Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
giibKeymaster
Hej Jesper,
Jeg har set skødet ført hen til et frølår på rat konsollen på en B32. Skødet skal så to (måske tre) gange rundt om spillet, og så fastgøres i frølåret; så kan da i hvert fald slække, hvis det skulle være nødvendigt.
Da jeg ofter sejler alene, påtænker jeg at lave denne løsning. Jeg skal bare lige undersøge, om rat konsollen kan tåle trækket (selvom spillet burde tage det værste).
HvamKeymasterHar du stadig reklamatisionsret syntes jeg du skal kontakte Dymc “Floor” hvis det er der du købte båden.
Jeg håder du så får bedere behandling end de nye ejer har givet mig!Men eller er der Lars i Mou. Han sælger jo rigtig mange bavaria til Nordmænd
Der har jeg altid fået rigtig god behandling 😀giibKeymasterHej igen.
Den er nu med almindelig lang køl, men løsningen er vel den samme. Det undrer mig blot, at den ikke er i “ligevægt” fra fabrikken.
Mvh
Jesper LassenDet er godt nok mærkeligt; det er præcis samme model som min, men min ligger fuldstændigt lige i vandet – min båd ligger “vandret” Og jeg har gummibåd (og en masse andet) i kistebænken og påhængsmotoren på agterpulpiten.
Men jeg har hørt fra mange med den korte køl, at deres både hænger meget med måsen.
Dog kan den have lidt slagside mod styrbord, når vandtanken er helt tom. Men fra halvfuld til fuld vandtank, er der ingen slagside.
HvamKeymasterOk det gør jeg lige i morgen, men jeg vil nu gerne stadig vide hvordan man liger billeder ind i en tråd/indlæg
WEB MASTERKeymaster.. SUPER
… Du må meget gerne sende dem direkte til mig på webmaster@danskbavariaklub.dk og størrelser pr billede må godt være ½-1MB … så kotter jeg dem ned til det format jeg har brug for..
Glæder mig til at se nogle af dine billeder..
HvamKeymasterOk jeg har da lidt, men hvordan ligger jeg dem op og hvor store må de værer?
old_webmasterKeymasterKære Hvam…
Send endelig om du har billeder, du mener jeg kan bruge til at opfriske hjemmesiderne med .. .. er endelig kommet i den fase, hvor en opfriske af de sider vi nu har, nu skal på plads og ønsker kun at benytte billeder fra medlemmerne selv.. … nu skal vi have en, ikke alene funktionel site, men gerne en flot og inspirerende site…
Din webmaster
…med anden bruger profil..FlemmingKeymasterHer kommer huskeliste til vinterklargøring:
—————————————————————————-
Vinterupptagning av segelbåtBavaria 36-2004, High Tech segel med rullstor, vertikala lattor, rullgenua med Furlex, motorn Volvo-Penta MD2030D, S/N 868845, Saildrive MS25SA, S/N 3582395
Före upptagning
Tvätta däcket
Skölj blocken på däck
Skölj Furlex
Skölj rullsystem till storen
Varmkör motorn
Byt olja i motorn (10W-40 för diesel, 3,5 liter)
Byt oljefilter (V-P Art. Nr. 3581621)
Töm glykol-vatten från motorn, spara för köra igenom yttre kylkrets på motor och för toalett
Blanda ny, outspädd glykol med batterivatten (50-50). Batteri- eller destillerat vatten förhindrar kalkavlagringar i motorn
Fyll motorn med nya glykol-vattenblandningen (c:a 4,5 liter)
Fyll septiktanken med vatten
Töm septiktanken
Skruva upp locket i duschgolvet till duschavloppet, gör rent
Fyll duschavloppet med ny glykolblandning (50-50) med drickvatten (ca 0,5 liter)
Töm duschavloppet genom att köra duschpumpen torr, torka upp all glykol i duschavloppet, skruva igen locket i duschgolvet
Rengör duschpumpsfilter
Rengör fönster och ventiler, samt deras packningar
Se till att alla delar till stöttor finns tillgängliga
Se till att en stege finns tillgängligSegel, lattor bom och mast
Parkera båten i uppvind, tag ut vertikala lattorna i rullstoren
Var speciellt försiktig med de svarta lattorna. Dessa är gjorda av kolfiber och går tvärt av vid skarvhylsan om man böjer dom!
Demontera vertikala lattorna, tejpa fast lattestiften och tejpa ihop delarna till varje latta i buntar
Tejpa fast trasor på ändarna av varje bunt för att hindra skador inuti båten vid förvaring
Tag ned och packa rullstoren och genuan. Tag hem dem för torr förvaring.
