Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
giib
KeymasterMin B30C er opgivet til at stikke 1,85m, men jeg har checket; den stikker 2,00m !!! Og det betegner jeg som dybt !!!
Jeg snakkede med en erfaren sejler nede i havnen i dag, at man ikke skal regne med mere end max. ½ knob højere fart, når man skifter sin faste propel til folde propel. Og efter at have set min lille to bladet propel med relativt lille blad areal, mener han under ½ knob for mit vedkommende.
Han mener i øvrigt, at fast propel kun hører til på en motorbåd
Jeg tror jeg beholder min faste propel, og så må han kalde min Bavaria for en motorsejler Men han sejler også X-375 med rørkøjer som eneste aptering.
Lars Bøllund
KeymasterHej igen
Jeg er fuldstændig enig i at alt andet lige sejler båden hurtigere ved mindre vandmodstand.
Min pointe var bare at jeg tror, de fleste af os kan opnå den samme fart forbedring ved at arbejde med at optimere vores sejltrim.
Og det er jo gratis.Men det kan godt ske det kun er mig der har det sådan.
HO
Keymasterdet er helt sikkert at hvis man sætter en foldepropel på,vil man sejle ca en mil hurtigere,især med en båd der ikke stikker ret dybt som en bavaria
sejler selv en ba 33c med flexofold 17/12 motor 30 hk
uanset hvor god du er til trimme vil du sejle hurtigere med det trim du formår med en foldepropel kontra fasthilsen 208
Hej
lige nøjagtig ja, du vil altid få en knob mere uanset god eller dårlig trim.
jeg forventer at sejle ca. 80 mil mere på samme tid i ferien med en folde propel – det er samme længde som fra København til BornholmHO
KeymasterHar du tjekket om der kommer vand ud af udstødningen!!!!!!
Har du åbnet ventilen ved drevet!!!!
Har du skiftet impel i år hvis ikke – er det sansynlig den det er galt med.MVH Mogens Vive Bavaria 42 Cruiser Egå 2870 8084
hej
husk også at rense søvandsfilter, min var total tilstoppet ved optagning i efteråret.HO
KeymasterPå B30C går skødet gennem en skilpaddeblok lige inden skødespillet, men skødet har en helt forkert vinkel i forhold til skødespillet. Der går en masse kraft spildt ved belastning, når skøderne ikke går “let” i blokke m.m., og det slider unødigt meget på skøderne.
Vil agterpulpitten kunne holde til den belastning ? Der er jo ikke så voldsom en belastning i, at holde skødet i den rette vinkel til skødespillet, eller hva ?
Eller er der nogen, der har løst problemet på en smartere måde ?hejsa
Det kan hverken øje eller pulpit kunne holde til, det er enorme kræfter når du haler hjem i skødet til hård kryds.
Jeg syntes nu ikke det er så slemt, skødet glider da fint på spilkoppen.
Værre er det at man ikke har storskøde trukket tilbage til et spil agter.Mogens Vive
KeymasterHar du tjekket om der kommer vand ud af udstødningen!!!!!!
Har du åbnet ventilen ved drevet!!!!
Har du skiftet impel i år hvis ikke – er det sansynlig den det er galt med.MVH Mogens Vive Bavaria 42 Cruiser Egå 2870 8084
375
KeymasterHej Peter.
Har selv samme model og årgang og er i øvrigt yderst tilfreds med båden. Det er ganske rigtigt, at skøde og spil ikke passer sammen, det oplever jeg nøjagtigt som du. Jeg vil dog ikke turde montere blok i søgelænder, da jeg tror trækket bliver alt for voldsomt. Men nu vil jeg da se på problemet i næste weekend og se hvad man ellers kan gøre.
Med venlig hilsen
Jan – Gaia fra Hou208
Keymasterdet er helt sikkert at hvis man sætter en foldepropel på,vil man sejle ca en mil hurtigere,især med en båd der ikke stikker ret dybt som en bavaria
sejler selv en ba 33c med flexofold 17/12 motor 30 hk
uanset hvor god du er til trimme vil du sejle hurtigere med det trim du formår med en foldepropel kontra fasthilsen 208
Lars Bøllund
KeymasterHej
Jeg tror man skal være meget dygtig til at trimme sejl før det er foldepropel kontra fast propel der afgør topfarten.Men godt at høre at den fortsat manøvrerer fint med foldepropellen.
Har tidligere haft en anden båd (ikke Bavaria) med to bladet foldepropel. Det var simpelthen årets gyser hvis man skulle bakke i forbindelse med havnemanøvrer.giib
KeymasterMed min standard propel sejler båden lige knap 6 knob ved 1800 omdr. og fungerer perfekt ved cruising og havnemanøvre.
Men hvor stor er forskellen med en foldepropel under sejl ? Hvor meget hurtigere sejler man med folde- fremfor fast propel ? Er der andre fordele ?
Jeg leder efter en rigtig god grund til at skifte propel
508
KeymasterJeg har fået et spilerløst mål på 693,9 til brug for træningssejladser i Køge Bugt.
søren dyrskjøt
KeymasterHej alle:
sidste nyt er som i kan se her på siden, at DYMC er gået i betalingsstandsning og at enhver henvendelse skal rettes til en advokat i viborg. Jeg har været i kontakt med floor Marine i Egå. De er villige til at skaffe nye fyldningsdøre hjem fra værftet til en pris inc. lakering og nye håndtag mellem 1500-2000 pr stk. Det drejer sig da om de noget lysere mahogni-døre. Man skal skynde sig med sin bestilling, da værftet er ved at gå over til en helt ny type “pladedøre” uden buede ender!
Jeg har d.d. selv bestilt 6 døre sammen med et andet medlem. De vil ankomme til Floor i Egå snarest lagt en en ny båd. Derved spares en del på fragten. Hvis man synes, at dørene er for lyse til den mørke abtering (2000-2005), kan man få den bejdselakeret hos en sprøjtmaler. Pas på med målene, der er flere typer.Hermed tror jeg ikke, at jeg kan gøre mere i denne sag, men opfordre til, at sende sit økonomiske krav direkte til advokaten vedlagt dokumentation for sit krav i form af regninger, mails, aftaleafskrifter m.v.
148
KeymasterVi tror desværre, du har ret, men vil gerne være med til fælles krav, da vi føler os grundigt snydt. Vores telefon er 22374352 / 51204606
søren dyrskjøt
KeymasterLad os lige se, hvor mange indlæg der kommer her på forum, så kunne vi måske sammen sende krav til advokaten. Jeg tror ikke det hjælper noget som helst at rette henvendelse til værftet.
148
KeymasterHej Søren,
Angående døre, så har vi ikke problemer – endnu, men i vores tidligere båd – Bavaria 32 fra 2004, havde vi begyndende problemer med, at fineren bulede, da vi solgte den sidste år. Det er beklageligt, at vores både, som vi ellers er glade for, skal være belemrede med fejl p.g.a. sjusk m.v. Kan man mon bringe sine krav videre til underleverandørerne, eller hvad fanden gør man -
ForfatterIndlæg