Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
HvamKeymaster
Det største problem vi har er den nye forhandleren af båden og elvstrøm!
eller er der kun lidt små ting som hynderne i salongen ikke er ret pænt syet, der er bestildt nye hjem men der er ikke kommet de rigtig endnu.
Bare de når det inden de går konkurs!FlemmingKeymasterJa, der er lige så mange vedligeholdelsesmetoder, som der er søfolk. Metoden afhænger nok også af, om man ønsker oliebehandling eller det hvidlige udseende. Jeg foretrækker det sidste og plejer selv mit teak med en metode, som jeg har lært af en ældre fynbo, som jeg mødte på Ærø. Han havde en flot og velholdt Luffe med et meget fint teakdæk.
Arbejdsformen er: 1) vask teaken i en spand vand iblandet en hætte tørklor (kan købes hos Matas). Normalt kan man bruge den bløde side af en grydesvamp (eller tilsvarende), som pga. kloren vil fjerne algerester og sorte pletter. Særligt medtagne steder kan skrubbes forsigtigt med den grove side, men gå forsigtigt til værks 2) skyl grundigt med ferskvand 3) vask teaken til sidst i en fed blanding hvide sæbespåner. Jeg plejer at lade blandingen tørre op og herefter skylle med ferskvand.
Jeg synes, at det er en god og enkel metode, som giver et flot resultat.
giibKeymasterJeg har også hørt mig lidt omkring; men der findes lige så mange gode opskrifter som der findes teakdæk !!! Men en af mine venner bruger Pinotex ædeltræsolie http://www.pinotex.dk/dk/pinotex/Produk … 6solie.htm
Det tror jeg også jeg vil prøve; det er tiltalende, at der er svampedræper samt andre gode ting i. Han giver dækket en omgang en til to gange om året.giibKeymasterDe ting du nævner der, viste jeg ikke, eller var i hvert fald ikke opmærksom på.
Men set i det lys, kan jeg da kun give dig ret. Så den eneste fordel er altså de mindre huller, der skal laves i skroget, og det er ikke nok til at opveje de andre udfordringer med jet løsningen.
henrikpoKeymasterDer er bare det ved det, at med de små motorer som vi har på vores sejlbåde, er den hydrauliske løsning ikke en mulighed. Derfor er kun deres elektriske versioner (med batteri) en mulighed for mig.
Endvidere havde jeg håbet at man kunne undgå at skulle i gang med glasfiber og spartelmasse med denne jet-løsning, men det slipper jeg ikke for, da almindelige skrogennemføringer ikke er en mulighed, da de ikke sprøjter vandet ud i den korrekte vinkel. De anbefaler et Ø60mm rør som føres gennem skroget. Havde jeg kunnet anvende almindelige skroggennemføringer, og sluppet for plastarbejdet, havde jeg nok valgt jet-løsningen.
mvh
HenrikS/Y Madicken
giibKeymasterDe er da ellers skide smarte; nem installation, og ikke særlig stort indgreb på skroget. Pumpen er direkte tilsluttet motoren, så der ikke behøves motor og batteri ude i stævnen. På den måde spares der en masse plads og vægt, hvilket også er godt for farten, i hvert fald en lille smule. Nu er min båd kun 30, så jeg behøver ikke bovtruster, ellers ville jeg nok vælge en jet truster.
Jeg har svært ved at se fordelen ved den traditionelle propeller bovtruster, i forhold til en jet truster.
FlemmingKeymasterI november udgaven af BådNyt side 30 er der en artikel om overvintring i vandet, herunder en tjekliste vedr. det du skal huske at gøre. De giver specifikke råd om håndtering af søventiler.
FlemmingKeymasterJeg har spurgt en Volvo Penta forhandler, om der skal skiftes zinkanode på min D2-40. Jeg fik oplyst, at der ikke er en zinkanode på motoren. Forklaringen er vist, så vidt jeg husker, at motoren er ferskvandskølet. Vores motorer er formentlig ret ens, hvorfor jeg heller ikke tror, at der sidder en zinkanode på din.
AnonymousKeymasterVi har haft vor B44 siden 2004 og kun haft hende på land 1 eller 2 døgn sidst i juni hvert år i et nemt lånt stativ.
Her er det lyst til kl 22, så der kan arbejdes igennem og alt glider lettere i varmen. Og så er båden nypoleret og ren i bunden til årets ferietur.
Fra starten fik hun 5 lag primer og med Bavarias 5 års osmosegaranti oveni føler jeg mig tryg.
