Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
giibKeymaster
Jeg har heller ikke haft problemer !!! Måske fordi de pæle jeg har været i nærheden af, ikke har været høje nok.
giibKeymasterPå dette link står der alt hvad du behøver at vide:
http://www.sailboat.no/default.asp?ArtID=31giibKeymasterHvem siger det ? Min er bundmalet af Floor, og bundmalingen går lige til vandkanten når båden er fuld rigget til tur. Så jeg har ca. 1,5.2 cm hvid linje mellem den blå stribe og den blå bundmaling. Det syntes jeg er flot. Den forbliver desværre ikke hvid, så jeg må engang i mellem lige køre en vaskekost hen over, så er den hvid igen. Det tager bare 5 minutter, og skal gøres cirka en gang om måneden.
HOKeymasterHej.
På min B30C står stængerne på søgelænderet lidt skråt udefter, således at de, når man sejler tæt forbi en fortøjningspæl, “tager fat” i pælen. Er det et problem? Ved nogen om der her er indstøbt aluplader i dækket som ved klamperne?
hej
på min B30C er de ikke udenfor yderste fribord.405KeymasterHej.
Min bavaria er med lang køl. Vi fik den november 2006.
405KeymasterHej .
Floor prøvede også at ligge 200kg i min båd, men så lå den jo med næsen nedad, og det ville jeg ikke acceptere, så kom den på land i skærbæk. Jeg fik primet og bundmalet til over kant af den blå stribe, men jeg har ikke fået en ny stribe på. Jeg har fået af vide at der skal være mindst 5cm bundmaling over vandlinjen når båden er fuld rigget.Jesper LassenKeymasterHej.
På min B30C står stængerne på søgelænderet lidt skråt udefter, således at de, når man sejler tæt forbi en fortøjningspæl, “tager fat” i pælen. Det er vældigt upraktisk, og lidt hårdt ved dem. Jeg overvejer at få dem bøjet en anelse indad lige over fodbeslaget, således at rælings-alulisten er det yderste punkt på båden og derved kan glide langs en pæl eller lignende. Har nogen samme erfaring og måske allerede løst problemet?
Jeg står åbenbart alene med ovenstående problemstilling, da ingen har reageret på det. Som følge af at søgelænder-scepterne går ud over yderste punkt på dækket, så få de en gang imellem lidt “rusk” i forbindelse med havnemanøvrer/førtøjningspæle. Det har medført fine revner i gelcoaten i dækket omkring fastgørelsen af scepterne.
Er det et problem? Ved nogen om der her er indstøbt aluplader i dækket som ved klamperne?
giibKeymasterDesværre kræver det at jeg fortsætter med at sejle rundt med ca. 200 kg sandsække i forreste stuverum under stævnkøjen.
I følge værftet er denne båd konstrueret til at indeholde dette udstyr, for at være i ligevægt. Desværre sælges den uden, og man gør ikke opmærksom herpå.Jamen så er det da mærkeligt at min ligger helt lige !!! Jeg får da et problem hvis jeg ønsker at installere ekstra vandtank eller ankerspil med tilhørende kæde !!!
Jesper LassenKeymasterHej
Jeg kan lige tilføje at min B30C nu også ligger flot, med ca. 2 cm mellem den blå linie og vandoverfladen hele vejen rundt.
Desværre kræver det at jeg fortsætter med at sejle rundt med ca. 200 kg sandsække i forreste stuverum under stævnkøjen. Jeg har en drøm om at konvertere dette til en ankerspil med kæde, som vil gøre det ud for det samme, på et tidspunkt. Jeg gætter på at 150 kg da vil række, da det så kommer helt frem i ankerbrønden.
I følge værftet er denne båd konstrueret til at indeholde dette udstyr, for at være i ligevægt. Desværre sælges den uden, og man gør ikke opmærksom herpå.
giibKeymasterDu godeste, det er godt nok meget !!! Har du den “lave” køl på båden ?
Jeg har kun problemer med slagside; enten skal begge tanke være tomme, eller begge fulde og ting og lidt sager i kistebænken. Men det er absolut i småtingsafdelingen, man kan ikke mærke det, kun se det på vandlinjen. Der er ca. 1.5cm mellem vandet og den blå gelcoat stribe HELE vejen rundt. Når båden er fuldstændigt afrigget og tømt, hæver stævnen sig ca. 5-6 cm.
Min B30C med dyb køl er bygget september måned 2006.
Jeg syntes det er underligt, der er så stor forskel på ellers identiske både. Jeg har mange gange fået spørgsmålet; “den ligger flot i vandet, hvad har du gjort?”. I starten så jeg rigtig dum ud og anede ikke hvad de snakke om.
Jesper LassenKeymaster13 cm! ? Det var ellers ikke så lidt. Hvad vil det sige at hæve vandlinien. Har du fået flyttet den blå linie og ført primer bundmaling 13 cm op? Hvordan har de lavet en ny blå linie? Malet?
FlemmingKeymasterJeg maler mit S-drev med grå drevmaling fra Volvo Penta. Det er vist den samme type, som drevet originalt er malet med. Jeg har ingen problemer med ruer.
Jeg har hørt, at det er en dårlig ide, at male drevet med almindelig bundmaling, da det går dårligt i forbindelse med aluminium. Har set flere stærkt korroderede drev, som netop ser ud til at være malet med traditionel bundmaling. Om forskellen ligger i, hvorvidt man primer grundigt eller ej ved jeg ikke, men drevmaling fungerer i alle tilfælde, så jeg har ikke tænkt mig at eksperimentere med det.
405KeymasterHej vi har haft problener med vores Bavaria 30 Cruiser 2006, vi har fået hævet vandlinjen med 13cm. Efter lang tids pres på Floor Marine hvor båden er købt.
giibKeymasterDer findes noget specielt spray maling til drev og propeller. Jeg mener det er “International” der laver det; dåsen er i hvert fald lyseblå og malingen grå. Men mon ikke Hempel har noget tilsvarende. Jeg har brugt på mit drev/propeller, og der er ingen ruer.
Til næste sæson vil jeg prøve at spraymale giveren til loggen, og se om jeg kan holde den fri for ruer også.
Bare husk på, at det er vigtigt at prime/grunde aluminiums drev/propeller.
HOKeymasterHej.
Er der nogle der ved om man må male bundmaling på drevet.
Jeg for mange rur lige ved indsugningen til motoren.hejsa
ja det må du meget gerne.
vi maler nok 40 – 50 både hvert år, både med primer og bundmaling.
Hilsen
HO -
ForfatterIndlæg