Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Sebastian SchiølerKeymaster
Hej
Det er vist et normalt problem. I min B33 har Floor lagt ballast i forreste stuverum så den er i ballance når der er fulde vand og diesel tanke, gummibåd og motor og div. andre ting i bageste stuverum.
Når den er lastet som ovenstående er der intet rorpres, men det er der i den grad v. 8-10 m/s når bageste stuverum er tomt og tankene er tomme som de var på den sidste tur i oktober (den skar meget op i vinden).
Mht. at anbringe vægt i ankerbrønden vil jeg nok passe lidt på idet at vægten i den situation ligger uforholdsmæsigt højt, den skal nok blive ballanceret, men du vil få en mere urolig/krængende båd.
Min egen plan er at få 2 store vandtanke monteret i næstforreste stuverum med et pumpesystem mellem dem og den bagerste tank så jeg kan flytte rundt på vægten under sejllads. Denne løsning er tildels grundet af at der skal monteres RMC swingthruster i forreste stuverum så den ilagte ballast skal alligevel flyttes og så syntes jeg at det vil være skønt at, uden for meget besvær, kunne trimme vægtfordelingen.
Hører gerne kommentarer til denne løsning.Sejlerhilsner
ZebSebastian SchiølerKeymasterHej
Vil blot nævne at jeg med en D1-20 i en 33 Cruiser med standard 2 bladet skrue nemt når 3000 omdrejninger og ca. 7 konb, normalt sejler jeg med 2200 til 2400 og lidt over 6 knob.(ka det være at dit gaskabel ikke er korrekt justeret og dermed ikke kan give fuld gas)
Jeg skifter til Gori 3 bladet idet at jeg ikke bryder mig om den uro propellen giver i vandet omkring roret hvad enten den er i bak eller frigear.
Iøvrigt har jeg lige bestilt en RMC swingthruster grundet at jeg ligger på yderste mole hvor det selvsagt altid blæser mest og fordi jeg altid ligger med hækken ind, altså bakker ind, så jeg kan få min 35 kilos sorte Labrador ombord.Sejlerhilsner
ZebHvamKeymasterDer et bare iorden 😛 det er fint nok som det er, men…
Ellers syntes jeg det er en ret fin opsætning af forumet 😀
Jesper LassenKeymasterHej igen.
Den er nu med almindelig lang køl, men løsningen er vel den samme. Det undrer mig blot, at den ikke er i “ligevægt” fra fabrikken.
Mvh
Jesper LassenWEB MASTERKeymasterhmmm…?? JA! Du har ret i at den forsvinder, da den skal gøre plads for den guide-line hvor du befinder dig i øjeblikket… men trykker man på Bavariaklubbens logo øver til venstre sååå… vupsi.. er man tilbage til forsiden.. … okay måske ikke lige det ønskede svar, men en hurtigere vej ikk´ … tænker…tænker.. Jeg vil komme tilbage om jeg finder en løsning.. men tror desværre at denne applikation ikke lige kan håndtere dit ønske, uden at hele siden vil blive kortere (så der ikke vises så mange af de faste indlæg), noget andet er, at der dukker anden funktion op når man manurere rundt i dette forum… men jeg gøre et ihærdigt forsøg uden at kunne love noget… okay
giibKeymasterHej Bavariaentusiaster…
Jeg var uheldig at få en båd, hvor vandlinien på båden og virkeligheden ikke lige passede overens. Dette er dog afhjulpet en del med elektrisk ankerspil og 80 meter kæde.
Så er din sikkert også med den “korte” køl !!!
Men problemet er de mange skaller af rur (tror jeg de hedder), der groede op på af siden af skroget over bundmalingen og henover de blå stafferinger.
Ved afrensning af skallerne ser det ud som om den blå staffering er ridset. Kan dette poleres op, eller er der andre gode tekniker til at få ridserne fjernet?
Hvis det er slemt; vådslibning, mindre slemt; rubbing, ellers så almindelig polering. Mørk gelcoat ER svært at holde; jeg har haft en båd med mørkeblåt skrog. Det ser flot ud, men er et helvede at holde.
