Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
giibKeymaster
Jeg er ret sikker på startbatteriet bliver ladet, det skulle være meget mærkeligt andet.
Der er (som jeg ser det) to muligheder:
1. Du har en SBC Quick lader med to (eller tre) udtag; et til start- og et til forbrugsbatteri.
2. Du har en lader med et udtag, som så er forbundet til batteri seperatoren (skilledioden) i motorrummet, så startbatteriet bliver ladet først, og derefter forbrugsbatteriet. Altså ligesom når batterierne bliver ladet af motoren/generatoren.Min båd har den første løsning.
Hvorfor tror du ikke startbatteriet bliver ladet ? Og gælder det både ved motorgang og ved landstrøm ?
giibKeymasterJeg havde et løst ror, men opdagede det først da båden kom på land. Ingen mislyde eller noget (på det tidspunkt).
Men jeg er begyndt at få de der klonk lyde, men KUN når jeg sejler for selvstyrer. Men jeg tror det er selvstyre systemet der lige skal spændes efter. Det har aldrig været gået igennem eller efterspændt, så det er på tide. Min selvstyrer er den, der er monteret under dæk direkte på rorstammen. Så det skal sikkert nok lige spændes efter.
Er der nogen der ved, om rorsystemet skal smøres eller noget ?
Jesper LassenKeymasterHej.
Den med roret kæmper jeg også med. I hele sidste sæson kom der “klonk”-lyde fra roret ved sejlads. Jo hårdere vejr, jo kraftigere lyde. Hen igennem sæsonen strammede jeg gradvis den store flade “møtrik”, og det hjalp lidt efter lidt. Jeg kom dog aldrig helt af med lydene, for til sidst kunne jeg ikke stramme mere, uden at ror og rat blev for trægt/stramt.Har nogen et bud på en løsning? Smøring? Skifte bøsning? Har nogen en tegning eller beskrivelse af opbygningen af ror fastgørelsen?
Hvad mener DYMC?
576Keymasterslut
AnonymousKeymasterRet skal også være ret, Jeg har for 2 md. siden købt min anden nye Bavaria, hvor DYMC har skulle indestå for garanti på begge, alt hvad jeg har påpeget er blevet lavet af DYMC, måske ikke lige dagen efter, men det er blevet lavet også om jeg har så har lagt i havn i det nordlige eller helt sydlige, de ting jeg har ønsket udført omgående er blevet rettet efter et par dage, samtidig vil jeg lige nævne at jeg håber ikke at den danske forhandler går konkurs da det på en eller anden måde vil komme til at påvirke alle Bavaria ejere, men det er helt sikkert svære tider for alle bådforhandlere.
Mvh Ivan
december 16, 2008 kl. 13:58 som svar til: kontakt til f.eks. norsk bavarieklubbers debatforum-hvordan? #9245654KeymasterHej Jens Jørgen!
Du skal bare oprette dig som bruger på den norske hjemmeside.
Så får du mulighed for at deltage i debatten.http://www.bavariaklubben.no/nbk/forum/default.asp
Mvh
Peter Deleuran
Svanen, Fredericia375KeymasterHej Tony.
Jeg har selv mont. læselamper på skottet, dog i en bavaria 30 fra 2006, men så vidt jeg ved er metoden den samme. Det nemmeste er at trække nye ledninger helt fra el-panelet og frem bag overskabene eller under sæderne. I forkahytten trækker du ledningen frem i toppen af skabene, og derfra kan du føre ledningen gennem skottet. Vær opmærksom på at skabene måske ikke er lige høje når du bore fra hovedsalon ind i skabene. Ledningen til modsatte side har jeg ført under dørken ved pantry.
God arbejdslyst – det giver et meget hyggeligere lys end spottene .
MVH JanFortunaKeymasterDet kunne måske være en ide og skrive hvad der har været galt med jeres
giibKeymasterJeg kan næsten ikke forestille mig andet end temp. er en af de data der i forvejen sendes til en eller anden form for indikator/alarm. Jeg vil tro at udover temp., er der sensor for olietryk også.
Så hvis der er NMEA interface, er det vel “bare” at tilslutte motoren til plotteren. Men husk at TX<->RX og RX<->TX; altså transmit til recieve og omvendt. Og du kan godt have to enheder tilsluttet den samme NMEA port.
Min motor er desværre med det “gamle” instrument, og vist nok UDEN mulighed for EVC/NMEA Men jeg gad rigtig godt at have lidt flere motordata til rådighed
giibKeymasterSidste vinter fjernede jeg ALT hvad der kan indeholde fugt; tøj, hynder, madrasser m.m. og hængte sådan en fugtdims op i salonen over en spand.
Båden holdt sig så godt som fugtfri HELE vinteren. Jeg skiftede fugtdimsen en enkelt gang over vinteren.
Det skal lige bemærkes; jeg har erstattet den passive udluftningventil med en solcelledrevet ditto.Jeg er godt tilfreds med den måde det fungerer på.
Og husk så lige at lade batterierne to eller tre gange over vinteren, det vil de sætte stor pris på.
HvamKeymasterJeg bruger INTERNATIONALTeak-Wax, det er let at bruger og gør kun teaken en lille smule mørkerer.
Sebastian SchiølerKeymasterHer er den bedste løsning:
Vask med oxalsyre og afslut med BoracolSebastian SchiølerKeymasterHej
Til info så fik jeg monteret en RMC swingthruster på min B33C sidste forår. http://www.rmcmarine.com
Den sidder helt fremme i forreste stuverum og er dermed længere fremme og også dybere nede (idet den svinger ned ved aktivering) end en tunnel og har dermed større virkningsgrad.
Den jeg fik monteret er på 4 kw 65 kgf, det er overdiminsioneret, men slet ikke for meget hvis den også skal have virkning i over 10 m/s sidevind når man bakker ind i en bås.(min båd vejer lidt over 6 t lastet)
En bekendt i en B39 har en af samme størrelse men med tunnel og den er da fuldstændig virkningsløs når det blæser og man har brug for den, så 55 kgf tror jeg desværre vil være spild af penge.
Swingthrusteren er dyr, men jeg lover dig at konen bliver gladHvamKeymasterJa så kom dommen fra DYMC…. det frygtede standartsvar.
DET ER IKKE DÆKKET AF GARENTIEN!Ja man hvorfor da ikke, Fordig jeg nok ikke har luftet ordenligt ud!
Men jeg gider ikke at slogs med dem igen igen igen, så jeg laver det selv, ingen problemer i det, det burde bare IKKE være sådan.
Så slipper jeg nok også med bøvlet med at få lågerne udleveret igen hvis eller når de konkurs!
HvamKeymasterDu skal frostsikre motoren.
Det er ret let.
1. kør den varm
2. sluk mortoren,
3. luk for ventilen til saltvandskøling
4. hæld frostvæske i filteret
5. start mortoren og hæld frostvæske i til det kommer ud at udstøningen og sluk mortoren igen. (2 personer)
6. åben for ventilen til saltvandskøling igen så frostvæsken bliver blandet med saltvandet i slangen og luk igen.
7. fuld filter op med frostvæske.Ellers har jeg smidt lidt frostvæske i wcerne og vasken.
-
ForfatterIndlæg