand…. Tjekkede slanger, filter impeller. Skældte konen ud over at hun har malet for meget maling på drevet så der ikke kunne komme vand ind. ).
Men lige lidt hjalp det…..
Til sidst tog jeg slangen af det ventilen på sejldrevet. Åbnede for hanen – Der kom så lidt vand ind, at hvis slangen skulle gå af ved et uheld, ville der gå flere uger inden båden ville gå ned.
så puttede jeg en søgefjeder ned i ventilen, SÅ kom der vand….
Så der har været noget skidt, måske kalk….. i ventilen og måske også længere ned i drevet….
Det skal der ses nærmere på når båen kommer på land….
Men vi vil holde øje med det…….
Hilsen Mikkel
-
ForfatterIndlæg