Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
583Keymaster
Hej
tak for dit svar – og er også den besked jeg fik fra klubmåleren – mener det med at tømme båden totalt – incl udstyr, vand og diesel – og er det jeg helst vil undgå… Klart skal antal af mine sejl efterses – men mener blot at derudover er det meste i vores både er standard udstyr (vægt tom/sejlklar)Kan også godt få lov til at sejle med som tursejler, men håber på at der er andre der har fået målt deres både, uden disse komplikationer.
Hilsen
BoHej
Den skal måles hvis du vil ha DEN XXXX i sejlet, men er der ikke en mulighed for at du kan stille op som tursejler i et af løbene.
Sejlklubben vil så give dig et LYS tal efter grov vurdering.Ved måling skal du være obs. på at alt skal være tømt af båden, i.e. hynder, vand, max. 20 l diesel på tank, tallerkner osv. og det har selvfølgelig også betydning om du sejler med spiler/genakker eller ej.
Mvh
Sebastian SchiølerKeymasterHej
Den skal måles hvis du vil ha DEN XXXX i sejlet, men er der ikke en mulighed for at du kan stille op som tursejler i et af løbene.
Sejlklubben vil så give dig et LYS tal efter grov vurdering.Ved måling skal du være obs. på at alt skal være tømt af båden, i.e. hynder, vand, max. 20 l diesel på tank, tallerkner osv. og det har selvfølgelig også betydning om du sejler med spiler/genakker eller ej.
Mvh
Sebastian SchiølerKeymasterHej
Service bør foretages ved optagning, så den står med frisk olie vinteren over.
Umiddelbart er det lettest at skifte olien når båden ligger i vandet idet at det er lettere at varme motoren op der før du suger den gamle olie op.
Men hvis du har adgang til vand på vinterpladsen ville jeg gøre det der, for så får du den skyllet godt igennem med ferskvand.
Du skruer dækslet til søvandsfiltret af og lukker kugleventilen ved vandintaget fra sejldrevet, starter motoren mens en hjælper føder vand i søvandsfiltret (må ikke løbe tør) og lader motoren køre i ca. 10 min. , så er motoren lun og det meste salt er skyllet ud. Nu kan du så suge den gamle olie op, skifte olie filtret og hælde ny olie på (kvaliteten skal være VDS-2 ifølge Volvo Penta).
Så frostsikrer du den og det foregår på samme måde bortset fra at det er kølervæske du hælder i søvandsfiltret og ikke lader den køre længere end til du kan se at det er kølervæske der kommer ud med udstødningen, husk endelig at “fange” kølervæsken der kommer ud af udstødnings hullet da det er noget giftigt stads. Jeg hænger en spand under udstødningen og taper en stump ventilations slange på udstødningshullet så det ikke sprøjter ved siden af spanden. Afslut med at åbne kugleventilen ved vandintaget på sejldrevet.Impelleren vil jeg vente med at udskifte til lige før den kommer i vandet da det absolut ikke er nogen gavn at den sidder en hel vinter i en statisk deformeret position.
Gear olien bør du også skifte og det er lige til når den står på land: spand hængt under drev, bundskrue ud, tap af, bundskrue i (tjek pakning) og så ny olie på. Olie typen står i manualen, det sjovt nok automat gear olie der skal på.
Ellers er der efter min opfattelse ikke andet du kan gøre end også at skifte brændstoffiltrene (husk endelig at lukke for brændstofhanen før du skruer filtrene af) og det er bedst at gøre før du skyller den igennem og frostsikrer fordi så du ved at du har fået den helt udluftet. Diesel tanken skal iøvrigt være være fyldt for at undgå kondens, vandtanken skal være tom og alle vandhaner skal stå åbne, også den til bruseren på hækken og bruserhovedet skal afmonteres og hvis du vil være helt sikker på at undgå frostsprængning hælder du en blanding af 1 del glycerin og 3 dele vand i den tomme tank og pumper lidt igennem til alle udtag og hvis du lader batterierne blive på båden bør de lades en gang om måneden.