Fotografera eller skriv upp vilka skot och linor som går vart (gör det lättare att montera dem senare)
Drag i ett snöre i st.f. bommens outhaullina för lätt återmontering
Drag ur skot och andra linor från bommen
Drag ur sejnfallen, tag hem standertar för tvätt
Fäst dirken på bommens tyngdpunkt
Märk “upp” änden på kick-rod, demontera och förvara den med denna ända uppåt
Demontera bommen med hjälp av dirken för att ta upp tyngden
Lägg bommen på däck, surra fast den
(Mätning av vantskruvarna till riggen behövs knappast, då skrovet ändrar form pga vantbelastningen så att mätningar blir i stort sett betydelselösa.)
Slacka alla vant
Koppla ifrån elanslutningar till masten (VHF, lanternor mm.), tejpa sladdarna till masten, tejpa för hålen i däck
Demontera alla mantågsstöttor. Bunta ihop dem invid aktern.
Märk vanten med barbord-styrbord (röd resp. grön tejp)
Mät ut lina med 50% av mastlängden(15,6m)för fäste av mastkranens slingaUnder mastkranen:
Fäst slingan från mastkranen med 50% linan till knap på masten
Sträck mastkranen, skruva ur vantskruvar, Furlex, akterstag.
Tejpa fast trasor runt vantskruvar (förhindrar däckskador, stoppar grus)
Tag ned masten, lägg den på bockar
Demontera Windex, VHF antenn, spridare (märk dem med röd-grön tejp), tag bort ankarlanternans lins och glödlampa, spreja kontakterna med rostskyddsmedel
Surra fast en ca 3 meter lång planka el.dyl. på masten som avlastning
Avlasta Furlexen genom att surra den till plankan
Tvätta masten med diskmedel, skölj med vatten
Flytta masten till maststicket för vinterförvaring
Smörj in masten (och bommen) med paraffinolja
Rulla ihop vanten (var för sig) med buntband
Tvätta och förvara alla mast- och bom-detaljer i akterruffen, märk alla småprylar (anteckna ev borttappade småprylar och köp ersättning)På land
Spara en del vatten tills vidare i färskvattentankarna – bra för rengöring
Torka ur kölsvinet
Tvätta skåp, durkar, väggar och dörrar
Rengör kylbox, ställ upp locket
Skölj ur ankarboxen med färskvatten
Tag ut alla fuktiga tampar ur stuvarna, lägg dem på torkPumpa toaletten riktigt torr, häll i någon liter av ny glykol-dricksvattenblandning, pumpa ut glykolblandning till septiktanken, 25 pumpslag minimum. Fyll på mer glykolblandning om så behövs.
Töm allt vatten från främre och bakre dricksvattentank (Men fyll några pytsar, just utifall)
Rengör vattenfiltret vid dricksvattenpumpen
Skruva upp manluckan till driksvattentankarna. Sug upp resterande vatten och rengör botten från partiklar och fällning. Sätt tillbaka manluckan
Drag ur el-kontakten till varmvattenberedare och töm densamma
Töm alla blandarventiler på både kall- och varmvatten
Töm duschslang vid akterspegel, bind fast slangen så den inte ramlar in
Skruva av duschhandtag, surra gummipackningen till handtaget
Smörj septiktankens kulventil utifrån vid skrovgenomföringen
Stäng av propanflaskan
Kolla att alla batterier har tillräckligt med elektrolyt. (Saknas elektrolyt så har man sannolikt överladdat dem.)
Anslut pluspolen på startbatteriet till pluspolen på förbrukningsbatteriet med en temporär 1,5 mm^2 sladd. De flesta batteriladdare laddar bara förbrukningsbatteriet. Den temporära sladden ser till att även startbatteriet laddas. Ladda batterierna med försörjning från landström under flera timmar. Efter full laddning, koppla ifrån laddningsaggregatet och tag bort den temporära sladden mellan pluspolerna. Skruva av polklämmorna till alla batterier, för att slippa strömtjuvar från båtens elsystem. Kolla densiteten på elektrolyten, alt. vilospänningen. Om den är tillfredsställande bör batterierna klara sig hela vintern. Men är man osäker, eller har gamla batterier, kan man ju alltid ladda upp igen på samma sätt någon gång under vintern. Eller, huff, ta hem batterierna.
Tag ur loggen. Torka upp allt vatten. Gör ren skovelhjulet med tandborste och tvålvatten. Sätt tillbaka loggen.Kolla kabinlamporna. Polera dom med polish om dom är oxiderade.
Polera vinscharna med polish för att förhindra korrosion.Preparation av motor
Stäng ventilen till kylvattenintaget
Lossa de två slangklämmor som fäster kylvattenslangen till ventilen
Drag av kylvattenslangen och stoppa den i en hink med den gamla glykol-vattenblandningen från motorn, ca 4,5 liter.
