Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
giibKeymaster
Jeg har en Raymarine ST6001+, som jeg er MEGET tilfreds med.
Min autopilot er den med den linære motor, der er monteret under dæk, direkte på rorstammen.
Raymarines autopiloter er rent faktisk Autohelm; Raymarine købte Autohelm og satte deres navn på autopiloterne.
276Keymasterhej
med hensyn til dit problem så ring til mig på tlf 40640138. det er nemmere den vej.
mvh
Palle Hasselstrøm Larsen
bavaria 30 cruiser
Impuls af bogense
😀giibKeymasterJeg har stadig garanti på båden. Jeg vil lige høre DYMC på bådudstillingen.
Jeg ved bare ikke hvor meget slæk der er acceptabelt; båden sejler jo som en drøm !!!
Ja, jeg har læst om dine strabadser med DYMC i en anden tråd. Og som du sikkert har læst i svaret, er jeg mere end almindelig positiv over DYMCs måde at behandle kunder på (eller i hvert fald mig).
Vi købte i 2006 en 30 cruiser, i løbet af sæsonen konstaterede vi “klonk” lyde fra roret, dette fik vi efterset sidst på sæsonen 2006, og det viste sig at det skulle efterspændes, i sidste sæson begyndte det igen, og vi kontaktede Floor, som meget hurtigt ankom til Bogense for at kigge på problemet. Det viste sig at rorbøsningen var defekt og denne blev derfor skiftet, efterfølgende er reaktionen på rattet blevet mærkbart anderledes. “klonk” lyden er væk og det virker bare perfekt.
Bøsningen blev skiftet da båden lå i vandet. 😀Det lyder interessant. Der er præcist samme båd.
Jeg hører dog ikke noget “klonk”, og har heller ikke kunnet mærke noget i rattet; men jeg har jo heller ikke haft noget at samenligne med !!!
Kan du præcist oplyse hvilken bøsning du taler om; måske har du et varenummer på en kvitering ?
giibKeymasterHej Jesper,
Hvis der er tale om forbrugsbatterierne, og du ikke har nogle strømsugende elementer, vil jeg mene du “bare” kan forlænge kablerne (dog helst skifte til nogle længere).
Bare husk på, at med 12V er kabeltykkelsen vigtig; der kan være et stort spændingstab ved for tynde kabler.
giibKeymaster“I praksis syntes jeg dog at det største problem med storskødet er trægheden der gør at det er svært at skøde ud i svag/mellem vind.”
Det problem har jeg til dels løst ved at sørge for at blokkene er “låst” (med den lille umbrako pinol skrue), og skødet ikke glider mod sig selv.
Nu er det “kun” under ca. 3 s/m jeg skal hjælpe/skubbe bommen.
276KeymasterJeg har stadig garanti på båden. Jeg vil lige høre DYMC på bådudstillingen.
Jeg ved bare ikke hvor meget slæk der er acceptabelt; båden sejler jo som en drøm !!!
Ja, jeg har læst om dine strabadser med DYMC i en anden tråd. Og som du sikkert har læst i svaret, er jeg mere end almindelig positiv over DYMCs måde at behandle kunder på (eller i hvert fald mig).
Vi købte i 2006 en 30 cruiser, i løbet af sæsonen konstaterede vi “klonk” lyde fra roret, dette fik vi efterset sidst på sæsonen 2006, og det viste sig at det skulle efterspændes, i sidste sæson begyndte det igen, og vi kontaktede Floor, som meget hurtigt ankom til Bogense for at kigge på problemet. Det viste sig at rorbøsningen var defekt og denne blev derfor skiftet, efterfølgende er reaktionen på rattet blevet mærkbart anderledes. “klonk” lyden er væk og det virker bare perfekt.
Bøsningen blev skiftet da båden lå i vandet. 😀old_webmasterKeymaster… Hvor der er en vilje er der en vej…
Lars BøllundKeymasterDet er en gammelkendt fejl på i hvert tilfælde B 33 Cruiser.
