Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
208Keymaster
hej Jesper
skiven med de to huller/møtrikken er der eneste der holder roret så fjerner du den falder roret et stykke ned,da det bliver hængende i rorkvardranten,
har selv haft roret af flere gange
Ib 208
Jesper LassenKeymasterJeg hører også til dem der kæmper med rorsystemet (klonk-lyde), endda på en næsten ny båd (2007). Jeg har strammet skiven med de 2 huller indtil lydene er næsten væk, men mangler lige det sidste. Hvis jeg strammer mere, så begynder det hele at gå for stramt. Dette er altså ikke hele løsningen.
Skal der smøres? Med hvad?
Hvad sker der hvis man skruer skiven med de 2 huller af? Falder hele roret med stamme så ud, eller hvad hænger det i?
Er der nogen der har snit-tegninger over dette system, så man kan se hvordan det er opbygget? Hvilket fabrikat er det?Hvor er DYMC i disse problemstillinger? Der må da for pokker være noget fra det foretagende der har nogle løsningsforslag.
BaronessenKeymasterAlt det der er galt med vores båd, ville fylde så meget som en hel skræk roman, så derfor har vi valgt ikke at komme nærmere ind hvilke ting der er galt. Men de offentlige medier er interesseret.
Men ring til os på 4082 1597208Keymasterhej Kurt
tak for dit svar,det nederste leje er det samme bare størreIb
576KeymasterHej Ib
jeg syntes også det er et mærkeligt system, men du skriver om det nederste leje er det ikke det øverste du mener, for det er jo netop formet som en kugle der bare ligger i noget man kunne betegne som en “skål ” det nederste er jo kapslet inde i en stor “gummi slange ” lukket med en pakdåse i toppen, dette har jeg ikke haft skilt ad, men det øverste er sådan som du beskriver det, en kugle af nylon eller andet kunststof.
Jeg har bøvlet en hel del med det og sådan som jeg ser det skal rorakslen bare spændes med ringen( med de 2 huler ) til slør er væk og det ikke går for stramt og det er derfor der skal være en skive af kunststof under ringen der kan glide på toppen af “lejekuglen” netop for at kuglen ikke drejer.
Jeg håber flere vil give deres mening til kende over dette emneMvh. Kurt bc33
bavaria31Keymasterhej
det lyder godt billederne kan sendes til rediger@hotmail.comhilsen tommy
208Keymasterhej tommy
jeg har nogle billeder af min montering af ankerspil i en ba.33 monteret på en plade i ankerbrønden som jeg selv har lavet ,pladen er 16mm tyk,
ankerspillet er et quick til plan monteringFlemmingKeymasterJeg har tidligere selv fundet mine mål på http://www.sejl.dk, hvor de har en database med mål på en række standardbåde. Målene for Bavaria 30 er:
LP 4,50 Afstand vinkelret fra forstag til skødebarm
T 10,20 Forstagslængde fra centrum øje til centrum øje, inkl. vantskrue.
I 10,80 Afstand fra forstags skæring med mast til dæk
J 3,00 Afstand fra forstags skæring med dæk til forkant mast
P 10,85 Storsejls forlig
E 3,50 Storsejls underligDu skal bruge J målet, hvilket betyder, at din spilerstage skal være 3,0 meter.
bavaria31Keymasterhej
du måler fra masten og frem til stævnen også det man kalder j målet det er den optimale længde jeg kan ikke lige målet, men du kan evntuelt gå ind på dansk sejlunions hjemmeside og se hvad tilsvarende skib har af j mål det er http://www.websejler.dkhilsen tommy
HOKeymasterHejsa
er det nogen der kender længden på stagen, til en B31 – jeg skal kun bruge den til at “spile” rulle genuaen.Hejs
UPS det er en B30 og ikke en B31MVH
HansgiibKeymasterMartin, du har selvfølgelig ret i, at startbatteriet skal vedligeholdelades, ellers holder batteriet ikke ret længe. Specielt ikke hvis batteriet ikke bliver ladet HELT op efter hver start.