Kolla att avgasröret är säkerställt. Häng en pyts på sidan av båten för att fånga upp det mesta av glykol-vattnet.
Kör motorn några sekunder till dess pytsen är tom för att ersätta vattnet i yttre kylkretsen på motorn med glykol-vattenblandning. (För saltvattenseglare kan det vara idee att först köra igenom med en massa färskvatten, för att till sist köra igenom glykol-vattenblandningen.)
Stäng av motorn.
Sätt tillbaka kylvattenslangen till kylvattenventilen. Obs, använd alltid två slangklämmor till alla slangar som för till bordgenomföringar.
Öppna kylvattenventilen.
Kolla kilremmen. Skaffa reserv.
Tag ur impellern (Art. Nr. 3586497) och kontrollera för eventuella sprickor. Kassera impellern om den har sprickor. Förvara impellern i en sluten plastpåse. Kolla att packningen kan återanvändas. Skaffa en ny impeller-packning i reservDrevet
Demontera propellern, gör ren den och förvara den på ett säkert ställe
Demontera skyddsanoden, kontrollera om en ny behövs, Art. Nr. 876286
Töm drevet på olja
Fyll på ny motorolja i drevet (2 liter)
Sätt på och surra fast plastpåse på drevets underdel för att förhindra smuts- och sandintrångTag hem prylar
Tag hem smutsiga linor, tvätta dem.
Tag hem dynor, kuddar, sjökort. Dvs allt som kan mögla.
Tag hem allt av värde, plotter, instrument, kikare, kamera, verktyg etc.
Stoppa ryggdynor (som är svåra att ta hem) i 240 liter plastpåsar, tillsammans torkmedel (använd ej kalciumklorid!), försegla påsarnaTorkförvara prylar
Töm utombordaren på vatten, bensin och olja, torka rent
Stoppa in utombordaren i en 240 liter plastpåse tillsammans torkmedel (använd ej kalciumklorid!), försegla påsenStäng alla ventiler
Tejpa för ventilen i kabintaket och gallret vid aktern.
Stäng alla luckor och fönster.
Sätt upp torkmedel, Torrbollar eller liknande. (Det går åt c:a 6 Torrbollar. Kolla under vintern om dom behöver förnyas.)
Lyft på kojbottnar etcetera, så att döda utrymmen inte bildas.Vintertäckning
Sätt upp vintertäckning
Aptera tjuvlarm
Sätt ettikett med namn och telefonnummer på masten och på båtens skrov
Lås fast den lösa stegen för att hindra obehöriga tillträde.Förhindra oxidation av dieselbränsle
Strunta i detta! Fyll tanken nu innan skatten går upp!Vänta till våren
Bränslefiltren skall bytas på våren, då det finns risk att det blivit lite kondensvatten i tanken under vintern. Kör motorn ett par timmar på våren innan filtren byts. (Bränsle-för-filter (V-P Art. Nr. 3581078-7, eller Delphi nr. 7111-296 och bränslefiltret som är monterat på motorn (V-P Art. Nr. 861477-8))HvamKeymasterKan du ikke klippe den ind? så andre også kan få glæde af den
FlemmingKeymasterJeg har en udførlig huskeliste, som jeg selv har fundet på den norske Bavaria Clubs hjemmeside. Hvad er din e-mail adresse? Så mailer jeg dig gerne listen.
Det ser ikke umiddelbart ud til at være muligt at uploade dokumenter.
HvamKeymasterFrost siker Mortor, vc og brugser
Tømme vandtanken og varmvandsbeholderen.
Fjerne væske for båden som kan frost spring.Det er lige dem jeg kan huske pt
HvamKeymasterJeg takker erbødigt..
…. og fint billede du har fået på din bruger flade ”
Der er med kurs under lillebæltsbroen d 26okt 07. Rigtig flot tur med lysen fra byerne. vi sejlet 115 sM den weekend. 😀
WEB MASTERKeymaster… Jeg takker erbødigt..
…. og fint billede du har fået på din bruger flade
HvamKeymasterHvis du mangler en til at gører det, så kenner jeg en montør som har værert ved floor i mange år.
Så send lige en PB…
HvamKeymasterJeg her D4-40 i en 39er og volvos 3bladet folde, båden sejler 6,5 k ved 2000 omdr.
Der er ca 1k til forskæld fra fir til bak når jeg sejler med sejl med sejl.
Den reagere meget langsom i bak, den skal have noget gas!
Jeg har hørt at men skal vælge en som er et nummer større for de virker så godt som de orginale.
-
ForfatterIndlæg