I øvrigt bundmaler jeg normalt kun de sidste 20 cm op til vandlinien plus hele roret hvert år, mens resten af bunden kun males hvert 3. år, uden at der er forskel i begroningen ved optagning.
Eneste problem er VP foldepropellens zink, der er næsten eller helt væk dog uden skader.
Om vinteren skal man tilse båden oftere ved dårligt vejr og vandstanden skifter mere – op til 1½ meter her på Bornholm indenfor et døgn.
Jeg har overvejet et bobleanlæg men den is, vi har haft, har ikke skabt problemer.
Ellers supplerer vi med fire små 200W termostatsstyrede frostvagtvarmeapparater plus en lille affugtningsmaskine med afløb i toiletvasken til at holde båden tør og frostfri.Fordelene ved at ligge i vandet om vinteren er, at
– temperaturen bliver mere konstant ombord med mindre fugt, mindre kondens i dieseltank, tæring på instrumenter el osv
– af- og tilrigning af mast plus skader herpå undgås
– man nemmere kommer ombord, får lavet eftersyn og småting
– VI SEJLER I SNIT EN GANG OM UGENNår fiskerne kan være på dækket døgnet rundt, året rundt, kan sejlerne vel tåle lidt sol og en laber brise, som der også er om vinteren – ofte bedre end i en blæsende dansk juli. Der findes ikke dårligt vejr. Det er kun et spørgsmål om påklædning.
Hertil kommer en sidegevinst med kortspil, kaffe, spise og anden hygge ombord i hjemhavnen om vinteren med båden i vandet.
AnonymousKeymasterMin B 38 er fra 2005 og jeg har kun haft den oppe en weekend hvert forår for at vaske/bundbehandle og pudse fribordet. Jeg synes ikke der er problemer med det, bortset fra at masten ikke vedligeholdes så meget. Men skal den det? Den har også ligget i en del is, men dette gav heller ikke problemer, da isen ikke er i bevægelse eller bliver skubbet af f.eks fiskekuttere.
Men alligevel er jeg blevet lidt bekymret, da jeg har hørt at risikoen for osmose er langt større, når båden ikke får lov at “ånde” om vinteren. Er dette rigtigt?Mvh Aloha
AnonymousKeymasterHej,
Jeg har en B38 med rullestor og købte fra starten High tech sejl. Jeg synes de står rigtigt godt, især storsejlet står overraskende fladt. Sejlene virker også meget stærke, stive som brædder, så jeg tror også de har en lang holdbarhed.
Som tidligere kapsejladssejler, er det rart med lidt højde og fart, og det er jo heller ikke sjovt at blive overhalet, ej heller på en hel almindelig feriesejlads.Mvh
Aloha
FlemmingKeymasterJeg sejler B37 med sportsmast og High Tech sejl. Tidligere havde jeg en B32 også med sportsmast, men med standard sejl. Jeg har således ingen erfaring med rullestorsejl, som jeg bevidst har fravalgt. Til gengæld må jeg sige, at det er min erfaring, at High Tech sejlene er markant bedre end standard sejlene. Jeg har gennemgående sejlpinde i storsejlet med MDS slæder og en flot kappe. Sejlet kan trimmes til alle vindforhold og er meget trykpunkt stabilt. Jeg oplever, at hårde pust omsættes til acceleration og ikke udelukkende krængning, som jeg var ude for i min B32. Meget handler selvfølgelig også om at trimme aktivt, herunder at flade godt ud i hård luft og bruge agterstaget. Der er ingen tvivl om, at jeg med High Tech sejlene ikke skal rebe så tidligt. Genoaen er jeg ligeledes godt tilfreds med. Særligt står den pga. den indsyede skum i forliget bedre, når den rebes. Samtidigt er den ligeledes mere trykpunkt stabil og kan flades godt ud.
Jeg mener absolut, at det er en god investering at opgradere standard sejlene.
208Keymastersejler ba 33c købt med standart sejl , genauen blev skiftet ud med et ordentligt sejl en såkalt max dug det er et higteksejl 31kva.m kostede 23000kr fordelen er virkelig mærkbar båden sejler væsentlig hurtigere og højere ,om det er prisen værd ,jeg syntes det,og nu skal storen også skiftes
båden tåler ca 3sek. mere vind før jeg reber, krængningen er betydelig mindre,som jo skyldes at sejlet er meget fladt
208Keymasteri min ba 33c har lagt en vandfast plade i ca 5cm over bunden med afskåret hjørner så vandet kan løbe af fordelen er at der altid er tørt til tovværk og kæde
560KeymasterHej
Hvad er farve koden på den hvide gelcoat. Bavaria36-2 2004.
mvh
Esben -
ForfatterIndlæg