Floor Marine har bekostet, og er også i besidelse af, en Syns- og Skønsrapport foretaget på min 33 Cruiser. Den konkluderer at båden ligger ca 17 cm for meget agterover. For jer der også har 33 Cruiser kan i på side 17 i manualen se en snittegning af agterskiber, hvor konstruktionsvandlinien (CWL) er indtegnet. Der ses helt klart at den øverste del af roret skal befinde sig over vandet i normalt flydeleje.
Med basis i ovennævnte Syns- og Skønssag har jeg indgået et forlig med Floor Marine, hvor de har lavet ganske omfattende forbedringer uden beregning, ligesom jeg har fået en betydelig kontant erstatning for derefter selv at overtage det resterende arbejde med at bringe båden i rigtigt flydeleje.
Resultatet er at min båd nu ligger fuldstændig i overensstemmelse med konstruktionsvandlinien uden at have fået forøget vægten. Ud over at køjer og borde mm nu ligger lige har det dramatisk forbedret sejlegnskaberne, både fart og højde.
I er velkomne til at kontakte mig på e-mail: lars.boellund@mail.tele.dk (virker indtil 1.3), derefter lars.boellund@gmail.com eller tlf 24 28 92 67 (efter 17) for yderligere oplysninger i denne spegede sag.
Jer der har fået eller skal have foretaget ballastning af forskibet skal huske sammentidig at få rettet CE godkendelsen til den nye vægt (Det er vist ret vigtigt) og få flyttet vandlinien nogle få cm op.
MvhJensKeymasterDen såkaldte tysker skødning på ruffet giver skødet en maget lang vandring og deraf træghed. Bommen skal jo skúbbes ud i mellem vind. Jeg påtænker at montere storskødet direkte fra bom nokken og ned til en løjgang i bunden af cockpit. Så kan rorsmanden også selv nå skødet og friktionen bliver meget mindre. Har andre samme tanker?
Lars BøllundKeymasterHej
Jeg har selv lavet den løsning på min B 33 Cruiser. Det fungerer fint. Jo kraftigere vind jo flere tørn skal skødet have på spillet for ikke at belaste rat pidestalen for meget.
I praksis kan man også godt skøde hjem til sådan almindelig tur skødning, men hvis man ønsker at skøde hjem til hård bidevind undgår man dog nok ikke en tur op til spillet.
Selvfølgelig er det en ulempe at skødet går igennem cokpittet, men fordelene opvejer efter min mening det.
I praksis syntes jeg dog at det største problem med storskødet er trægheden der gør at det er svært at skøde ud i svag/mellem vind. Der bliver man nød til at forlade styrepladsen og selv skubbe bommen ud.
MvhHvamKeymasterHvis nu det kan laves så man kan oploader flere billeder af gangen vil det værer kempe fin, jeg har dog ikke mødt ander forum med denne multifunktion.
WEB MASTERKeymasterBilleder der allerede ligger tilgængelig for alle på nettet, kan indsættes således:
1) Åben en Citer/svar boks… som denne..
1) Skriv den præcise adresse på det billede du ønsker at vedhæfte f.eks. (http://www.adresse.dk/båd.jpg)
3) Higlight hele billede-tekststreng
4) Tryk på URL øverst til højre…… Så har du det billede i din tekst du ønsker…
OBS Som også skrevet i dette forum under “Er du i tvivl om noget i dette forum…?”, så arbejder jeg på at man også kan opsætte billeder fra sin egen computer.
jan nielsenKeymasterHvis du mangler en til at gører det, så kenner jeg en montør som har værert ved floor i mange år.
Så send lige en PB…
jo tak kommer tilbage hvis det bliver aktuelt.
Jesper LassenKeymasterHej.
Ja, den løsning har jeg også set, men det er jo kun en mellemløsning der giver mulighed for at slække på skødet.Samtidig medfører det et tov lige igennem cockpittet. Ikke helt godt 🙂
giibKeymasterJeg har stadig garanti på båden. Jeg vil lige høre DYMC på bådudstillingen.
Jeg ved bare ikke hvor meget slæk der er acceptabelt; båden sejler jo som en drøm !!!
Ja, jeg har læst om dine strabadser med DYMC i en anden tråd. Og som du sikkert har læst i svaret, er jeg mere end almindelig positiv over DYMCs måde at behandle kunder på (eller i hvert fald mig).
-
ForfatterIndlæg