Nu ved jeg ikke hvor mange timer din motor har gået og jeg sidder ikke lige med service manualen her, men for mit vedkommende med en D1-20, så skal 50 timers og 200 timers service foretages af en autoriseret Volvo Penta mekaniker hvis du vil opretholde garantien.
Mvh
lars hammer sørensenKeymasterJeg har en 40 cruiser 08 med en del gelcoat problemer,. Er der andre i forumet som har samme problemer ???
Lars Hammer
dss.service@mail.tele.dkFlemming FrederiksenKeymasterJeg har en Vision 40 og har, og har haft en del problemmer.
Jeg orker ikke at remse det hele op her.
Jeg kan sende dig min korrespondance med Floor, eller du er velkommen til at ringe.Mobil 24283766
E-mail rioja@mail.dkSebastian SchiølerKeymasterHej
Vil lige først nævne at det er en B 33 C jeg sejler, men de er teknisk set nok indrettet nogenlunde ens.
Udluftningen (overløbsventil er der ingen af, men udluftningen vil have samme funktion) sidder udvendig, enten på hækken eller på fribordet lige under søgelænderet og er en forkromet dims på størrelse med en 1 krone. Fra den går der en tynd slange ned til tanken – problemet kunne ligge her hvis slangen enten er defekt eller spændebåndene ikke er spændt tilstrækkeligt. Ellers kan det være selve påfyldnings slangen, der løber fra dæk til tank, der har et af ovennævnte problemer. Aller først vil jeg dog tjekke inspektions lugen på overflade af tanken, læg et tørt håndklæde på dækslet under næste sejllads og bliver det vådt er fejlen der.
Held og lykke.
Mvh.
SebastianLars BøllundKeymasterHej Sebastian
Jeg tror du har ret med hensyn til rulleforstag/vantspænding.Jeg har ingen erfaring med service fra DYMC, men Floor reagerede først på mine mange reklamationer, da det var en advokat der skrev til dem og oplyste at deres afhjælpningsret var fortabt og bad dem om at tilbagebetale hele købssummen på advokatens konto inden ti dage. Så reagerede Michael Floor og var meget uforstående over hele forløbet (på trods af at jeg havde sendt anbefalede breve direkte til ham tidligere).
Nu hvor du har ballastet forskibet har du så fået rettet i dokumentation og CE godkendelse til den nye totalvægt? Ifølge en bådsagkyndig der har lavet en syns og skønsrapport på min båd er det meget vigtigt at man får gjort det.
Med venlig hilsen
Sebastian SchiølerKeymasterHej Lars og Giib
Jeg fik min B33C lige efter Sct. Hans. sidste år, jeg havde ingen erfaring med rulle master og justerede intet sidste år. Jeg havde tit problemer med at rulle storen ind hvis det blæste mere end 7 m/s til trods for at båden lå i vindøjet.
Da jeg så afriggede bemærkede jeg at rulle profilen var helt løs og slatten,, hmmm.
Nå, så da jeg riggede til i Marts fulgte jeg Seldens rigguide og strammede rulleprofilen derefter (og riggen efter tommestok metoden).
Ifølge guiden skal den strammes med 16 kn målt på et 10″ spilhandtag.
Dette kan gøres ved at belaste handtaget med en fyldt 1,5 liters Faxe Kondi e.l.
Iår, selv efter 860 sm, kører det bare perfekt hvilket er en fornøjelse for mig selv, men ikke mindst for min bedre part som fandt det meget stressende at det så tit drillede med at få storen ind.
Jeg har iøvrigt fuldstændigt opgivet at få support fra Floor/DYMC da de ikke svarer på mails og med tiden har jeg mistet tilliden til deres monteringer —- autopilotens beslag var ikke spændt, så den gav klonk lyde hele tiden —- Ebenspacker oliefyrets afgangsrør var ikke afskærmet, så hæk bruserslangen blev der brændt hul i —- agterlanternen virkede ikke og der gik 2 måneder efter indsigelse før de lavede det (de overbeviste mig ellers om at de altid havde en servicemedarbejder på Sjælland før jeg underskrev købsaftalen) —- jeg fandt ud af at VHFen kun rækte 2 sm, gad ikke kontakte Floor/DYMC men fik en bekendt til at måle ledningerne igennem OG f…… om ikke to af stikkende var kortsluttet, grrrrrr…. —- og sidst men ikke mindst så havde de lagt ballast i stævnen, OK, men for meget.D.I.Y. er for mit vedkommende et mere passende navn end DYMC.