Men hvad med at forbinde din lader med batteri isolatoren (skilledioden), så bliver BEGGE batterier ladet korrekt !!! Det burde være en relativ simpel operation, at flytte laderens pluskabel fra forbrugsbatteriet til isolatoren. Jeg sikker på der findes et diagram på nettet, der viser hvordan kablerne skal forbindes.
Men det er i hvert fald et “problem” ethvert bådværksted burde kunne løse.
Held og lykke med projektet.
619KeymasterHej Peter og Tommy, tak for jeres gode og nyttige svar,
Jeg har haft tid her i julen til at kigge forbi min båd, for at se hvordan tingene er lavet. Såvidt jeg kan se sidder der en lader af mærket YK (kunne være YL) i båden. Den har kun ét sæt udgange, og kablerne er tilsluttet forbrugsbatteriet.Peter spørge om det er et problem at der kun lades på forbrugsbatteriet? Det jeg har oplevet i år er at stå med et helt fladt startbatteri. Mod slutningen af sæsonen, har vi dels sejlede forholdsvis lidt, dels har vi stort set set kun brugt motoren til at komme ud og ind af havnen med. På trods af at vi havde haft landstrøm sat til, endte vi med at stå med et helt tomt startbatteri, faktisk den dag båden skulle tages op.
Når det gik sådan er det nok i første omgang fordi mit startbatteri er fra 2002, hvor båden blev søsat, og tjeneligt til udskiftning. Et startbatteris levetid er, såvidt jeg kan læse mig frem til, omkring 7 år. Så det er selvfølgelig derfor problemet viser sig.
Men derudover, så skyldes det jo også at jeg fejlagtigt troede at laderen i båden holdt begge batterier opladede. Det virker også helt mærkeligt at den ikke gør det, for hvad med vinterperioden, hvor man gerne vil holde dem fuldt opladede osv.
Endvidere så vides det medfølgende diagram over bådens sikringstavlen, at den skulle være forsynet med en tysk produceret lader, med to udgange.
Peter skriver at det heller ikke burde være nødvendigt at have en lader på startbatteriet. Det sammen giver Tommy udtryk for. Kan en af jer sige mig, hvor lang tid motoren bør kører før at batteriet er ladet igen efter en start? Jeg har en 60 A generator.
Jeg vil forsøge at snakke med DYMC hvordan tingene kan laves om så jeg kan lade begge batterier med landstrøm.
Igen tak for svarene. Martin Off line, Kerteminde
giibKeymasterI princippet burde det heller ikke være nødvendigt at lade på start batteriet.
Men jeg ville nok lave en lille ændring, så laderen BÅDE lader start- OG forbrugsbatteri. Det burde være en simpel operation, at “flytte” plus ledningen fra forbrugsbatteriet til batteriseperatoren/skilledioden. For sådan MÅ der forefindes.
509KeymasterVedr. løs ror – jeg havde det modsatte problem! Jeg købte min Bavaria32 fra 05 sommeren 07. Hen over efteråret gik rattet mere og mere stramt!
Da båden kom på land, kunne jeg næste ikke dreje roret. Jeg demonterede derefter selvstyrer, rorkvadrant og møtrikken således at rorstammen ikke havde nogen påvirkning. Jeg kunne ikke dreje rorbladet med håndkraft og var gør man så. Man klager sin nød der hvor båden var købt. Båden var importeret fra Tyskland og købt i Ishøj.
Jeg fik at vide det var et kendt problem. I bunden sidder en nylonbøsnng og som “udvider” sig i saltvand! Et hul blev gravet ud således at roret kunne sænkes ud. Det sad fast! Efter et par måneder og flere rykker lykkedes det at få tilpasset bøsningen. Roret drejer nu som en drøm. Og der er ingen problem med møtrikken.bavaria31Keymasterhej
på min bavaria 31 fra 2001. er laderen tilsluttet forbrugs batteriet, og der lades ikke på start batteri. det er en mobitronic lader, jeg går ud fra at det er lavet ved floor da skibet var nyhilsen tommy
-
ForfatterIndlæg