M.v.h.
Ole Petersen 8)
Primavera, Bavaria 30giibKeymasterHej Jesper,
Så er din Bavaria garanteret med den “korte” køl. Så er det en kendt problem; som løses ved at lægge noget ekstra vægt ud i stævnen.
FlemmingKeymasterTak for dit svar. Kan jeg forvente at propellen ændrer farve? Har hørt at syre kan gøre propellen sort. Eller det er måske en misforståelse?
HvamKeymasterJa det var lige den jeg savnet, den havde jeg ikke set
Men den er kun der når man står i Index, det ville værer super hvis den også kunne ses man står i en tråd så jeg ikke skal gå tilbage til index
WEB MASTERKeymasterHej Hvam
Kik evt. op øverst i højre hjørne og tryk så på: Vis indlæg siden sidste besøg…
Er det denne funktion du ønsker..?
… jeg foretrækker dog selv at kunne se tingenen uden at skulle klikke flere steder, men jeg skal nok kikke på det…
Har du evt. et “åbent” forum hvor det du ønsker er vist…?
HvamKeymasterWEB MASTERKeymasterHej Hvam…
Det kan du rent faktisk i vores forum…
Se venligst forskellen her…
http://www.danskbavariaklub.dk/forumbilleder/ikke%20laeste%20indlaeg.jpg
De mørke faneblade er dem “du” ikke har læst siden du sidst var logget på.Håber dette besvarer dit spørgsmål..
dolanKeymasterBrug først en 10%eddikesyre opløsning til at fjerne rurer.
Derefter bruger du knofedt og Autosol til blankpolering – og wupti du har lige fået en helt nyt skrue……..
Men brug masser af knofedt!! 😀
FortunaKeymasterJeg mener der er ulovligt at benytte i DK, det er så en ting, man moralsk skal gøre op med sig selv og det kommer man nok hurtigt over.
En anden ting er alle de irriterende gammel-kloge wannabe-sailors, der altid står på kanten med en dåseøl i hånden, når bådene skal på land. De står kun og venter på at se hvad der gemmer sig under vandlinien og hvis bunden ikke “mindst” er dækket af 25% rurer kommer der straks kommentarer som:”Nååå, der er vist en der har været i Tyskland i foråret” eller lignende, mens de kigger lidt ondskabfuldt og spiller så ufatteligt gammelkloge, jeg hader dem, men de har åbentbart ikke andet at få tiden til at gå med.
Men kan man leve med det er malingen meget bedre end dansk standard.LarsKeymasterEr der nogen der kan kan oplyse hvordan en rullemast på en B30C skal monteres ?
Nogle steder læser jeg, at topvanterne skal spændes så hårdt, at masten krummer ca. en profilbredde bagud, mens andre oplyser masten ikke skal krumme bagud.
Findes der EN rigtig løsning, eller er det individuelt, alt efter hvordan man bruger båden?
Hej. Der findes en rigtig løsning. Havde Søren Hansen fra Elstrøm sails til at stramme min rig op. Den skal spændes til en brudstyrke poå ca. 25% ( ca. 5mm på topvantet) Udføres ved at alle vant slækkes. Derefter opstrammes i hånden så masten står lige ( kontrolleres ved at evt. spilerfald føres til lønningen i hver side. Du laver en løkke til at træde i for strække faldet. Derefter sætter du en 2m tommestok på det ene topvant. Fastgøres med tape i toppen og et stykke tape nedenunder tommestokken på vantet. Så begynder du at give den et par omgange på vantskruen, hele tiden lige mange omgange st. og bb. På et tidspunkt har tapen rykket sig under tommestokken ( vejren er blevet længere) Når der er 5mm luft har du spændt 25%. Derefter spænder du undervant og mellemvant så masten står helt lige. ( husk at totte rulleprofilet i masten bagefter)
Held og lykke -
ForfatterIndlæg