Link til rulleprofil opstramning:
http://www.seldenmast.se/page.cfm?id=65 … -087-S.pdfMvh
Lars BøllundKeymasterHej Giib
Jeg har oplevet det samme. Jeg tror det har noget at gøre med hvor stramt selve rullestaget i masten er spændt op, måske i kombination med hvor meget masten er krummet (hvor hårdt topvanterne er sat).Hvor hårdt rullestaget skal sættes er svært at blive klog på. På bådudstilling i Bella Centret talte jeg med Selden og de sagde at de skulle stå ret løst, medens DYMC opyser at det skal stå stramt.
Så der er altså noget at prøve sig frem med.
Sidste år kørte mit storsejl meget stramt, i år har jeg så starmmet lidt på rullestaget og det kører faktisk bedre. Til næste år vil jeg prøve at stramme lidt yderligere.
Men man kan sagtens justere det i løbet af sæsonen, det kræver bare at man tager storsejlet ned.Med venlig hilsen og held og lykke med det
Jesper LassenKeymasterPS. Jeg har nogle billeder af det, som kan sendes pr mail…
Hej Det lyder rigtigt interessant. Især for “fruen”, hun syntes at der er frygteligt højt op når hun skal om bord. Send gerne et par billeder – Tak.
giibKeymasterJa, det gør der. Navpod er navnet; de laver alle mulige kombinationer, her er den du sikkert efterlyser:
http://www.defender.com/product.jsp?pat … &id=784888
Men kik på nettet, og find den der passer dig bedst.Sebastian SchiølerKeymasterGuiden til Selden rig findes her:
http://www.seldenmast.se/frameset.cfm?i … num=891002Mvh.
ZepgiibKeymasterNu har jeg også fået testet de nye tyndere skøder, og det var i 10-12 sekundmeter !!!
Nu ved jeg ikke om man må bande her i forumet, men for helvede det kørte godt
Skødet skulle godt nok have 4 omgange på Lewmar 30 spillet (en omgang mere end før). Det var en sand fornøjelse at trimme, det var som om jeg havde en mere direkte forbindelse med sejlene.Det er absolut noget jeg anbefaler, det er som om jeg har fået ny båd (næsten )
Ved kapsejladsen i går aftes, slog den gamle banerekord (men det var der også andre der gjorde), og blev nummer tre overalt. Og det er garanteret på grund af de nye skøder
Sebastian SchiølerKeymasterAhhhhhhhh, det var en stor fornøjelse, vi sejlede 2 timers kapsejllads i fjorden igår aftes med vind mellem 5 og 12 m/s hvor et af benene var kryds ud gennem Kulhus rende hvor der skulle gås over stag med korte intervaller. Storskødet kørte som smurt i olie, det var virkelig let at slække og det gik også lettere med at totte op.
Jeg kan ikke lige huske hvad tovet lige hed, men det var Robline fald 10mm med brudstyrke på 2 tons.Det kan kun anbefales da det letter sejlladsen og forbedrer trimningen.
Zep
giibKeymasterDu vil opleve det som om hele riggen er dyppet i olie.
Prøv at checke om skødet har samme diameter, både rundt om selve spillet og rundt om “selftaileren”. Det havde skødet ikke på mine spil, derfor kørte det ikke optimalt. Selvom der ikke var ret meget belastning på skødet, kørte det meget trægt, da “selftaileren” nærmest skulle trække skødet hen over spillet (ret svært at forklare). Men jeg ved ikke om mine spil er mindre end dine !!! De nye 10mm skøder kører som “Hans i Grete” på spilene og i blokkene.
Skødet er FSE Robline Sirius 10mm til kr. 19,-, men andet tilsvarende er selvfølgelig lige så godt. Jeg brugte med vilje IKKE traditionel skøde tov af bomuld (eller hvad det nu er lavet af), men i stedet tovværk til fald !!!
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_n … duct=12125 -
ForfatterIndlæg