Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
søren dyrskjøt
KeymasterHej Stig.
Jeg har Bavaria 38 fra 2004 og lavede selv gulvafløb for badevand. Et h……. arbejde. Jeg måtte afmontere toilettet og save et hul derunder for at få salngen hen til studsen, som jeg fangede med et stykke ståltråd. Derefter monterede jeg en teakplade over hullet og monterede toilettet derpå.
hilsen Søren Dyrskjøt, Nappedam.208
Keymasterhar løst de opgående krafter i ankerbeslaget fra genakkeren ved at montere en vanteskrue i ankerbrønden fra ankerbeslaget til forstagets røstjern
208
jørgen mikkelsen
KeymasterHej,
Sejler en Bavaria 33 fra 2006.
Har netop købt en 80 m2 genakker, som er monteret på et bovspryd. Men hvor og hvordan er rullen til tovværket i bag ?
Er der nogen der har erfaring hører jeg gerne./) /) hilsen
Jørgen
bavaria31
Keymaster666
KeymasterHej!
Jeg har har prøvet at løsne virine fra kvadranten , og fundet ud af at det ikke er rorstammen, men derimod låsen på rattet der har sat sig fast.
Jeg har prøvet at sprøjte vd40 ind i hullet, men det har endnu ikke hjulpet. Er der andre der har samme problem?? M.v.h. Louis509
KeymasterEmne : Ror/rat
Hej!
Jeg har problem med mit ror, det går meget stramt, skal rorstammen smøres, og hvor hvis det er tilfældet?? Sidste sæson havde jeg også problemet, men det var ligesom det løsnede sig i løbet af sommeren.
Rattet kører så stramt at selvstyreren overreagerer, så vi sejler slingrekurs.
M.v.h Louis Buchholtz
Bavaria 32 2005
Vedr. løs ror – jeg havde det modsatte problem! Jeg købte min Bavaria32 fra 05 sommeren 07. Hen over efteråret gik rattet mere og mere stramt!
Da båden kom på land, kunne jeg næste ikke dreje roret. Jeg demonterede derefter selvstyrer, rorkvadrant og møtrikken således at rorstammen ikke havde nogen påvirkning. Jeg kunne ikke dreje rorbladet med håndkraft og var gør man så. Man klager sin nød der hvor båden var købt. Båden var importeret fra Tyskland og købt i Ishøj.
Jeg fik at vide det var et kendt problem. I bunden sidder en nylonbøsning og som “udvider” sig i saltvand! Et hul blev gravet ud således at roret kunne sænkes ned. Og det sad fast! Men de lykkedes at få roret ud. Efter et par måneder og flere rykker lykkedes det at få tilpasset bøsningen. Roret drejer nu som en drøm. Og der er ingen problem med møtrikken.
_________________
Nausikaasøren dyrskjøt
KeymasterKære Bavariaelere.
Pas på luft i jeres saltvandskølesystem; jeg her lige måttet bestille en ny impellerpumpe (3600,-), idet den kun 5 år gamle var tæret ved indgangsstuds, som var næsten tæret væk, ligesom låget var gennemtæret ved ingangsstuds. Lund marine i Egå kunne konstatere, at tæringen skyldtes luftbobler på sugesiden, hvilket jeg kunne bekræfte altid havde været der. Det var således ikke galvanisk tæring på grund af elektricitet. Jeg har nu fået skiftet 2 o-ringe i mit kølevandsfilter, hvorfra utætheden sikkert stammede.
hilsen Søren Dyrskjøt, næstformand, B38/2 årg. 2004.http://www.danskbavariaklub.dk/forumbilleder/vandpumpeMD2031.jpg
276
KeymasterHej Giib
Med en flad skruetrækker kan man i et af de nederste hjørner, forsigtigt!!! løfte rammen ud. rammen er klikket på og var i mit tilfælde forholdsvist nemt at få af.
Det hele startede egentlig med at der faldt glasfiber støv ud ved vinduerne, hvis vi havde banket lidt “pæle”, så missionen var sådan set bare at få rengjort i hjørnerne og derved opdagede jeg det. et godt råd er at have en støvsuger med, der ligger nemlig meeeget støv inde bagved.
Jeg har efterfølgende spekuleret på om disse skruer/bolte skal spændes med et bestemt moment??mange sejler hilsner
Palle Hasselstøm Larsen
30 cruiser. Impuls af Bogensegiib
KeymasterHej Palle,
Hvordan afmonterer man de plastrammer ?
Det skal jeg da også lige checke, selvom jeg ikke har observeret at vindues rammerne har været løse.Hvordan opdagede du det ?
Og tak for det gode råd.
Jesper Lassen
KeymasterJeg har nu fået mine sceptre ændret. Jeg demonterede dem og fik en rustfri-smed til at foretage ændringen. Han skar dem over 2 cm over scepterfoden og svejste dem sammen i en smig der flytter toppen ca. 6 cm ind. Svejsningen er fuldstændig glatsleben og poleret , så det er usynligt.
Resultatet er bare perfekt. Nu står de 100% lodret og holder sig derfor 3-4 cm inde for yderste rælingskant. Det vil side at selv med en lille smule slagside vil de kunne holde sig fri af fortøjningspæle. Jeg glæder mig til at komme i vandet og prøve det 🙂
Hvam
KeymasterDymc skla du nok ikke forvente at høre fra Banken har overtaget biksen!
Jeg har noget liggende til 2006-2008 modelerne, det kan jeg da lige se hvad er for et mærke i weekenden!
Ellers kan http://www.nordjysk-marine.dk/ i Aalborg måske hjælpe, der er en i butikken som har arbejdet en del år ved LP i Muo, som monterer bavarie til Norge!
466
KeymasterJeg har nu prøvet mig lidt frem: Junkers møbellak oliebaseret halvblank rammer ikke helt ved siden af. det skal smøres på i en tyndt lag!
Jeg ahr desværre ikke hørt fra Bavaria i tyskland eller i danmark. Der er vist radiotavshedHåber at dette kan hjælpe en skrift videre.
mvh Morten
208
KeymasterHej aagård
Hos Schultz Kalecher i Kolding har de alle de modeller ,
Hilsen 208
Hvam
KeymasterJeg snakke med Michael floor om Quality broker og de have haft flere både inde til rep derfra uden der har været problemer! Michale har ogå selv forsikret der.
Men selvføldig er der en risiko, men er der ikke det alle steder!601
KeymasterPris for Bavaria 36 forsikret hos Bavaria er ca. 11.300 kr. (tilbud) – hos Pantenius 13.300 kr. – begge inkl. afgift .Spørgsmålet er hvad risikoen mon er ved at spare 2000 kr.
-
ForfatterIndlæg